AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #1 Skrevet 11. september 2021 Min far og mor er gift. Vi er tre søsken, men eldstemann i søskenflokken er bare mors barn. Hvis mor dør først, hvem arver noe? Vil far få alt? Eller vil far og eldste søsken arve? Fordi eldste søsken er ikke adoptert av far. Så hvis far hadde arver alt av sin ektefelle og så falt bort, så ville vi yngre søsken lovlig vært hans eneste arvinger. 🤔 PS: Dette er ikke en arvekrangel vi vi er akkurat nå. Begge foreldre lever og skal forhåpentligvis leve en stund til. Anonymkode: 0bb53...a4a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #2 Skrevet 11. september 2021 Din mors barn kan kreve skifte av boet etter mors død. Da arver deres far sin del og dere allr barna til mor får deres pliktsdel. Særkullsbarn kan skrive under på at stefar får sitte i uskiftet bo frem til sin død eller han velger å gifte seg igjen, men det ville jeg personlig valgt bort. Om skiftet blir gjort når mor er død, vil dere som er barna til far arve alt etter ham når han dør. Mors særkullsbarn arver selfølgelig ingenting av sin stefar uten at det står i et testamente. Anonymkode: 4d5c4...a66 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #3 Skrevet 11. september 2021 Hvis din mor dør, vil far arve en fjerdedel. Resten av hennes arv fordelen likt på alle hennes fire barn - dere og deres bror. Arven etter deres far (hvis han dør etter henne) går kun til dere tre, med mindre han har skrevet noe annet i testamente. Men deres eldste søsken arver sin egen far (dersom han er i live). Anonymkode: 296db...2c9 3
Illuminatum Skrevet 11. september 2021 #4 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis din mor dør, vil far arve en fjerdedel. Resten av hennes arv fordelen likt på alle hennes fire barn - dere og deres bror. Arven etter deres far (hvis han dør etter henne) går kun til dere tre, med mindre han har skrevet noe annet i testamente. Men deres eldste søsken arver sin egen far (dersom han er i live). Anonymkode: 296db...2c9 Far kan vel sitte i uskifte i forhold til de to fellesbarna?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #5 Skrevet 11. september 2021 Illuminatum skrev (1 time siden): Far kan vel sitte i uskifte i forhold til de to fellesbarna? Ja, når det gjelder formuen som er knyttet til bolig, så kan de ha gjort en slik avtale, men dette må jo barna signere på dersom de er myndige, så dette ville vel TS vært klar over dersom det var gjort. Anonymkode: 296db...2c9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #6 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis din mor dør, vil far arve en fjerdedel. Resten av hennes arv fordelen likt på alle hennes fire barn - dere og deres bror. Arven etter deres far (hvis han dør etter henne) går kun til dere tre, med mindre han har skrevet noe annet i testamente. Men deres eldste søsken arver sin egen far (dersom han er i live). Anonymkode: 296db...2c9 Vi er tre barn, to hel søsken og et halvsøsken. Men jeg skjønner hva du mener. Anonymkode: 0bb53...a4a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #7 Skrevet 11. september 2021 Jeg tror jeg vil lufte tanken om adopsjon. Jeg syns dette blir mye rot, fordi i dette tilfelle er "far" far til alle tre egentlig. Han er ikke biologisk far til eldste, og han adopterte aldri, men han har alltid vært "pappa". Grunnen til at det har blitt som det har blitt er fordi foreldrene mine har vært for late til å rydde opp i rotet sitt. Det bekymrer meg, fordi jeg vil ikke at det skal være noe krangel i fremtiden. TS Anonymkode: 0bb53...a4a 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #8 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror jeg vil lufte tanken om adopsjon. Jeg syns dette blir mye rot, fordi i dette tilfelle er "far" far til alle tre egentlig. Han er ikke biologisk far til eldste, og han adopterte aldri, men han har alltid vært "pappa". Grunnen til at det har blitt som det har blitt er fordi foreldrene mine har vært for late til å rydde opp i rotet sitt. Det bekymrer meg, fordi jeg vil ikke at det skal være noe krangel i fremtiden. TS Anonymkode: 0bb53...a4a Hvorfor ikke bare be dem skrive et testament istede? Hvis ditt søsken skal bli adoptert så mister hen retten til å arve sin biologiske far. Jeg er vokst opp med en stefar som jeg kaller pappa og som alltid har vært der. Men jeg har aldri tenkt tanken på å bli adoptert av han. Han vil alltid være min pappa og jeg vet mine foreldre har skrevet testament der pengene blir delt likt på oss barna (vi er også hel og halvsøsken). Anonymkode: df669...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #9 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor ikke bare be dem skrive et testament istede? Hvis ditt søsken skal bli adoptert så mister hen retten til å arve sin biologiske far. Jeg er vokst opp med en stefar som jeg kaller pappa og som alltid har vært der. Men jeg har aldri tenkt tanken på å bli adoptert av han. Han vil alltid være min pappa og jeg vet mine foreldre har skrevet testament der pengene blir delt likt på oss barna (vi er også hel og halvsøsken). Anonymkode: df669...f8b Det er ikke en biologisk far i bildet. Anonymkode: 0bb53...a4a
BethB Skrevet 12. september 2021 #10 Skrevet 12. september 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke en biologisk far i bildet. Anonymkode: 0bb53...a4a Er den biologiske faren død?
Illuminatum Skrevet 12. september 2021 #11 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, når det gjelder formuen som er knyttet til bolig, så kan de ha gjort en slik avtale, men dette må jo barna signere på dersom de er myndige, så dette ville vel TS vært klar over dersom det var gjort. Anonymkode: 296db...2c9 Arveloven par 12 avgrenser vel ikke retten til bolig men gir rett til å sitte i uskifte selv om det skiftes med noen?
minister-mio Skrevet 12. september 2021 #12 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke en biologisk far i bildet. Anonymkode: 0bb53...a4a Dersom biologisk far er er død har vel ditt eldste søsken allerede arvet av han?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #13 Skrevet 12. september 2021 7 minutter siden, minister-mio said: Dersom biologisk far er er død har vel ditt eldste søsken allerede arvet av han? Den biologiske faren til min mann døde da mannen min var baby. Faren var 22 og det var ingenting å arve. Hans bestefar døde for noen år siden, da arvet min man 6 000,-. Altså ikke sikkert det eldste søskenet har eller kommer til å arve noe særlig fra biologisk far. Anonymkode: 419ea...25c 1
lillevill Skrevet 12. september 2021 #14 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tror jeg vil lufte tanken om adopsjon. Jeg syns dette blir mye rot, fordi i dette tilfelle er "far" far til alle tre egentlig. Han er ikke biologisk far til eldste, og han adopterte aldri, men han har alltid vært "pappa". Grunnen til at det har blitt som det har blitt er fordi foreldrene mine har vært for late til å rydde opp i rotet sitt. Det bekymrer meg, fordi jeg vil ikke at det skal være noe krangel i fremtiden. TS Anonymkode: 0bb53...a4a da synes jeg at dere ordner det slik at alle arver likt 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #15 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tror jeg vil lufte tanken om adopsjon. Jeg syns dette blir mye rot, fordi i dette tilfelle er "far" far til alle tre egentlig. Han er ikke biologisk far til eldste, og han adopterte aldri, men han har alltid vært "pappa". Grunnen til at det har blitt som det har blitt er fordi foreldrene mine har vært for late til å rydde opp i rotet sitt. Det bekymrer meg, fordi jeg vil ikke at det skal være noe krangel i fremtiden. TS Anonymkode: 0bb53...a4a Din far har nok tenkt på adopsjon allerede. Jeg ville ikke presset frem noe her. Det vanlige er at man skriver testamente. Min stefar har testamentert alt til vår mor, og hun igjen alt til oss (men han har ingen særkullsbarn). De fleste setter opp testamente når de når en viss alder. Det er initiativ som kommer fra flere hold som oppmuntrer dem til det, spesielt når det er særkullsbarn involvert, så det er noe mange har gjort selv om de fremstår som "late" for andre. Men noen synes det er vanskelig, og det er uansett en personlig sak. Anonymkode: 296db...2c9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #16 Skrevet 12. september 2021 Halvbroren din får sin morsarv uavhengig av hvem av dine foreldre som dør først. Det vil aldri skje at dere helsøsken blir eneste lovlige arvinger selv om mor dør først. Far vil aldri arve alt fra sin kone, barn får alltid pliktdelsarv. Hvis mor dør først kan halvbroren din skrive under på at din far får sitte i uskiftet bo. Det betyr ikke at han får halvbrorens del av arven, men han får disponere den til han selv dør. Når han da dør får halvbroren sin morsarv samtidig som dere får arv etter begge foreldrene. Halvbroren din kan også nekte å la din far sitte i uskiftet bo. Da skal han få sin morsarv med en gang (selv om det innebærer at din far må f.eks. selge bolig for å få råd til å betale ham ut). Anonymkode: 10cc5...0d3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #17 Skrevet 12. september 2021 minister-mio skrev (3 timer siden): Dersom biologisk far er er død har vel ditt eldste søsken allerede arvet av han? Vet ikke. Jeg vet ikke hvem det er, ingen vet det. Anonymkode: 0bb53...a4a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #18 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet ikke. Jeg vet ikke hvem det er, ingen vet det. Anonymkode: 0bb53...a4a Mor vet det vel. Dette har nok dine foreldre ordnet seg imellom. Anonymkode: 296db...2c9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #19 Skrevet 12. september 2021 Synes det er sært å snakke om adopsjon om halvbroren faktisk hadde en far, selv om han døde tidlig. Tenker det er bedre å ordne dette med testamente, slik at far kan sitte i uskifte og at alle verdier deles på dere tre søsken når begge foreldre er borte. Anonymkode: c3bdf...87c
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #20 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mor vet det vel. Dette har nok dine foreldre ordnet seg imellom. Anonymkode: 296db...2c9 Det skjedde på ferie, så det kan være hun ikke kjenner til identiteten til personen. Jeg vet ikke, hun sa bare at det skjedde på ferie. Anonymkode: 0bb53...a4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå