Gå til innhold

Noen som har blødd unormalt mye etter fødsel her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble det funnet noe årsak til at det skjedde med dere? 

Og hvis dere fikk flere barn etterpå: 

-Hadde dere vanlig fødsel eller planlagt keisersnitt? 

-Gjorde sykehuset noen forberedelser/ tok hensyn til økt blødningsfare? 

-Hvis vanlig fødsel: Ble det regnet som risikofødsel?

-Endte dere opp med å blø like mye etter neste fødsel også? 

Anonymkode: f40e9...16a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen årsak er funnet. Har blødd med begge to. 

Begge fødslene var vanlige da de egentlig anbefalte vanlig fødsel istedenfor ks når jeg hadde risiko for blødning. Greit å slippe et operasjonssår i tillegg. 

Aner ikke om de gjorde noen forberedelser, men de var klar over det så var til jevnlige kontroller før fødsel og ble passet godt på under og etter fødsel. Så de var nok forberedt. 

Ja det ble regnet som en risikofødsel. 

Så blir ikke flere barn her i huset. Det er en ganske alvorlig risiko å ta for meg. Jeg holdt på å stryke med begge gangene. Så nå er det nok. 

Anonymkode: 02097...74b

Skrevet

Ingen årsak funnet. De neste fødslene var vaginale, men ble kategorisert som risikofødsel, med tiltak som skulle iverksettes ved evt blødning. Blødde mer etter 2 og 3 fødsel enn ved første.

Anonymkode: 05322...06c

Skrevet

Her satt morkaka fast i over en time, så de mente livmora var for sliten til å trekke seg sammen fort nok etterpå. 

Har kun et barn sålangt. 

Opplevelsen av det var temmelig grusom, så vet ikke om det blir fler barn her. 

Skrevet

Har kun født en gang. Mistet over 1,2 l blod. Årsak: morkaka satt fast litt, og blodårene sprakk. De måtte derfor stoppe blødningen. Jeg måtte ha jernoverføring et par dager etterpå fordi jeg var veldig svimmel. 

Jeg hadde et risiko svangerskap, fordi jeg hadde diabetes 2.

Skrevet

Blødde mye ved første fødsel. Fikk lagt inn veneflon ved andre fødsel og fikk vel noe for å ikke blø så mye da. 

Anonymkode: 20a99...0d5

Skrevet

Mista en drøy liter under fødsel, og deler av morkaka satt igjen. I dagene etter fødsel ble det vondere og vondere, og jeg blødde mer og mer. Vi lå lenge på barsel grunnet gulsott og vektnedgang hos babyen, og jeg fikk jo ikke noe melk siden det fremdeles var morkake i livmora...

Jeg sa fra daglig, alle sa det var normalt, ingen gadd å sjekke. Klarte å krangle meg til at en jordmor tok en titt mellom beina på meg, siden det var det jeg opplevde smertene, men hun sa alt var fint, og vi ble sendt hjem. 

8 dager etter fødsel var vi på kontroll med babyen, da blødde jeg gjennom nattbindet jeg la inn rett før vi dro, vi har ti minutters reisevei til sykehuset. Det var så vondt at jeg klarte knapt å gå. Etter å ha stjålet en bleie på stellerommet der vi var på kontroll, spurte jeg nok en gang om dette var normalt, og da først reagerte noen. Ble sendt rett på undersøkelse, UL og blodprøver og div tester tatt fra livmor/livmorhals. De trodde først at de få stingene jeg fikk etter fødsel hadde gått gjennom til endetarmen, men det var «heldigvis» bare morkakerestene som fremdeles var der og hadde fått infeksjon. Ble lagt rett inn og fikk utskraping. Ble liggende på sykehuset i seks dager, fikk blodoverføring og flere antibiotikakurer. 

Fikk utskrift av journalen min i etterkant, der står det ingenting om de smertene og plagene jeg hadde på barsel, det står derimot at «mor var i fin form». Jeg kunne ikke gå 🙄

Anonymkode: 97749...18a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Mista en drøy liter under fødsel, og deler av morkaka satt igjen. I dagene etter fødsel ble det vondere og vondere, og jeg blødde mer og mer. Vi lå lenge på barsel grunnet gulsott og vektnedgang hos babyen, og jeg fikk jo ikke noe melk siden det fremdeles var morkake i livmora...

Jeg sa fra daglig, alle sa det var normalt, ingen gadd å sjekke. Klarte å krangle meg til at en jordmor tok en titt mellom beina på meg, siden det var det jeg opplevde smertene, men hun sa alt var fint, og vi ble sendt hjem. 

8 dager etter fødsel var vi på kontroll med babyen, da blødde jeg gjennom nattbindet jeg la inn rett før vi dro, vi har ti minutters reisevei til sykehuset. Det var så vondt at jeg klarte knapt å gå. Etter å ha stjålet en bleie på stellerommet der vi var på kontroll, spurte jeg nok en gang om dette var normalt, og da først reagerte noen. Ble sendt rett på undersøkelse, UL og blodprøver og div tester tatt fra livmor/livmorhals. De trodde først at de få stingene jeg fikk etter fødsel hadde gått gjennom til endetarmen, men det var «heldigvis» bare morkakerestene som fremdeles var der og hadde fått infeksjon. Ble lagt rett inn og fikk utskraping. Ble liggende på sykehuset i seks dager, fikk blodoverføring og flere antibiotikakurer. 

Fikk utskrift av journalen min i etterkant, der står det ingenting om de smertene og plagene jeg hadde på barsel, det står derimot at «mor var i fin form». Jeg kunne ikke gå 🙄

Sjokkerende!

Hvilket sykehus var dette, om jeg kan spørre? Håper du sendte klage.

Anonymkode: f40e9...16a

Skrevet

Første fødsel blødde jeg mye. Ingen sjekket hvor mye, men det ble nevnt at det var mye blod i journalen. Blødde nesten 8 uker etter fødselen.  Andre fødselen blødde jeg mindre under selve fødselen mente jordmødrene, men jeg måtte ligge stille i 3-4 timer før jeg fikk reise meg opp for sikkerhets skyld. Da jeg først reiste meg kom en «blodbombe» utover senga mot meg, gulvet, skoene og alt mulig i nær omkrets. Jordmor så ut til å få en smule panikk der hun forsøkte panisk å tørke opp det verste. Det sto ikke noe i journalen min hvor mye blod jeg mistet. Blødde i 8 uker etter fødsel. Ble konisert mellom fødslene og etterpå blødde jeg i 2 uker før sykehuset etset ned sårkantene for å stoppe blødningene. Tar jevnlig jerntabletter, men i etterkant av fødslene måtte jeg til med mye sterkere tilskudd.

Anonymkode: d9be2...38e

Skrevet

Ingen årsak her heller, fødselen gikk akkurat etter boka, men mistet likevel mye blod og måtte få blod.

Har ikke tenkt på nr to enda, og de nevnte heller ikke noe i forhold til en eventuell ny fødsel.

Anonymkode: a0dca...727

Skrevet

Jeg blødde ikke mye sammenlignet med andre her, men nok til at det var mer enn det som regnes som normalt, og nok til at jeg ikke klarte å stå oppreist lenge nok til et bleieskift de første dagene(holdt på å svime av). 
de fant aldri årsaken på tross av undersøkelse og ultralyd. 
Ikke nok til at neste fødsel ble regnet som risiko, men ga beskjed om at det hadde skjedd, så ved første antydning til større blødning enn normalt fikk jeg drypp som skulle motvirke det. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fikk du ikke lese epikrisen før du dro? Jeg fikk det begge gangene, men må innrømme at første gang orket jeg ikke lese ordentlig gjennom, og jeg husker ikke om jeg måtte «godkjenne». Siste gang kom jordmor med en utskrift og bad meg lese gjennom og si om det stemte det som stod der, før hun sendte den avgårde. 

Anonymkode: fbcde...1ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...