Gå til innhold

Liker ikke tennene mine, hvilke muligheter har man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tennene mine har vært mitt største kompleks helt siden jeg var barn, og det er de fremdeles. På grunn av tennene mine har jeg siden jeg var barn hatt mye angst, pga. mange barn (og til og med enkelte voksne) stilte spørsmål siden tennene mine var unormale. Da jeg ble myndig fikk jeg fikset noe av det, som har gitt litt mindre angst, men tennene mine er fortsatt veldig misfarget. Jeg føler meg rett og slett skikkelig stygg og kan ha mareritt pga. dette og føler jeg aldri kommer til å få meg kjæreste. Kan ikke smile på bilder og prøver egentlig å ikke snakke så mye og ikke le. Det er vanskelig for meg å få meg venner. Jeg er bare i starten av 20-årene og de fleste på min alder har jo hvite tenner. Det har ikke jeg og det er faktisk tungt å aldri kunne føle seg noe pen. Har en konstant mindreverdighetsfølelse og går i tillegg til psykolog, men vil ikke ta opp dette for det er så personlig og vondt og noe jeg har blitt mobbet for, føler ingen forstår for det er få som har et slikt problem i så ung alder og har hatt det fra man var barn. 

Jeg vil egentlig få "nye" tenner, men uten å reise til utlandet. Hvordan går man frem, hva heter behandlingen og ca. pris? Trekker man ut tennene jeg har nå? Synes det er vanskelig å sette seg inn i alt dette. Et mulig billigere alternativ er å bleke tennene jeg har, men problemet er at halve fortannen mi n er implantat, og jeg regner med at det vil jo da ikke bli bleket! Hva gjør man da liksom? Og er det mulig å bleke tenner når de er så misfarget fra før? Slik at de blir hvite, ikke unaturlig hvite, men normalt hvite. Hva vil det ca. koste? Alt hadde vært veldig mye enklere hadde det ikke vært for implantat i ene fortannen, det kompliserer det for jeg kan ikke bare bleke tennene som de fleste andre har mulighet til... Aller helst vil jeg jo ha nye tenner, siden jeg er ikke fornøyd med formen på dem heller, og bittet mitt er et problem. Men regner jo med at det vil være ekstremt mye dyrere.

Anonymkode: 975a5...c5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Når det plager deg så mye er det verdt det uansett hva det koster. Be om tilbud fra flere tannleger. Jeg har bleket mye hjemme med strips fra utlandet, og de blir hvitere, men emaljen stygg og «gjennomsiktig». Har du veldig gule tenner burde du i hvert fall ikke gjøre det på samme måte som meg. Sendte forespørsel om tilbud på bleking selv i dag faktisk.  Lykke til :) 

Anonymkode: 8af14...b39

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei. Når det plager deg så mye er det verdt det uansett hva det koster. Be om tilbud fra flere tannleger. Jeg har bleket mye hjemme med strips fra utlandet, og de blir hvitere, men emaljen stygg og «gjennomsiktig». Har du veldig gule tenner burde du i hvert fall ikke gjøre det på samme måte som meg. Sendte forespørsel om tilbud på bleking selv i dag faktisk.  Lykke til :) 

Anonymkode: 8af14...b39

Jeg er student, så det er begrensa hvor mye jeg kan punge ut for dette. I tillegg vet jeg ikke om det er mulig å bleke når ene fortannen er halvt implantat. Vet ikke hvordan man må gjøre det da, må kanskje få nytt implantat i tillegg, noe som i seg selv vil koste en del tusenlapper, i verste fall mer enn 10K. Hvor mye koster bleking ca.? Trenger ikke nøyaktig pris, bare en pekepinn. 

TS

Skrevet

IKKE dra til utlandet.

Jeg bruker Invisalign nå for å rette noen skjevheter, og det kan gjøres på både lette og mer komplekse tilfeller.

Etterpå skal jeg bleke for første gang ever 😅 Jeg gjør alt hos tannlege da sjansen for varige smerter er minst der. 

Om du tør kan du sende bilde på PM, for jeg forstår ikke helt konkret hva du mener.

Men man kan altså kombinere behandlinger, og det siste man anbefaler er fullt opp med veneers/skallfasetter.

En tann er nå en ting.

Hvordan er tannhygienen din ellers? Hvor ofte pusser du, bruker du tanntråd og fluorskyll daglig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er student, så det er begrensa hvor mye jeg kan punge ut for dette. I tillegg vet jeg ikke om det er mulig å bleke når ene fortannen er halvt implantat. Vet ikke hvordan man må gjøre det da, må kanskje få nytt implantat i tillegg, noe som i seg selv vil koste en del tusenlapper, i verste fall mer enn 10K. Hvor mye koster bleking ca.? Trenger ikke nøyaktig pris, bare en pekepinn. 

TS

Bleking+implantat vil koste mer enn 10tusen, men - du kan jo bleke hos tannlege som vanlig og så korrigere denne ene tannen etterhvert. 

Skrevet

Om du er student kan du jo vente til du er ferdig med utdanning og begynne å spare, fremfor å melke systemet for det det er verdt... Ingen studenter går hen å fikser tennene sine under studietiden. Alle studenter har dårlig råd.. 

Anonymkode: 38e55...567

• Nyttig 1
Skrevet

Dette har jo en veldig enkel løsning, nettopp å bleke tennene i førsteomgang. Så kan du bytte den ene tannen etterhvert. Bleking er ikke så dyrt lengre, og hvis det plager deg såpass mye er det flere ting du kan gjøre for å skaffe penger til det. Som eks selge unna ting, ta på deg ekstra jobber, spare ect. 

Å trekke ut tennene for å sette inn nye er svært smertefullt, dyrt og ikke minst unødvendig. Det må du ikke finne på. Da kan du heller sette på "tenner utenpå tennene" (husker ikke hva det heter). 

Du er ung. Ikke la tennene dine ødelegge mer for deg ❤️ 

Anonymkode: 6e738...fe6

Skrevet
Fløff skrev (14 minutter siden):

IKKE dra til utlandet.

Jeg bruker Invisalign nå for å rette noen skjevheter, og det kan gjøres på både lette og mer komplekse tilfeller.

Etterpå skal jeg bleke for første gang ever 😅 Jeg gjør alt hos tannlege da sjansen for varige smerter er minst der. 

Om du tør kan du sende bilde på PM, for jeg forstår ikke helt konkret hva du mener.

Men man kan altså kombinere behandlinger, og det siste man anbefaler er fullt opp med veneers/skallfasetter.

En tann er nå en ting.

Hvordan er tannhygienen din ellers? Hvor ofte pusser du, bruker du tanntråd og fluorskyll daglig? 

Som jeg skrev så vil jeg jo ikke dra til utlandet.
Skjønte ikke helt hva du ikke forsto?
Har god tannhygiene, pusser to ganger daglig, tanntråd hver dag og fluorskyll daglig. Problemet er at dette ikke ble fulgt opp under barndommen. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette har jo en veldig enkel løsning, nettopp å bleke tennene i førsteomgang. Så kan du bytte den ene tannen etterhvert. Bleking er ikke så dyrt lengre, og hvis det plager deg såpass mye er det flere ting du kan gjøre for å skaffe penger til det. Som eks selge unna ting, ta på deg ekstra jobber, spare ect. 

Å trekke ut tennene for å sette inn nye er svært smertefullt, dyrt og ikke minst unødvendig. Det må du ikke finne på. Da kan du heller sette på "tenner utenpå tennene" (husker ikke hva det heter). 

Du er ung. Ikke la tennene dine ødelegge mer for deg ❤️ 

Nei, for jeg kan jo ikke ha hvite tenner og så en halv gul fortann. Det er det som gjør dette mye vanskeligere

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du er student kan du jo vente til du er ferdig med utdanning og begynne å spare, fremfor å melke systemet for det det er verdt... Ingen studenter går hen å fikser tennene sine under studietiden. Alle studenter har dårlig råd.. 

Anonymkode: 38e55...567

Skal være student mange år til, jeg har relativt god råd til å være student. Kan betale noen titusenlapper, men ikke 70-80K liksom, isåfall må jeg ha mer tid til å spare opp. 

TS

Skrevet

Forhør deg med en tannlege.

Anonymkode: 1c312...8a6

• Liker 1
Skrevet

Alle har forskjellige tenner og sånn er det bare. Jeg synes at du burde fortsette å ta vare på tennene dine og tørre å vise de fram til du kan få endret på dem. Ikke la tennene dine stoppe deg fra å elske deg selv.

Jeg har ikke perfekte tenner, men jeg lar ikke det stoppe meg fra å smile, le og vise de fram. De er en del av meg. At samfunnet sier at tennene mine ikke er perfekte, bryr jeg meg ikke noe om. Og det synes jeg ikke at du burde bry deg om heller. :)

ACBE9B5A-0F3B-434A-9C5F-1B90D96E61B6.jpeg

Anonymkode: 8e9e2...738

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har god tannhygiene, pusser to ganger daglig, tanntråd hver dag og fluorskyll daglig. Problemet er at dette ikke ble fulgt opp under barndommen. 

Nei, for jeg kan jo ikke ha hvite tenner og så en halv gul fortann. Det er det som gjør dette mye vanskeligere

Skal være student mange år til, jeg har relativt god råd til å være student. Kan betale noen titusenlapper, men ikke 70-80K liksom, isåfall må jeg ha mer tid til å spare opp. 

TS

Det er det mange som har uten at noen tenker over det 🥰 Det er bedre å starte der enn å ikke gjøre noe og tror du overtenk er litt.

Jeg har nesten ikke tannkjøtt igjen etter mange operasjoner i munnen. Når jeg smiler ser det ut som munnen min er et kjelett 😅 Når vi blir gamle så falmer utseende og da skjønner man fort at det er andre ting som er viktigere. Misforstå meg rett, jeg forstår veldig godt at dette er en stor belastning for deg, men siden det finnes enkle løsninger så går dette veldig bra 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle har forskjellige tenner og sånn er det bare. Jeg synes at du burde fortsette å ta vare på tennene dine og tørre å vise de fram til du kan få endret på dem. Ikke la tennene dine stoppe deg fra å elske deg selv.

Jeg har ikke perfekte tenner, men jeg lar ikke det stoppe meg fra å smile, le og vise de fram. De er en del av meg. At samfunnet sier at tennene mine ikke er perfekte, bryr jeg meg ikke noe om. Og det synes jeg ikke at du burde bry deg om heller. :)

Synes du har flotte tenner jeg 🥰 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mine tenner er mye gulere enn dette og mindre fin form enn du har. Mine tenner er ganske lange, og den ene fortanna mi er i tillegg mye større enn den andre. + tennene mine er mye gulere.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er det mange som har uten at noen tenker over det 🥰 Det er bedre å starte der enn å ikke gjøre noe og tror du overtenk er litt.

Jeg har nesten ikke tannkjøtt igjen etter mange operasjoner i munnen. Når jeg smiler ser det ut som munnen min er et kjelett 😅 Når vi blir gamle så falmer utseende og da skjønner man fort at det er andre ting som er viktigere. Misforstå meg rett, jeg forstår veldig godt at dette er en stor belastning for deg, men siden det finnes enkle løsninger så går dette veldig bra 😊

Det kommer ikke til å være en liten nyanseforskjell, det kommer til å være en tydelig kontrast. Så det er ikke aktuelt. Jeg overtenker ikke, dette med fargekontrast er en enorm trigger for meg for det er det jeg har blitt mobbet for hele barndommen. Men tusen takk uansett, skjønner at alle prøver å hjelpe, men jeg var kanskje ikke god nok å forklare problemstillingen i HI.

TS

Skrevet

Jeg ville bestilt time hos tannlegen og spurt om råd. De er jo fagfolk og vil kunne svare deg på hvordan man kan løse det ifht. implantatet.

Anonymkode: adf17...ddc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine tenner er mye gulere enn dette og mindre fin form enn du har. Mine tenner er ganske lange, og den ene fortanna mi er i tillegg mye større enn den andre. + tennene mine er mye gulere.

Det kommer ikke til å være en liten nyanseforskjell, det kommer til å være en tydelig kontrast. Så det er ikke aktuelt. Jeg overtenker ikke, dette med fargekontrast er en enorm trigger for meg for det er det jeg har blitt mobbet for hele barndommen. Men tusen takk uansett, skjønner at alle prøver å hjelpe, men jeg var kanskje ikke god nok å forklare problemstillingen i HI.

TS

Det jeg tenkte var at det er bedre å starte et sted hvis du ikke har råd til alt på engang. Eventuelt starte med den ene tannen hvis du har mulighet. Er ikke det bedre enn å ikke gjøre noe? Men som flere sier, oppsøkt en dyktig tannlege som kan hjelpe deg. 🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville bestilt time hos tannlegen og spurt om råd. De er jo fagfolk og vil kunne svare deg på hvordan man kan løse det ifht. implantatet.

Anonymkode: adf17...ddc

Da jeg ringte for å bestille time en gang fikk jeg bare beskjed om at jeg ikke får time hos tannlege med mindre jeg har vondt noe sted... men får vel prøve på nytt. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg tenkte var at det er bedre å starte et sted hvis du ikke har råd til alt på engang. Eventuelt starte med den ene tannen hvis du har mulighet. Er ikke det bedre enn å ikke gjøre noe? Men som flere sier, oppsøkt en dyktig tannlege som kan hjelpe deg. 🥰

Nei, må ta det alle tennene samtidig så jeg ikke må gå rundt med fargeforskjell. Må oppsøke tannlege ja, tenkte bare å høre her først om noen visste noe eller har erfaring

TS

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Jeg vil absolutt tro det finnes en løsning om du kun er ute etter bleking+ny «forside» på den ene tannen. Enten skallfasett, eller worst case bytte tannen om du med implantat mener at du måtte skru inn ny falsk tann og trekke den gamle. 

Utfra de jeg kjenner som har måttet bytte en hel tann er prisen ca 20.000. 

Men HVITE tenner bør du ikke gå for, en veldig stor prosentandel får permanente skader dessverre. Som i ising. 

Merkelig tannlege du snakket med 😅

Private tannleger gjør alle slags behandlinger. Som sagt gjør jeg både Invisalign+planlagt bleking hos min tannlege. 

Og der gjør de alt mulig. 

Eneste ikke de fleste gjør er jo full kirurgi hvor alt av tenner må byttes. 

Endret av Fløff
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg ringte for å bestille time en gang fikk jeg bare beskjed om at jeg ikke får time hos tannlege med mindre jeg har vondt noe sted... men får vel prøve på nytt. 

Nei, må ta det alle tennene samtidig så jeg ikke må gå rundt med fargeforskjell. Må oppsøke tannlege ja, tenkte bare å høre her først om noen visste noe eller har erfaring

TS

Da er det bare å spare så du får tatt alt på engang 😊 Lykke til. 

Skrevet

Uansett, få en time hos norsk tannlege og aldri fiks tennene i utlandet. 

Hilsen en som har gjort det for et par år siden og som angrer til dagen i dag. 

Anonymkode: 5224c...969

• 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...