Gå til innhold

Vanskelig å spille triangel i symfoniorkester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det enkleste instrumentet å spille i et symfoniorkester? Er det triangel? Er det den enkleste veien til å bli medlem av et?

Anonymkode: 24b64...a95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha ekstremt god timing, for man hører triangelen godt om den kommer på feil slag. Men har du rytme i kroppen og evnen til å telle takter, så krever det jo ikke mye teknikk 😉

Anonymkode: 8baaf...256

• Liker 1
Skrevet

Du får neppe stilling som trianglist i orkesteret uansett vanskelighetsgrad. Den som plinger så vakkert har ofte annet hovedinstrument. 

Anonymkode: 97e1e...e92

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke en egen rolle, uansett. Personen spiller også et annet instrument. 

Anonymkode: 2b31f...2b7

Skrevet

Det er ingen som bare spiller triangel i et orkester - det er perkusjonistene som bl.a. spiller triangel...

• Liker 5
Skrevet

Synes jeg ser en som kun spiller triangel. :fnise:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du får neppe stilling som trianglist i orkesteret uansett vanskelighetsgrad. Den som plinger så vakkert har ofte annet hovedinstrument. 

Anonymkode: 97e1e...e92

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er vel ikke en egen rolle, uansett. Personen spiller også et annet instrument. 

Anonymkode: 2b31f...2b7

Teatrica skrev (16 timer siden):

Det er ingen som bare spiller triangel i et orkester - det er perkusjonistene som bl.a. spiller triangel...

Høres merkelig ut at de skal spille flere instrumenter i et profesjonelt orkester. Jeg så en video med profesjonelle fiolinister som skulle prøve å spille cello. De hadde ikke sjans. Og de instrumentene er jo nesten like, bare litt forskjell i str. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Høres merkelig ut at de skal spille flere instrumenter i et profesjonelt orkester. Jeg så en video med profesjonelle fiolinister som skulle prøve å spille cello. De hadde ikke sjans. Og de instrumentene er jo nesten like, bare litt forskjell i str. 

Jeg lurer på om du skal holde deg til å snakke om ting du har greie på jeg... 

• Liker 9
Skrevet
Teatrica skrev (8 timer siden):

Jeg lurer på om du skal holde deg til å snakke om ting du har greie på jeg... 

???????????????????????

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

???????????????????????

Ok, jeg tar agnet: Slagverk er en samlebetegnelse på en gruppe instrumenter som det er vanlig at en såkalt perkusjonist mestrer. Det er altså ikke slik at det er en enkelt person på f.eks. triangel, trommer, cymbaler o.l. - men alle perkusjonister kan spille alle perkusjons- og slagverksinstrumenter. Dette blir altså noe helt annet enn en musiker som spiller f.eks. trompet - denne kan sannsynligvis ikke spille på andre instrumenter.

• Liker 2
Skrevet

Hva med å kjøpe et billig triangel i en musikkforretning og lære ved hjelp av youtube-videoer? Eller så kan du jo begynne i et korps?
Man kan ikke bare "bli medlem" av et symfoniorkester sånn uten videre😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2021 den 17.06):

Hva er det enkleste instrumentet å spille i et symfoniorkester? Er det triangel? Er det den enkleste veien til å bli medlem av et?

Det enkleste instrumentet å spille i et symfoniorkester, er det du er god på før du begynner i orkesteret...

Triangel er, som Teatrica beskriver, et slagverksinstrument, og spilles av de samme personene som spiller xylofon, trommer og en masse andre slagverksinstrumenter. 
Tipper det er en av de vanskeligere tingene å mestre i et profesjonelt orkester, egentlig. Siden du ikke bare skal kunne spille trommesett eller slike ting, men også xylofon og mer "musikalske" slagverksinstrumenter. 

Anonymkode: 91248...244

• Liker 1
Skrevet

Ikke vanskelig i det hele tatt. Blir du flink nok får du til og med soloer:

(men ja, det er slik som flere har nevnt - triangel tilhører perkusjonsgruppa og er ikke en egen instrumentgruppe)

Skrevet (endret)

Det lureste er å spille fagott. Det er altfor få profesjonelle her i landet. Mange av dem spilte saksofon først, men klarinett og obo er bedre innfallsvinkler dersom man skal spille et annet instrument først. Det siste du bør begynne med er piano! Ellers er obo og andre strykeinstrumenter enn fiolin og cello greie ved at det er få som spiller det. Det krever selvfølgelig mye trening. Vet ikke hvordan det er med harpe. Noen som kan svare på det?

Endret av Majer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...