Gå til innhold

Fungerer dobbel dose letrozol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gynekologen innrømmet at å bruke letrozol hvis syklus er normal og stabil, samtidig som prøver ikke viser mistenkelige verdier, visstnok er liten vits. Har man i tillegg blitt  gravid en gang, men mistet og andre prøver også er fine som ultralyd, så er kanskje ikke letrozol avgjørende.

Sædprøver også ok. 

Merkelig at de private kjører på med letrozol i slike tilfeller for å boozte eggløsning. Jeg fikk høre at der bidro svært positivt.

Det som imidlertid kan hjelpe er dobbel dose, så en annen gynekolog. Grunnen er at det modner to egg, og slik sett dobles sannsynligheten for befruktning.

Jeg er skeptisk til å klusse med kroppen, men de sier at det er helt ufarlig.

Synes der er litt mangel på informasjon. Vil jeg få tull med syklus? Vil jeg få heftig mens når 2, og ikke ett egg ble modnet? 

Har noen erfaring med dobbel dose letrozol? Har holdt på i 9 måneder og startet for ett år siden. Mistet i januar. Jeg er over 35, så kan søke ivf.

Noen med erfaring?

Anonymkode: e570f...a05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det være automatikk i at enkel dose = modner ett egg og dobbel = modner to? Høres rart ut. 

Jeg har en på 6mnd etter dobbel dose letrozol, men jeg har ikke eggløsning og ingen syklus fra før. Prøvde enkel dose og da skjedde ingenting.

Anonymkode: 11b67...cdb

• Liker 3
Skrevet

Har aldri fått mer en et egg med dobbel dose letrozol. Men finnes sikkert individuelle forskjeller. 

Anonymkode: bb4fa...7c6

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk stort sett 2 egg på enkel dose letrozol, så antall egg avhenger helt av hvordan du reagerer på medisinen. Fikk ikke noe kluss med syklus av det, den ble faktisk mer normal enn den var før. (Ble ikke gravid, da.) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk kluss med syklus, prøvde enkelt dose da (uforklarlig sekundær infertilitet). Gynekologen sa at det er ingen vits til å fortsette med piller, siden kroppen min reagerer dårlig på de (men hun var litt skeptisk fra starten av, det var vi som ønsket å prøve "alt"). Gikk privat.

Ble gravid naturlig rett før vi vurderte å søke ivf.

Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg søke ivf først. I ventetiden kan dere eventuelt prøve letrozol. 

Anonymkode: f9ae2...ca4

Skrevet

Kan være tilfeldig, men jeg ble gravid på første runde med enkel letrozol. Har naturlig eggløsning og stabil syklus

Anonymkode: c2d58...bd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kan være tilfeldig, men jeg ble gravid på første runde med enkel letrozol. Har naturlig eggløsning og stabil syklus

Anonymkode: c2d58...bd8

Kan jeg spørre hvorfor du fikk Letrozol da?

Anonymkode: 86692...1bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hvorfor du fikk Letrozol da?

Anonymkode: 86692...1bd

Jeg lurer også på det.

Jeg måtte først ta blodprøver tidlig i syklus. Fikk svar innenfor referanseområdene. Antiműller var også på snittet for min alder, allikevel skulle jeg ta letrozol for å " booste" eggløsningen. Ble ikke gravid. Fikk beskjed om at forsøker flere runder. Jeg googlet og fant en troverdig artikkel om at dette ikke var noe poeng hvis det ikke var påvist feks pcos osv. Jeg spurte det offentlige som mente det i grunn var sant, men at det ikke skader å prøve. Har til vanlig hatt sex på syklusdag 9, 11,13,15 evt. på dag 10,12,14,16.

Slik ble jeg også gravid da jeg mistet. Har syklus på 28 dager. Fått positiv eggløsningstest på dag 12.

Tenker jeg skal prøve dobbel dose, men nå må jeg ta vaksine egentlig samme dag som jeg starter letrozol, så kjenner det får bli en ting av gangen her. Utsetter letrozol til neste syklus, så får kroppen litt ro.

Mvh TS

Anonymkode: e570f...a05

Skrevet

Jeg hadde EL av meg selv, og egentlig ganske stabil syklus ettersom EL som oftest kom mellom CD25-30. Men jeg ble gal av at den kom såpass sent hver måned, for begynte å kjenne på tidspresset... Ba gynekolog om hjelp, og han mente letrozol ville hjelpe veldig på. Forsøkte først to sykluser med enkel dose letrozol og ble ikke imponert. Ene syklusen kom riktignok EL litt tidligere, men ikke den andre. Økte derfor til dobbel dose - og da ble det fart i sakene! Endte med å få EL hver syklus mellom CD13-16.

Måtte igjennom 6 mnd til sammen med letrozol før spiren satt. Tror ikke letrozol i seg selv bidro til selve unnfangelsen (der trenger man å være en av de 20% med flaks), men bare det at jeg fikk så tidlig EL hver syklus gjorde ALT for meg. Psykisk, men også at jeg jo fikk prøvd oftere.

Skal sies at jeg aldri fikk mer enn ett modent egg hver syklus, selv på dobbel dose. Fulgte med på UL nesten hver syklus i forkant av EL, men det var alltid ett modent egg der, ikke flere. Men det holdt i massevis for meg!

Skrevet

Jeg har også prøvd letrozol for å "boozte" eggløsningen, og få den litt tidligere, siden jeg får den senere enn vanlig. Med en dose kom EL et par dager tidligere, og med dobbel dose nesten en uke før. Men synes også at Letrozol ga meg mindre symptomer på EL og mindre slim. Ble aldri gravid med dem heller. Ble gravid på egenhånd denne gangen :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...