Gå til innhold

Prisantydning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har vært på privatvisning på et hus som ikke er kommet på markedet enda, som har en takst på på 6mill. Vi har vært på utkikk i området en stund og trenger bolig, og dette hadde mye av det vi ser etter, så la inn bud på 6,8 mill, altså godt over 10 % over takst. Det er et godt marked her nå, men dette gjør huset til et av de dyreste i området. Selger takket nei, da hun ønsker å holde en annen privatvisning. Jeg tenker nå at om boligen kommer ut på markedet, er det da lov å sette prisantydning til 6 mill når selger har sagt nei til 6,8? Er det noen regler rundt dette? Prisantydning skal vel settes til en pris som selger er villig til å selge for? Kan man som kjøper klage på en prisantydning på f.eks under 6,5? Tror antall interessenter vil være veldig ulikt på 6 vs 6,8 mill..

Anonymkode: 122fd...fec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eier kan selge til hvem hun vil, for den prisen hun vil. Trenger ikke selge til høyeste bud i en budrunde heller, eier står fritt til å velge kjøper selv. Det er helt fair at hun ønsker å ha privatvisning for alle interessenter som har meldt seg før hun godtar et bud, så er det jo hennes risiko om summen går lite høyt hos andre interessenter eller i en budrunde. Jeg har for øvrig selv fått en leilighet uten å ha høyeste bud, fordi eier fikk dårlig inntrykk av han som bød høyest. En kollega av meg var i budrunde på et verneverdig hus der det var viktigere for de som solgte at nye eiere tok vare på huset og ville bo der lenge, enn å selge til den som bød mest. Du får bare følge med videre, evt legge inn et nytt bud eller melde deg som interessent i en budrunde. 

Anonymkode: 99cdd...7cb

• Liker 2
Skrevet

Ja selger kan selge til hvem hun vil, men det er ikke fritt frem for hvilken prisantydning som settes vel. Legges den ut til 6 mill på åpent marked når det er mottatt bud på 6,8, så er jo ikke prisantydning reell, men en lurepris. Og det er vel ikke lov? Jeg tviler på at selger vil selge til 6 mill nå. 

• Liker 1
Skrevet

Det er helt lov. Ingen vet om deres bud er markedspris eller ikke før markedet er testet. Vurderingen fra megler er på 6 millioner. Hvis hun har hatt stor interesse kan hun håpe å få mer i en budrunde. Men hun risikerer også at det går for mindre. Selv takket vi nei til bud 300.000 over og solgte for 800.000 over, ikke fordi vi hadde satt prisen lavt fordi vi traff med markedsføring. Et annet eksempel er vennepar av meg kjøpte for langt over prisantydning før visning, da de skulle selge to år senere oppnådde de ikke samme pris som de ga, fordi de hadde gitt over markedspris. 

Anonymkode: e3812...21c

Skrevet

Jeg er klar over at selger ikke trenger å si ja til vårt bud! Det er ikke det jeg spør om. Men hun kan ikke legge ut bolig til 6 mill når hun allerede har mottatt bud på 6,8. googlet nå, og en pris på 6 mill vil helt klart være villedende. 

Markedsføringen vil være villedende hvis prisantydningen bevisst er satt lavere eller høyere enn det selger på markedsføringstidspunktet er villig til å akseptere. Dersom den næringsdrivende blir kjent med at selgerens prisforventning endrer seg underveis i markedsføringsprosessen, må markedsføringen som klar hovedregel endres i tråd med dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er klar over at selger ikke trenger å si ja til vårt bud! Det er ikke det jeg spør om. Men hun kan ikke legge ut bolig til 6 mill når hun allerede har mottatt bud på 6,8. googlet nå, og en pris på 6 mill vil helt klart være villedende. 

Markedsføringen vil være villedende hvis prisantydningen bevisst er satt lavere eller høyere enn det selger på markedsføringstidspunktet er villig til å akseptere. Dersom den næringsdrivende blir kjent med at selgerens prisforventning endrer seg underveis i markedsføringsprosessen, må markedsføringen som klar hovedregel endres i tråd med dette.

Jeg tror det er umulig å "ta" noen på dette. Boliger legges ut hele tiden med prisantydninger som er veldig lave (for å lokke til seg interessenter) eller veldig høye (for å posisjonere seg høyere). Jeg har aldri hørt om at noen er tvunget til å justere prisantydningen.

Selger kan uansett argumentere med at det er det hun har fått som takst og selv om hun fikk et veldig høyt bud takket hun nei til det, og regner "normal" pris som rundt 6 mill.

Anonymkode: 1d8cf...aad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja selger kan selge til hvem hun vil, men det er ikke fritt frem for hvilken prisantydning som settes vel. Legges den ut til 6 mill på åpent marked når det er mottatt bud på 6,8, så er jo ikke prisantydning reell, men en lurepris. Og det er vel ikke lov? Jeg tviler på at selger vil selge til 6 mill nå. 

Iflg deg ligger jo ikke boligen på det åpne markedet enda, og da kan du heller ikke kritisere prisantydningen. At du er villig til å gå langt over betyr ikke at selger har satt en lurepris, for boligen er ikke vurdert av det åpne markedet enda. Du sier jo selv at prisen dere har bud er i overkant, da blir det sært å beskylde selger for lurepris i neste innlegg. For øvrig er det ikke forbudt å sette lav pris, det er dårlig kotyme men ikke lovregulert, selge kan sette hva hun vil som pris, det er markedet som bestemmer. Her kan prisen gå høyere enn det dere bød, eller den kan gå lavere.  Eller det kan være at hun rett og slett ikke vil selge til dere, uansett hvilken pris det er snakk om. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Men det fortsatt ikke et markedsføringstidspunkt og med din logikk vil alle måtte si ja til bud over prisantydning før visning. Det er jo helt tullete. 

• Liker 1
Skrevet

At selger ikke er villig til å godta et bud på 6,8 før hun har prøvd boligen på markedet behøver jo ikke å bety noen ting. Å takke nei til er bud over takst før ordinær visning er et sjansespill, og den sjansen må selger få lov til å ta. 

Anonymkode: f510c...741

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Men det fortsatt ikke et markedsføringstidspunkt og med din logikk vil alle måtte si ja til bud over prisantydning før visning. Det er jo helt tullete. 

Nei, det er ikke det jeg prøver å si. Det er greit at hun sier nei til mitt bud og vil prøve markedet. Men å legge ut boligen på markedet med prisantydning 6 mill vil være villedende prising, siden det vil bevisst være satt lavere enn en pris hun er villig til å selge for. Det har faktisk ikke megler lov til, det vil være brudd på god meglerskikk og kan rapporteres inn. (Har nå lest meg opp og skjønner ikke hvorfor jeg laget innlegget her inne)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke det jeg prøver å si. Det er greit at hun sier nei til mitt bud og vil prøve markedet. Men å legge ut boligen på markedet med prisantydning 6 mill vil være villedende prising, siden det vil bevisst være satt lavere enn en pris hun er villig til å selge for. Det har faktisk ikke megler lov til, det vil være brudd på god meglerskikk og kan rapporteres inn. (Har nå lest meg opp og skjønner ikke hvorfor jeg laget innlegget her inne)

Hvor vil du egentlig med dette? At taksten skal settes høyt for å skremme vekk andre kjøpere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ingen sak så lenge du ikke har bevis på at selger ikke vil selge for 6 millioner. Alt du har nå er at selger ikke vil selge for 6 millioner uten å ha prøvd boligen på markedet.Dersom du legger inn bud på 6,8 millioner etter ordinær visning, har høyeste bud og selger takker nei, DA kan du klage på villedende markedsføring. Ikke før. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har ingen sak så lenge du ikke har bevis på at selger ikke vil selge for 6 millioner. Alt du har nå er at selger ikke vil selge for 6 millioner uten å ha prøvd boligen på markedet.Dersom du legger inn bud på 6,8 millioner etter ordinær visning, har høyeste bud og selger takker nei, DA kan du klage på villedende markedsføring. Ikke før. 

Dette. Du forstår ikke det at hun vil ha boligen på det åpen markedet, fordi du er snurt over å ikke få den. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I første innlegg skrev du at boligen var priset dyrest i nabolaget, og likevel så argumenterer du for at prisantydning er satt for lavt?

Selger er nok villig til å selge for 6,8 ETTER ordinær visning, hvis det er høyeste bud. I dette tilfellet er nok interessen så stor at de vet at flere kanskje er villig til å by mot dere. (På den annen side kan dere og få denne boligen billigere enn 6,8 hvis ingen andre byr.)

Anonymkode: addff...330

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...