Gå til innhold

Utviklingen av datamaskin-ytelse har stagnert fullstendig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke oppgradert på 10 år, 1991 - 2001 utgave:
kan ikke surfe på internett
kan ikke se en video
kan ikke spille mp3
kan ikke åpne en stor jpg-fil
kan ikke spille noen nye spill

Ikke oppgradert på 10 år, 2011 - 2021 utgave:
noen oppgaver tar noen sekunder lenger

Ja, det var uunngåelig, normal datamaskinbruk har stagnert en stund nå.

Bli komfortabel, fordi vi kommer til å bli her en stund.

Anonymkode: 44994...f00

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke ytelsen, men heller bruken, konsumet som stagnerer. 

En person klarer bare å konsumere så mye informasjon / data pr sekund. Så når vi har bredbånd raskt nok og maskiner raske nok så er det ikke nødvendig med mer. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror også utviklingen har gått så fort, at enkelte oppgraderinger/forbedringer er minimale de siste årene.

Når det er sagt, M1 chippen i den nye Macbook serien føltes virkelig som et hopp i ytelse, i hvertfall i forhold til hva jeg bruker maskinen til. 

• Liker 1
Skrevet

Det er riktig. Vi er i ferd med å nærme oss grensen for hvor små transistorer vi klarer å lage. IT utviklingen har bremset opp i mange år allerede.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke oppgradert på 10 år, 1991 - 2001 utgave:
kan ikke surfe på internett
kan ikke se en video
kan ikke spille mp3
kan ikke åpne en stor jpg-fil
kan ikke spille noen nye spill

Ikke oppgradert på 10 år, 2011 - 2021 utgave:
noen oppgaver tar noen sekunder lenger

Ja, det var uunngåelig, normal datamaskinbruk har stagnert en stund nå.

Bli komfortabel, fordi vi kommer til å bli her en stund.

Morsom du. En gaming PC fra 2011 er ikke i nærheten av hva man får med en ny gaming PC fra 2021.

Ray tracing er et atort løft, og krever mye datakraft, skjedd mye mer grafikk de siste 3 årene enn hva du har fått med deg.

Anonymkode: 2f0f6...55a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Morsom du. En gaming PC fra 2011 er ikke i nærheten av hva man får med en ny gaming PC fra 2021.

Ray tracing er et atort løft, og krever mye datakraft, skjedd mye mer grafikk de siste 3 årene enn hva du har fått med deg.

Bullshit. Du kan spille alle nye spill, bare du ikke kjører alle settings på high.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Bullshit. Du kan spille alle nye spill, bare du ikke kjører alle settings på high.

Riktig, man må skru ned oppløsningen til 720p og alle andre grafikkinnstillinger til minimum for å komme i nærheten av 60FPS.

En gaming pc fra 2011 kan ikke engang kjøre spill fra 2007 - 2009 i 1080p med alle innstillinger på maximum og oppnå 60FPS. Grafikkort fra 2011 har som regel ikke støtte for DX 12 som kom i 2015, da kan man heller ikke spille nyere spill som krever DX 12.

Selv har jeg en PC med GTX 1080 ti kort som kom ut i 2017, jeg spiller i 4K (2160p 3840x2160) og da er det enkelte spill som krever over 10GB med VRAM. Prosessoren er en i9 9990K, den har 8 kjerner og 16 tråder og den er også overklokket til 5GHz på alle kjernene.
Aldri i verden om jeg hadde gått tilbake til 1080p eller 720p.

Som nevnt over så har det vært en rasende utvikling på hardware fronten de siste 10 årene, og spesielt nå med Ray Tracing. 

Anonymkode: 2adbb...5d2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette hadde du ikke mye peiling på ser jeg.

Resident Evil Village bruker over 14 GB videominne når jeg maxer det ut i 1440p. Ikke system minne, men minne på skjermkort! Det hadde ikke vært mulig på en 5-6 år gammel PC, fordi hardware ikke var sterk nok den gangen.

I tillegg har man deep learning, AI, DLSS, som stadig får mer fokus og tar større andel i hardware verden. 

Hardware har gått voldsomt fremover de siste 3 årene, siden vi fikk ray tracing, som også er på alle nye konsoller.

3060 som kom ut i 2021, som er nvidia sitt dårligste skjermkort fra 2021 er på ytelsesnivå med 1080 ti som var det beste man kunne få i 2017, og det danker ut 980 ti som var det gjeveste man kunne få innen grafikk i 2016, og det er kun 5 år siden. Så selv 5 år gammel hardware er utdatert i dag, når «bånnkortet» fra nvidia i år gruser det, og det i vanlig ytelse uten ray tracing. 

Du har virkelig ikke peiling på data, om du for ramme alvor mener at det går tregt. Utviklingen de 5 siste årene har vært mye større enn utviklingen de 10 siste årene. Du undervurderert kraftig hvor mye ytelse 4K, ray tracing og dagens grafikk krever. 

Og nå snakker jeg kun om ren datakraft. Skal vi derimot se på skjermteknologi, skjermer med skikkelig HDR, lokal dimming, smart telefoner med kunstig intelligens, stadig bedre kamera. Så kan man trygt si at teknologien også har gått mye fortere på den fronten de siste 5 årene, enn hva den har gjort de siste 10 årene. Teknologien har aldri gått så fort fremover som nå, så du må ha sovet i timen.

• Liker 2
Skrevet
Callisto83 skrev (6 timer siden):

Jeg tror også utviklingen har gått så fort, at enkelte oppgraderinger/forbedringer er minimale de siste årene.

Når det er sagt, M1 chippen i den nye Macbook serien føltes virkelig som et hopp i ytelse, i hvertfall i forhold til hva jeg bruker maskinen til. 

I tillegg er M1 chippen gjør at man kan få lang batteritid og slippe viftestøy. 

Anonymkode: 6a7e6...033

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror at TS sitter med en maskin som var dyr i 2011, men nekter å innse at den er totalt utdatert nå i 2021.

Anonymkode: 2adbb...5d2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det kommer egentlig helt ann på spillmotoren og programmeringen.
Noen spill er teknisk alt for krevende for eldre maskiner, selv om en skrur ned innstillinger.
Noe av det kan selvsagt være et resultat av dårlig optimalisering også

......du skjønner ikke en dritt av det jeg sier xD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...