Gå til innhold

Spør du søsken om tante/onkel-rollen før du bli gravid? Det synes jeg du skal!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag forventes det mye av oss, uten grunn.

Når du velger å bli gravid bør du sjekke med søsken om de ønsker å ha en rolle som onkel eller tante, ikke komme å kreve dette automatisk. "Det jo NORMALT å like barn" er vanlig tankegang.

For mange er barn slitsomt og kjedelig, lite interessant. Hvertfall å være forpliktet til å delta på bursdager og annet, vi har jo nok med oss selv i dag pga svært krevende arbeidsliv. 

Onkel og tante er et valg man skal ta selv.

Anonymkode: 93ad6...389

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når du velger å bli gravid bør du sjekke med søsken om de ønsker å ha en rolle som onkel eller tante, ikke komme å kreve dette automatisk. "Det jo NORMALT å like barn" er vanlig tankegang.

For mange er barn slitsomt og kjedelig, lite interessant. Hvertfall å være forpliktet til å delta på bursdager og annet, vi har jo nok med oss selv i dag pga svært krevende arbeidsliv. 

Så søsknene skal bestemme om du skal få barn? 

• Liker 48
Skrevet
Tvist skrev (2 minutter siden):

Så søsknene skal bestemme om du skal få barn? 

Eh nei, kan du lese?

Temaet er jo om man ønsker å ha en onkel eller tanterolle.

• Liker 12
Skrevet

Har tre nevøer som jeg vil ha minst mulig med å gjøre. Har ingen interesse av å følge de opp. Møter opp på bursdager med gave, såpass klarer jeg. Ellers får de seile sin egen sjø. 

Anonymkode: ea20a...81f

• Liker 12
Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er ikke forpliktet å gå i selskap nei. 

Skrevet

Herregud, ro deg ned

Anonymkode: 1298b...f87

• Liker 41
Skrevet
Hedda-78 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal man diskutere det før man blir gravid? Hvilken rolle onkler og tanter vil ta påvirker jo ikke mitt ønske om barn.

Det handler jo om hva som forventes, de fleste mødre forventer jo noe av en evt tante. Så da er det jo greit å ha det avklart.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor må dette avklares FØR svangerskap? 

Du er et voksent menneske med krevende arbeidsliv? Åpne munnen din og fortell dine søsken at du ikke er interessert i barna deres. 

Anonymkode: a476e...400

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er det mest dummeste jeg har lest på lenge. Det er ikke søskene som skal avgjøre om broren eller søsteren skal kunne få barne eller ikke. Om søskene ikke vil inta i rollene sine som onkel og tante så kan man si ifra at det er noe de ikke ønsker å påta seg, når det kommer til ansvarlige delen som onkel og tante rollen føre til når det kommer til barnepass osv.

• Liker 26
Skrevet

Tanter og onkler blir de jo uansett, men om de ønsker en aktiv rolle i ditt barns liv eller ikke er jo opp til de, og det bestemmer de seg nokk fint for selv. Selvfølgeligt kan det jo være hyggeligt å ta en prat med de når den tid kommer, å høre hvor aktiv de ønsker å være, men jeg mener nå at vi voksende styrer sånne ting ganske naturligt. 

Familie har jo en tendens til å styre det fint, noen tar masse kontakt, tilbyr hjelp her og der.. og andre trekker seg til bakgrunner og holder seg kanskje med den gaven til bursdag og et kaffebesøk i ny og ne. 

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det handler jo om hva som forventes, de fleste mødre forventer jo noe av en evt tante. Så da er det jo greit å ha det avklart.

Det er vel ikke normalt å forvente så voldsomt mye av tanter/onkler, da? Jeg er gravid selv og har helt ærlig overhode ikke ingen forventninger til mine/samboers søsken. De må virkelig ikke synes barnet er interessant, gi det gaver, passe på det osv. 

Dersom de likevel har egne behov de føler for å gi uttrykk for, må de så klart få dele disse med oss i forkant. Kan likevel ikke helt se hva dette skal være.

Anonymkode: 8efdf...e70

• Liker 21
Skrevet

Forventer ingenting av mine tre søsken. De er ikke spesielt engasjerte, men gir en lite gave til jul og bursdag (som de gjerne har spleiset på). De har aldri passet ungen og vi sees bare noen få ganger i året. 

Jeg tror de færreste forventer masse av sine søsken når de får barn. De fleste er oppegående nok til å forstå at barna er deres ansvar, ikke alle andres. Jeg kjenner nesten ingen som bruker søsken som barnevakt. I min omgangskrets er det vanlig å ha lite barnevakt, og om man har det, så er det besteforeldrene. 

Anonymkode: d2c56...c70

• Liker 16
Skrevet

For vår del var det en selvfølge å stille opp for nieser og nevøer, både på min og mannens side. På samme måte som vi stiller opp for yngre søsken, foreldre, besteforeldre etc.. Vi har forresten ikke barn selv.  Jeg tenker at det ikke er verre enn at du sier til dine søsken at du ikke er interessert i en aktiv rolle, men personlig synes jeg det er rart å ikke engang ville stille opp i bursdag en gang i året...  

Anonymkode: e122b...f44

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Både jeg og min søster drev i åresvis med prøverør.

Skulle vi orientere og samtale sånn 5 år FØR et barn kaaaaanskje ble født?

Du høres helt sosialt inkompetent ut. 

Anonymkode: 67f6c...db7

• Liker 22
Skrevet

Onkel/tante er man uansett, til hvilken grad får være opp til hver enkelte person. Har du ikke lyst til å delta i bursdager osv? Da kan du bare si ifra.

Anonymkode: edb9b...bc7

• Liker 16
Skrevet

For en idiotisk tråd, jeg har tre søsken og har NULL forventninger til dem når det kommer til mine barn. Har de lyst å engasjere seg - flott! Har de ikke - so what? Kunne ikke brydd meg mindre. Mine barn er MITT valg og MITT ansvar. 

• Liker 10
Skrevet

Lik det eller ei, men det vanlige er at onkler og tanter er engasjert i sine tante- eller onkelbarn. Noen mer, noen mindre. 

Det jeg tror er SVÆRT uvanlig er at man på forhånd avtaler at barnet er uinteressant. 

Anonymkode: 336cb...4cf

• Liker 16
Skrevet

Når jeg tenker meg så skulle min søster og bror ha spurt meg om ''tillatelse'' for få sine barn som de har i dag. Vi bor i hver sin by og har kontakt. De verken forlanger eller krever at jeg skal sette mitt liv på vent for at de trenger barnepass eller ekstra hjelp. Når det er feiring av barnas bursdagere så stiller jeg opp om jeg har mulighet til det. Så lenge barna får en gave fra meg så er det fullstendig likegyldig for dem om jeg er til stedet eller ses gjennom zoom.  Det er nok så avslappende forhold mellom meg å mine søsken, men det betyr derimot ikke at det er slik hos alle. Noen forventer at familier og venner skal slippe alt de har i hendene å stille opp på flekken. Slike type foreldre har jeg null sans for og rygger unna. Heldigvis så har jeg bare gode erfaringer med vennene mine også. De kan sende meg en melding spørre meg om jeg kan passe barna deres og jeg sjekker ut min tidsplan. I min vennegjeng så er vi både tanter og onkler til hverandres barn. Jeg og 3 andre til er de eneste som ikke har egne barn, men det krevers ikke noe mer av oss uansett.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...