AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #1 Skrevet 11. september 2021 Hallo. Babyen min har spist fast føde siden han var 4, 5 mnd. Nå er han 6 mnd og jeg ser at mos blir jo veldig kjedelig i lengden. Selvom det er alle typer mos, synes jeg det er på tide å innføre noe mat med litt mer form. Men jeg tør ikke. Han har ikke fått tenner enda, og jeg er så redd for at han ikke er klar fysisk eller psykisk og at han setter i halsen og ja.. Er det noe som kan brukes i overgangen til mat med en litt annen konsistens? Er bananlapper noe som kan fungere? For det er jo ganske mykt.. Tips? Anonymkode: e93b9...2f5
Blomsterpotta Skrevet 11. september 2021 #2 Skrevet 11. september 2021 Du kan fint gi små brødbiter med feks leverpostei nå. De moser det i munnen og får det i seg. Du sitter jo uansett og passer på og med litt drikke ved siden av om babyen harker litt så går det bra 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #3 Skrevet 11. september 2021 Blomsterpotta skrev (4 minutter siden): Du kan fint gi små brødbiter med feks leverpostei nå. De moser det i munnen og får det i seg. Du sitter jo uansett og passer på og med litt drikke ved siden av om babyen harker litt så går det bra Så det er ikke automatisk at de setter de i halsen fordi det er uvant å svelge? Anonymkode: e93b9...2f5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #4 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så det er ikke automatisk at de setter de i halsen fordi det er uvant å svelge? Anonymkode: e93b9...2f5 Nei da er det noe galt med barnet. Anonymkode: 78d78...ba7 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #5 Skrevet 11. september 2021 Har du noensinne prøvd å putte fingeren inn i munnen til baby slik at han har bitt deg? De gommene biter hardt og fungerer like godt til tygging som tenner gjør. Dessuten hjelper det jo ikke at han får fortenner når det er jeksler som tygger opp maten i biter. Altså kan du ikke vente til ungen er to år før han får noe annet enn mos. Så ikke tenk på dette med tenner. Husk også at brekningsrefleksen er mye lenger foran i munnen hos små babyer enn hos voksne. At ungen blir rød i ansiktet, blank i øynene og hoster er ikke farlig og betyr IKKE at han har satt noe i halsen. Setter de noe i halsen blir de stille, bleke og blå. Kok grønnsaker så myke at du kan klemme de sammen med fingrene, og gi grovbrød i stedet for loff og fint brød. Bananlapper som du skriver er også fint. La baby prøve litt forskjellig så ser du fort hva slags konsistenser han er klar for. Anonymkode: ec8b7...bf0 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #6 Skrevet 11. september 2021 Middagsglass med kjøtt, eventuelt tilsvarende hjemmelaget. Man får ikke most kjøttet 100% på samme måte som grønnsaker, samtidig er bitene så små at babyen ikke blir kvelt. Jeg har en sånn som måtte ta overgangen mellom mos og mat med konsistens veldig gradvis, så middagsglass med kjøtt var det som gjorde at han senere tok brødskive. Vi hadde prøvd brødskive (i små biter) før, men overgangen fra smoothie og grønnsaksmos til brødskive ble for stor. Middagsglass med kjøtt ble den perfekte mellomtingen. Anonymkode: 48b58...dde
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #7 Skrevet 11. september 2021 Samme situasjon her leste at noen gir eggerøre, kokte biter av gulrot etc. Det hadde ikke gått her! Min brekker seg av biter.. men for 2 dager siden ble hun veldig opptatt av brødskiva mi, så jeg tok av bitte bitte små biter av det og ga henne, og det var visst kjempegodt 😁 Vi snakker kjempesmå biter altså, for jeg er også stressa for sånt. Var spent på hvordan hun skulle håndtere biten i munnen. Men bitene romsterte i munnen litt før de forsvant, så hun skjønte tydeligvis greia😁 Tenkte å introdusere litt større og større biter etterhvert som jeg ser det går bra. Anonymkode: 7c690...a08
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #8 Skrevet 11. september 2021 Jeg hadde MME over brødskiva med leverpostei i en overgangsperiode. Det funket kjempefint. Anonymkode: f8f0e...ec8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #9 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Samme situasjon her leste at noen gir eggerøre, kokte biter av gulrot etc. Det hadde ikke gått her! Min brekker seg av biter.. men for 2 dager siden ble hun veldig opptatt av brødskiva mi, så jeg tok av bitte bitte små biter av det og ga henne, og det var visst kjempegodt 😁 Vi snakker kjempesmå biter altså, for jeg er også stressa for sånt. Var spent på hvordan hun skulle håndtere biten i munnen. Men bitene romsterte i munnen litt før de forsvant, så hun skjønte tydeligvis greia😁 Tenkte å introdusere litt større og større biter etterhvert som jeg ser det går bra. Anonymkode: 7c690...a08 Det er helt vanlig at de brekker seg av biter i starten, i og med at brekningsrefleksen sitter langt fremme når de er så små. I takt med at de blir eldre, og munnmotorikken bedres, vil refleksen flytte seg stadig lenger bakover til den er som hos oss voksne - bakerst i svelget. Den har en funksjon hos babyer, og det er å beskytte mot kvelning. Biter må introduseres på et tidspunkt uansett, og det er faktisk bedre å starte nå mtp. kvelningsfare, i stedet for senere når brekningsrefleksen utløses lenger bak ved luftrøret. Da får de maten/bitene enkelt ut hvis de ikke klarer å håndtere det. Det virker kanskje trygt å starte med små biter, men det er faktisk motsatt - jo større biter, jo mindre sjanse for å sette det i halsen/kvelning da babyen selv kan avgjøre hvilke biter som er passende og håndterlige og hvilke som er for store/små og må ut. Dette gjør de ved å gnage og bite mindre biter av en stor bit. For babyer rundt 6-8 måneder er det anbefalt at maten gis i biter på størrelse med en voksen pekefinger. Enkelt å holde i og å spise av. Anbefaler SolidStarts på nett og Instagram - en fantastisk ressurs for spedbarnsernæring og mye materiale på biter/kvelning etc. Anonymkode: e47c6...610 10
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #10 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt vanlig at de brekker seg av biter i starten, i og med at brekningsrefleksen sitter langt fremme når de er så små. I takt med at de blir eldre, og munnmotorikken bedres, vil refleksen flytte seg stadig lenger bakover til den er som hos oss voksne - bakerst i svelget. Den har en funksjon hos babyer, og det er å beskytte mot kvelning. Biter må introduseres på et tidspunkt uansett, og det er faktisk bedre å starte nå mtp. kvelningsfare, i stedet for senere når brekningsrefleksen utløses lenger bak ved luftrøret. Da får de maten/bitene enkelt ut hvis de ikke klarer å håndtere det. Det virker kanskje trygt å starte med små biter, men det er faktisk motsatt - jo større biter, jo mindre sjanse for å sette det i halsen/kvelning da babyen selv kan avgjøre hvilke biter som er passende og håndterlige og hvilke som er for store/små og må ut. Dette gjør de ved å gnage og bite mindre biter av en stor bit. For babyer rundt 6-8 måneder er det anbefalt at maten gis i biter på størrelse med en voksen pekefinger. Enkelt å holde i og å spise av. Anbefaler SolidStarts på nett og Instagram - en fantastisk ressurs for spedbarnsernæring og mye materiale på biter/kvelning etc. Anonymkode: e47c6...610 For et fint svar 😃 takk for nyttig informasjon!! Anonymkode: 7c690...a08 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #11 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er helt vanlig at de brekker seg av biter i starten, i og med at brekningsrefleksen sitter langt fremme når de er så små. I takt med at de blir eldre, og munnmotorikken bedres, vil refleksen flytte seg stadig lenger bakover til den er som hos oss voksne - bakerst i svelget. Den har en funksjon hos babyer, og det er å beskytte mot kvelning. Biter må introduseres på et tidspunkt uansett, og det er faktisk bedre å starte nå mtp. kvelningsfare, i stedet for senere når brekningsrefleksen utløses lenger bak ved luftrøret. Da får de maten/bitene enkelt ut hvis de ikke klarer å håndtere det. Det virker kanskje trygt å starte med små biter, men det er faktisk motsatt - jo større biter, jo mindre sjanse for å sette det i halsen/kvelning da babyen selv kan avgjøre hvilke biter som er passende og håndterlige og hvilke som er for store/små og må ut. Dette gjør de ved å gnage og bite mindre biter av en stor bit. For babyer rundt 6-8 måneder er det anbefalt at maten gis i biter på størrelse med en voksen pekefinger. Enkelt å holde i og å spise av. Anbefaler SolidStarts på nett og Instagram - en fantastisk ressurs for spedbarnsernæring og mye materiale på biter/kvelning etc. Anonymkode: e47c6...610 Dette!!! Anonymkode: 28392...2fa
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #12 Skrevet 11. september 2021 Helt enig med de over om at kraftig brekningsrefleks beskytter mot kvelning. Jeg synes også det var stilig å se hvordan en baby som enda ikke har spesielt god kontroll på munn og tunge løste problemet med biter som han syntes var for store inni munnen: åpnet munnen på vidt gap og bøyde hodet fremover. Da faller alt som irriterte han rett ut. Så de små er rent biologisk godt forberedt på å begynne å spise. Med en mamma som sitter ved siden av og passer på i tillegg så går det helt fint Anonymkode: 54c4d...757 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #13 Skrevet 11. september 2021 Sjekk ut "Babymatglede" på instagram, og se nedover til der hun viste hva barnet spiste ved 6 måneder. Hun legger ut mye om hvor trygt det faktisk er å gi fast mat. Som nevnt over her har de brekningsrefleksen langt fremme. Eneste å passe på er at ting ikke er for hardt, glatt og rundt, og faktisk for små biter Prøv deg frem i ditt tempo! Ikke gjør noe du egentlig synes er alt for skummelt! Det ser ganskr fælt ut når de starter å hoste. Men det går nok bra. Du har kanskje prøvd slike maiskroker f.eks som smelter i munnen? Det gir en god indikasjon på hvordan barnet vil ta i mot større biter mat. Anonymkode: a0af5...863 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #14 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er helt vanlig at de brekker seg av biter i starten, i og med at brekningsrefleksen sitter langt fremme når de er så små. I takt med at de blir eldre, og munnmotorikken bedres, vil refleksen flytte seg stadig lenger bakover til den er som hos oss voksne - bakerst i svelget. Den har en funksjon hos babyer, og det er å beskytte mot kvelning. Biter må introduseres på et tidspunkt uansett, og det er faktisk bedre å starte nå mtp. kvelningsfare, i stedet for senere når brekningsrefleksen utløses lenger bak ved luftrøret. Da får de maten/bitene enkelt ut hvis de ikke klarer å håndtere det. Det virker kanskje trygt å starte med små biter, men det er faktisk motsatt - jo større biter, jo mindre sjanse for å sette det i halsen/kvelning da babyen selv kan avgjøre hvilke biter som er passende og håndterlige og hvilke som er for store/små og må ut. Dette gjør de ved å gnage og bite mindre biter av en stor bit. For babyer rundt 6-8 måneder er det anbefalt at maten gis i biter på størrelse med en voksen pekefinger. Enkelt å holde i og å spise av. Anbefaler SolidStarts på nett og Instagram - en fantastisk ressurs for spedbarnsernæring og mye materiale på biter/kvelning etc. Anonymkode: e47c6...610 Åå det visste jeg ikke, tusen takk for god info 😊😊 Mvh ts Anonymkode: e93b9...2f5
Blomsterpotta Skrevet 11. september 2021 #15 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så det er ikke automatisk at de setter de i halsen fordi det er uvant å svelge? Anonymkode: e93b9...2f5 Absolutt ikke 😊
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #16 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sjekk ut "Babymatglede" på instagram, og se nedover til der hun viste hva barnet spiste ved 6 måneder. Hun legger ut mye om hvor trygt det faktisk er å gi fast mat. Som nevnt over her har de brekningsrefleksen langt fremme. Eneste å passe på er at ting ikke er for hardt, glatt og rundt, og faktisk for små biter Prøv deg frem i ditt tempo! Ikke gjør noe du egentlig synes er alt for skummelt! Det ser ganskr fælt ut når de starter å hoste. Men det går nok bra. Du har kanskje prøvd slike maiskroker f.eks som smelter i munnen? Det gir en god indikasjon på hvordan barnet vil ta i mot større biter mat. Anonymkode: a0af5...863 Takk for tipset, skal sjekke det ut 😊 Prøvde maiskroker med smak kjøpt i Sverige, jeg så senere at det var for babyer på 10 mnd, så tenkte fort at de var litt harde. De maiskrokene de har i butikken her i sånne store poser er veldig kjekke. Fireåringen elsker dem 😅 når jeg slipper ut av isolasjon (korona, ikke fengsel) skal jeg gå å kjøpe dem 😅 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt enig med de over om at kraftig brekningsrefleks beskytter mot kvelning. Jeg synes også det var stilig å se hvordan en baby som enda ikke har spesielt god kontroll på munn og tunge løste problemet med biter som han syntes var for store inni munnen: åpnet munnen på vidt gap og bøyde hodet fremover. Da faller alt som irriterte han rett ut. Så de små er rent biologisk godt forberedt på å begynne å spise. Med en mamma som sitter ved siden av og passer på i tillegg så går det helt fint Anonymkode: 54c4d...757 Ja, hadde ikke jeg visst det, hadde jeg tenkt at barnet ikke var klart mentalt for mat. Jeg assosierer jo brekninger med noe negativt liksom 😊 så dette var interessant. Anonymkode: e93b9...2f5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå