Gå til innhold

Kjøpe en liten bolig for å kjøpe noe større senere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om jeg kan selge dyrere en bolig med 2 soverom som jeg har kjøpt for ca. 2.1 millioner for så å kjøpe en større bolig som koster 3 millioner? Forutsetter det at jeg må ha bekjent lånet på den første boligen og ikke ha noe gjeld igjen?

Anonymkode: 9557b...c3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi her var det mye basis informasjon som hadde gått deg forbi.. Selvfølgelig ikke. Du må få takst på boligen du eier og søke banken om nytt og høyere lån på den nye du vil kjøpe. Så får du lånebevis, kjøper ny bolig innenfor det budsjettet du har og selger den gamle.

Anonymkode: 278f7...62a

• Liker 1
Skrevet

Det er det "alle" gjør! Kjøper noe lite, bor der en stund, og selger videre for å kjøpe noe større. Siden boligprisene stort sett har gått oppover, (i hvertfall på Østlandet) så får man gjerne en fortjeneste på salget. 

Du behøver ikke å ha nedbetalt  lån på første bolig for å selge den. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har gjort følgende:

Kjøpt bolig fullfinansiert av bank og med startlån fra kommune. Refinansierte etter noen år da boligen hadde steget i verdi og fjernet det kommunale lånet.

Solgte og kjøpte bolig - denne gangen med nok egenkapital (fortjeneste ved salg). Denne boligen var 25 % større enn den forrige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...