Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber et sted der hvor vi legger ut reklame på facebook i ny og ne. En kollega av meg har fått ansvaret for å legge ut bilder og tekst. Problemet er at hun skriver veldig mye feil og jeg syns helt ærlig at det blir ganske flaut ettersom det er lærere og høyt utdannede folk som leser dette. Jeg bruker jo noen ganger å si fra til henne at ting skal skrives i ett ord og at det og det bare er med en m f.eks. Men noen ganger legger hun ut ting som jeg ikke får med meg 😛 

Syns det er litt vanskelig å si i fra ettersom hun nesten skriver feil hver eneste gang. Føler at jeg maser om jeg skal gi beskjed hele tiden.. 

Her en dag skrev hun noe lignende "Mandag's smothien er klar".. 

Hva hadde dere gjort? 😅

Anonymkode: ae33e...a44

• Liker 4
Skrevet

Har hun ikke selvinnsikt på dette?

Det er jo en ærlig sak å ikke være så god til å skrive, og da bør det alltid gå gjennom korrekturlesning.

Kan du kanskje snakke med en sjef eller noe og få opp en rutine for at alle innlegg skal gjennom en annen person e.l.?

Anonymkode: 95e21...04a

• Liker 5
Skrevet

Helt ærlig, jeg hadde tatt det opp med sjefen.

Det ser skikkelig dårlig ut for deres arbeidsplass/bedrift/ha-det-nå-er å promotere seg selv med skrivefeil. Det BLIR lagt merke til, og er negativ reklame for dere.  

Ikke nødvendigvis din kollegas feil, men hun burde ikke ha ansvaret for å legge ut slikt, eller noen andre bør ha ansvar for å korrekturlese først. 

Anonymkode: 0b4a4...b5f

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt ærlig, jeg hadde tatt det opp med sjefen.

Det ser skikkelig dårlig ut for deres arbeidsplass/bedrift/ha-det-nå-er å promotere seg selv med skrivefeil. Det BLIR lagt merke til, og er negativ reklame for dere.  

Ikke nødvendigvis din kollegas feil, men hun burde ikke ha ansvaret for å legge ut slikt, eller noen andre bør ha ansvar for å korrekturlese først. 

Anonymkode: 0b4a4...b5f

Enig. Det er bare pinlig. 

Anonymkode: cb3e2...edb

• Liker 4
Skrevet

Med mindre dere to driver en bitteliten strikkekafé eller noe så må du selvfølgelig ta opp dette. Det er uprofesjonelt.

Anonymkode: 0c704...ef3

• Liker 4
Skrevet

Dette må leder ta tak i. Kan ikke gi slike oppgaver til en som ikke kan skrive.

Anonymkode: 1323c...dad

• Liker 3
Skrevet

Vi har en slik der jeg jobber også. Jeg sa ifra til sjefen og tilbød meg å lese korrektur. Det viste seg at personen som legger ut bare satte pris på det, og har takknemlig sendt ting som skal legges ut til meg 🙂

Anonymkode: 9c13b...6ac

• Liker 2
Skrevet

I et profesjonsfelleskap bør det være helt ok og gi beskjed om sånt innad blant kolleger. Det som skal ut til et publikum skal være kvalitetssikret. 

Jeg skriver en del feil selv, og får alltid en kollega til å lese korrektur  

Anonymkode: 48629...cd3

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville sagt fra til sjefen. Som de andre her nevner, dette tar seg virkelig ikke godt ut og bidrar til et negativt omdømme. 

Anonymkode: 4f53a...ee0

• Liker 2
Skrevet

Stakkars.
Men stemmer som allerede påpekt her. Dette er et problem som går utover bedriften og må derfor gjøres noe med.

Anonymkode: 1c503...ced

• Liker 1
Skrevet

Har samme problem. Bare at det er enda verre egentlig, for jobber innen offentlig forvaltning og vi må sende brev og vedtak. Tre kollegaer kan ikke og/å-regelen, skriver f.eks. "får" istedenfor "for", deler opp ord, andre slurvefeil fordi de ikke ser over før de sender, "visst" istedenfor "hvis" og generelt merkelige formuleringer. De følger sjeldent malene som vi har og som vi skal følge, isteden skriver de fritekst, fulle av skrivefeil. Vet ikke hva jeg kan gjøre, for det er jo sånn de skriver og de er godt voksne. Redd for å virke pirkete og belærende om jeg påpeker feilene, så har bare latt det gå (ingen andre som sier noe på det heller), men det ser så dårlig og uprofesjonelt ut... De kan til og med skrive enkelte ord på dialekt midt i et brev som er på bokmål. Forstår ikke at det er mulig (kan selvsagt tenkes at de har dysleksi, men da bør man jo egentlig ikke ha en slik jobb. Og en på jobben som har dysleksi klarer faktisk å skrive det aller meste korrekt). 

Anonymkode: 11aed...b34

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har samme problem. Bare at det er enda verre egentlig, for jobber innen offentlig forvaltning og vi må sende brev og vedtak. Tre kollegaer kan ikke og/å-regelen, skriver f.eks. "får" istedenfor "for", deler opp ord, andre slurvefeil fordi de ikke ser over før de sender, "visst" istedenfor "hvis" og generelt merkelige formuleringer. De følger sjeldent malene som vi har og som vi skal følge, isteden skriver de fritekst, fulle av skrivefeil. Vet ikke hva jeg kan gjøre, for det er jo sånn de skriver og de er godt voksne. Redd for å virke pirkete og belærende om jeg påpeker feilene, så har bare latt det gå (ingen andre som sier noe på det heller), men det ser så dårlig og uprofesjonelt ut... De kan til og med skrive enkelte ord på dialekt midt i et brev som er på bokmål. Forstår ikke at det er mulig (kan selvsagt tenkes at de har dysleksi, men da bør man jo egentlig ikke ha en slik jobb. Og en på jobben som har dysleksi klarer faktisk å skrive det aller meste korrekt). 

Hvis man synes det er vanskelig å lese korrektur på egen tekst må man be om assistanse fra en kollega. Såpass selvinnsikt og profesjonalitet bør enhver ansatt ha.

Hadde jeg fått tilsendt et brev fullt av skrivefeil hadde jeg sendt det i retur og bedt om å få tilsendt et brev med korrekt og forståelig norsk. 

• Liker 1
Skrevet

Tror det ble nevnt lenger opp, men tenker at dere bare bør innføre en rutine om at alt som skal publiseres skriftlig (uansett av hvem), skal innom en kollegakorrektur. 

Anonymkode: f9be4...a4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette tenker jeg at er litt krise. Tar ikke sjefen tak? Hvorfor sendes ikke vedtak via en annen kollega/sjef før det går ut? I det offentlige mener jeg dette burde vært rutine uavhengig av evne til å skrive korrekt - god måte å fange opp både formelle og materielle bommerter på. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber i offentlig forvaltning, og har også en kollega som ikke kan å skrive norsk, og iallefall ikke korrekt. Han er av utenlands opprinnelse, og har overhodet ikke innsikt i egne skriveferdigheter. En sommer skulle jeg ta over sakene hans under ferieavviklingen, og fikk beskjed om å bare kopiere deler av det han hadde skrevet og endre det som måtte endres. Jeg kunne ikke bruke en eneste setning. Hadde jeg fått det vedtaket, så hadde jeg ikke skjønt noe. Det er både og-/å-feil, kj-/skj-feil, setningsoppbygging, og helt merkelige ord. Han skulle for eksempel skrive "Du må passe på ..." og skrev "Du må bevare". Helt sykt. Jeg har sagt fra til leder, men ingenting skjer. Vi jobber et sted hvor det står i utlysningstekster at man må beherske norsk muntlig og skriftlig, meget godt.

Det er flaut på vegne av arbeidsplassen.

Anonymkode: b9d18...304

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis man synes det er vanskelig å lese korrektur på egen tekst må man be om assistanse fra en kollega. Såpass selvinnsikt og profesjonalitet bør enhver ansatt ha.

Hadde jeg fått tilsendt et brev fullt av skrivefeil hadde jeg sendt det i retur og bedt om å få tilsendt et brev med korrekt og forståelig norsk. 

Problemet er at de tror det er sånn ting skrives. De ser ikke feilene fordi de ikke vet at det er feil. Den ene er flink å spørre av og til da, men de to andre spør aldri. 

Banane skrev (7 minutter siden):

Dette tenker jeg at er litt krise. Tar ikke sjefen tak? Hvorfor sendes ikke vedtak via en annen kollega/sjef før det går ut? I det offentlige mener jeg dette burde vært rutine uavhengig av evne til å skrive korrekt - god måte å fange opp både formelle og materielle bommerter på. 

Vedtak blir gått gjennom av en kollega, men det gjøres alene, dvs. man sitter ikke sammen med kollegaen som har gjort vedtaket. I tillegg har vi fått beskjed om å kun sende vedtak i retur hvis det er store skrivefeil. Slik at og/å-feil, "viss" istedenfor "hvis" og orddelingsfeil ikke er grunnlag for å sende i retur, så lenge man forstår hva som menes. Selv synes jeg dette er dårlig, men ledelsen bryr seg kun om effektivitet/kvantitet, og altfor lite om kvalitet etter min mening. Har prøvd å ta det opp (ikke bare pga. skrivefeil, men større feil) flere ganger, samtlige ganger blir jeg bare avfeid med at vi skal ikke bruke tid på sånt, at det er unødvendig osv. Så lenge statistikken ser bra ut bryr de seg ikke om hva som ligger bak tallene, noe som er frustrerende. 

(Nok avsporing fra min side). Forstår frustrasjonen din TS. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg jobber i offentlig forvaltning, og har også en kollega som ikke kan å skrive norsk, og iallefall ikke korrekt. Han er av utenlands opprinnelse, og har overhodet ikke innsikt i egne skriveferdigheter. En sommer skulle jeg ta over sakene hans under ferieavviklingen, og fikk beskjed om å bare kopiere deler av det han hadde skrevet og endre det som måtte endres. Jeg kunne ikke bruke en eneste setning. Hadde jeg fått det vedtaket, så hadde jeg ikke skjønt noe. Det er både og-/å-feil, kj-/skj-feil, setningsoppbygging, og helt merkelige ord. Han skulle for eksempel skrive "Du må passe på ..." og skrev "Du må bevare". Helt sykt. Jeg har sagt fra til leder, men ingenting skjer. Vi jobber et sted hvor det står i utlysningstekster at man må beherske norsk muntlig og skriftlig, meget godt.

Det er flaut på vegne av arbeidsplassen.

Jeg er ikke så veldig imponert over dine skriveferdigheter heller.

Utenlandsk, ikke utenlands. En person er utenlandsk, men du kan reise utenlands/til utlandet.

Kan å skrive? «Kan skrive» er korrekt norsk.

Anonymkode: 3e48c...b1d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke så veldig imponert over dine skriveferdigheter heller.

Utenlandsk, ikke utenlands. En person er utenlandsk, men du kan reise utenlands/til utlandet.

Kan å skrive? «Kan skrive» er korrekt norsk.

Anonymkode: 3e48c...b1d

Vel, utenlands var en slurvefeil, noe jeg kan koste på meg på et forum, men naturligvis ikke på jobb. Jeg tar tilbakemelding på "kan å skrive", som kom av å ombestemme meg for formulering midt i setningen og at jeg glemte å viske ut å-en, men ser uansett ikke relevansen. Man kan selvfølgelig skrive et innlegg på KG med feil, og samtidig se det som et problem at ens kollega ikke skriver en eneste setning uten feil som fører til at innholdet er uklart på jobb. Er du uenig?

• Liker 5
Skrevet

Hvis hun er deilig hadde bare latt det gå

Anonymkode: 2bf9f...d81

Skrevet

Det er jo bedriftens ansikt utad, så dere bør få inn en korrekturleser. Nå er vel halve poenget at dette skal være spontant, og vedkommende skjønner sikkert ikke at hun skriver feil, så det kan gjerne bli litt tricky. Har ikke sjefen lest hva hun har skrevet? Er det ingen andre som har sett feilene? Eller er feilene så små at man egentlig må være grammar-nazi for å reagere på dem?

Anonymkode: a5c3e...3c2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...