Gå til innhold

Toalettpapirdugnad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye av pengene går til de firmaene  som lager og deler ut toalettrullene, mikrofiber etc.  Og lite til selve klubbene. Det er et stort lureri. 

Enig med

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

sånn sett er nok et godt gammeldags loddsalg der sponsorene sponser premiene det beste. Da går hvertfall alle pengene til klubben.

• Liker 9
Skrevet

jeg synes dugnadsbegrepet begynner å bli noe utvannet. Å selge dopapir/kjeks/kluter/kort - er det dugnad? Vi bor et sted der de som er kjappest får solgt noe, men langt fra alt.  Markedet er mettet på svært kort tid, for å si det slik. 

Loddsalg ved den lokale butikken har vært en alternativ måte å få inn penger på,  men selvsagt ikke aktuelt i det siste.

Også ved slikt loddsalg må det passe med andre som også står og selger lodd samme sted slik at det ikke kolliderer. 

Det å gå rundt på dører å selge dopapir er ikke ok når du vet at antakelig har noen vært før deg for å selge akkurat det samme. Det er også en smule irriterende for dem som bli tilbudt dette overprisede papiret gjentatte ganger. 

Jeg arbeider på et sted der det har blitt satt stopp for slike salg på vegne av barnas fritidsaktiviteter fordi det ble så mye av det.  Det ble så mye salgsmas i lunsj og på det interne nettet at det ble dårlig stemning av det, og derfor (heldigvis) stoppet.

De "gammeldagse" dugnadene finnes nesten ikke lenger.  For lenge siden kunne man få enklere flytteoppdrag, enkel  lagerrydding, luking av åker,  osv.  det er det jeg forbinder med dugnad. Jeg forstår at den tiden er over. 

Hos oss har det vært enkelte foreldre som jobber i firmaer som betaler for å ha reklame i hallen og på draktene. Det kommer alle til gode uten at man blir målt på hvor mye man selger. Det ser ikke pent ut med denne reklamen, men det er lett å svelge dersom alternativet er å selge dårlig, overpriset toalettpapir.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I mange år har det blitt solgt julekalendere av idrettsforeningen i området her. Det er utrolig populært. Jeg kjøper alltid 2-3 kalendere når barn og ungdommer kommer på døra her. 

Men i fjor kom det ingen! Det var helt krise. Jeg ventet til 1. desember med å se om det kom noen før jeg ringte til foreningen og sa at jeg ønsket å kjøpe. De hadde kun et fåtall igjen, så jeg fikk heldigvis kjøpt. 

Så julekalendere er tydeligvis noe som slår an og er veldig populært. Denne kalenderen er jo også tradisjon for mange her. 

Kake-eller kjekspakker hadde jeg nok også kjøpt (men ikke etterspurt selv). Men dopapir, sokker, kluter og slike ting hadde jeg nok bare kjøpt av samvittighetsgrunner. 

Anonymkode: 3ae82...27d

Er det noe spesielt med denne julekalenderen siden den er så populær?

Anonymkode: ef425...a0d

• Liker 1
Skrevet

Fortjenesten på disse overprisede dorullsekkene, sokkene etc går jo i mye større grad til firmaene bak enn den går til de stakkars barnearbeiderne som selger for dem, så jeg kommer til å nekte å være med på sånne dugnader.

Da jeg var barn pleide vi å dele ut konvolutter i nabolaget der folk kunne gi et hemmelig beløp som bidrag til korpset/fotballen/etc, det synes jeg var greit. Loppemarked er også greit, for da går fortjenesten nesten utelukkende til de som arrangerer. Men å kjøpe inn og videreselge dopapir og sokker på "dugnad" er omtrent like lurt som å kjøpe colaflasker til full pris på Rema, prise dem opp med en krone stk og selge dem langs veikanten, og late som om DU er den som har en grei fortjeneste på dette - ånei du, timelønna di ender opp på under minstelønn og det er sjefen på Rema (...eller i dorullfirmaet) som gnir seg i henda. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så enig. Drittlei mas om dugnad om å rake løv og plukke søppel i barnehagen, sitte kioskvakt på fotball- og håndballturneringer. I «gamle dager» var det ikke like vanlig at begge foreldre jobbet fulltid. Nå derimot er det mest vanlig med to foreldre i fulltidsjobb og i tillegg er turnusarbeid med helgejobbing også mer vanlig enn før. Sleng inn en unge ekstra i dette regnestykket og det er oppskrifta på utslitte foreldre.

Anonymkode: 225ae...c39

Du misforstår totalt den du svarer (tror jeg). Vedkommende sier at det er foreldrenes oppgave å betale det det koster og ikke andre.

Når det gjelder de konkrete oppgavene du nevner, er det også dugnads-oppgaver som må utføres (i motsetning til salg av toalettpapir en heller kan betale for). Dersom ingen foreldre står i kiosken, vil vi verken ha kiosk eller inntekter fra den til idrettslaget. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Søgni skrev (11 timer siden):

Men når dere nå først skal settes i en posisjon hvor dere skal be folk kjøpe noe. Hvorfor kan dere ikke heller selge kjeks? Dette er jo noe som folk faktisk vil ha. Det er iallefall mitt inntrykk. Hvorfor selge dopapir, bambussokker, mikrofiberkluter, poteter etc. når markedet vil ha bestefars favoritter? 😄  Eller er det slik at dette dopapiret er lettsolgt? 

Jeg er helt enig med deg. «Fordelen» med toalettpapir er at det ikke er krise for de fleste om alt ikke blir solgt. De fleste som har barn bruker opp alt sammen selv om det ikke blir solgt, så man ender opp med dyrt dopapir. Det er verre med 8 ulluer med reflekstråder til kr 350,- pr stk. 

Endret av Brunello
  • Liker 3
Skrevet

Og siden dette er en skikkelig klagetråd, kan jeg jo klage litt til. Vi er ganske unisont enige om at salgsdugnader er kjipt. Men vi har jo salgsdugnader til forskjellige formål. Til idrettslaget og andre fritidsaktiviteter blir jeg bare litt irritert. Når det står ukjente 18-åringer og tigger penger til russebussen ved å selge toalettpapir blir jeg nesten sint.

• Liker 9
Skrevet
frysja skrev (2 timer siden):

Mye av pengene går til de firmaene  som lager og deler ut toalettrullene, mikrofiber etc.  Og lite til selve klubbene. Det er et stort lureri. 

Enig med

Akkurat derfor kjøper jeg aldri noe fra slike ‘dugnader’. 

Anonymkode: 6a14c...67f

• Liker 2
Skrevet

Men dere som er med på slike salgsgreier, hvorfor kjøpes det ikke inn feks toalettpapir direkte fra obs og lignende? 

Anonymkode: 3a01d...09e

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 2021-9-11 den 11.46):

Gutten har begynt på fotball. Og nå må vi selge 5 sekker toalettpapir. Har ikke familie. Spørre naboer? Eller er det frekt? 

Anonymkode: 7ffa5...97e

Det blir ikke vanskeligere enn du gjør det til selv! Kjøp selv, spør familie, naboer, kolleger og venner. Å få solgt fem sekker er lekende lett hvis du bare går inn for det. Du kan også legge det ut på Facebook hvis du er der, lett å få napp. 

Endret av Millimani
  • Liker 1
Skrevet
Vilborg82 skrev (23 timer siden):

Kan de ikke finne på noe bedre enn dopapir? Kluter hørtes mye bedre ut. 

Dopapir og tørkeruller brukes opp, akkurat som kluter... Det må da være lettere. Alle bruker dopapir, bare de som vasker bruker kluter 😜 

Brunello skrev (På 2021-9-11 den 14.44):

Problemet med slike dugnader, er at det er vi som har mest fra før som enklest får solgt produktene. For våre venner og familie er det greit å kjøpe overprisede sokker, dopapir og annet som selges. De med dårlig råd har ofte også venner som har det. Så ender vi opp med at de som har råd til å betale selv får solgt, og de som har dårlig råd må betale selv.

Det eneste jeg har litt sansen for er de kjeks/kakeboksene som selges. De er bare litt dyrere enn å kjøpe i butikk og så billige st det er lett å selge til fremmede. Og ikke minst er det marked for de. Alle kan ha behov for en kjeksboks, og det er ikke så nøye om du har kjeks i skapet fra før.

Alle har behov for dopapir, det må brukes opp. Kjeks kan fort bli kastet, og/eller bli liggende uten å bli spist. Så det er så absolutt mer marked for dopapir som sådan

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men dere som er med på slike salgsgreier, hvorfor kjøpes det ikke inn feks toalettpapir direkte fra obs og lignende? 

De må jo være med på prosjektet selv for å gi støtte. Kjøpe inn fra obs for å selge videre tjener man jo ikke på i det hele tatt. 

-----------------------------------------

Det er en grunn til at man har slike dugnader. Verste jeg visste da jeg var med ei venninne for å hjelpe til med å dele ut dopapir og tørkeruller som skulle selges til inntekt for Berlin-tur for et ungdomsskoletrinn var alle de foreldrene som klaget over å selge fem sekker av hver. Det å få dem til å skjønne at det var for å tjene til Berlin-turen var det vanskelig for flere å forstå.

Skrevet
2 hours ago, Millimani said:

De må jo være med på prosjektet selv for å gi støtte. Kjøpe inn fra obs for å selge videre tjener man jo ikke på i det hele tatt. 

Obs sitt koster mindre i innkjøp, hvorfor tjener man ikke mer da ved å kutte ut et mellomledd? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I mange år har det blitt solgt julekalendere av idrettsforeningen i området her. Det er utrolig populært. Jeg kjøper alltid 2-3 kalendere når barn og ungdommer kommer på døra her. 

Men i fjor kom det ingen! Det var helt krise. Jeg ventet til 1. desember med å se om det kom noen før jeg ringte til foreningen og sa at jeg ønsket å kjøpe. De hadde kun et fåtall igjen, så jeg fikk heldigvis kjøpt. 

Så julekalendere er tydeligvis noe som slår an og er veldig populært. Denne kalenderen er jo også tradisjon for mange her. 

Kake-eller kjekspakker hadde jeg nok også kjøpt (men ikke etterspurt selv). Men dopapir, sokker, kluter og slike ting hadde jeg nok bare kjøpt av samvittighetsgrunner. 

Anonymkode: 3ae82...27d

Wild guess, men kan jeg gjette på at du bor i Asker og at det er Frisk Ishockey kalenderen? 🙌🏼

Anonymkode: 44774...3a5

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg ser til stadighet denne toalettpapir (og tørkerull) dugnaden på facebook. Jeg må jo si det at for meg hadde det vært uaktuelt å kjøpe toalettpapir og tørkerull til den prisen der. Jeg husker ikke akkurat prisen, men jeg lurer på om det er 400 kr for en sekk med 56 doruller? Dette gir en pris på litt i overkant av 7 kr pr rull. Da jeg kunne reise til Sverige, handlet jeg ofte toalettpapiret der. Det kosta 69/79 NOK for 24 doruller med lambi. Det gir en stykkpris pr rull på henholdsvis 2,9 kr og 3,3 kr. Altså faktisk over halvparten av prisen. Nå som jeg imidlertid ikke har fått reist til sverige, har jeg måttet ty til lambi familiepakning på Kiwi. Den inneholder 20 ruller til en pris på 99 kr. Det gir en stykkpris pr rull på rett i underkant av 5 kr. Jeg får med andre ord 4 familepakker á 20 ruller for 400 kr, som er 80 ruller, for samme pris som denne dugnaden som også har et helt annet merke jeg ikke kjenner til (aner ikke noe om kvaliteten på dette toalettpapiret.)  Jeg får 24 flere ruller til samme pris ved å handle på kiwi.  Nå skal det også sies at jeg ikke har familie som driver med denne dugnaden. 

Jeg har derimot flere ganger kjøpt disse kakeboksene. Jeg tror man har bedre hell med å selge kakebokser kontra overprisa dassrull. Kakeboksene selges så vidt jeg vet ikke i butikk, og blir på den måten også mer attraktiv, i tillegg til at prisen kan forsvares.  

Men for å svare på spørsmålet ditt da: Jeg tror nok du har best sjanse hvis du legger det ut på fb-profilen din og kanskje også (hvis byen eller tettstedet du bor har en egen fb-gruppe) lagt det ut i denne gruppen. Jeg ser at det er mange steder som har egne fb-grupper for innbyggerne sine.  Det er noe dritt hvis man blir sittende igjen med hele regningen selv (noe som faktisk ikke er så urealistisk at kan skje) Igjen, jeg syns slike dugnader er forkastelige, og hvertfall hvis man blir satt til at man MÅ selge minst 5 sekker dassrull. Får man ikke solgt mer enn én sekk, så blir man selv sittende igjen med regningen.. Men, man har i hvertfall dassrull for en god periode, da! Dog noe overpriset! 

Lykke til! 

Anonymkode: 57a05...d72

• Liker 4
Skrevet

Her har vi hatt dugnad med salg av dopapir. Helt greit det egentlig for det er jo noe alle trenger. Her går pengene til klubben og bidrar til vedlikehold av anlegget. Idretten hun drev med er ganske dyr i utgangspunktet.

Hestesport her.

Anonymkode: 1eec7...345

Skrevet

Vi kontaktet klubben og ba om å få betale inn det klubben sitter igjen med (altså trekke fra det dorullprodusentene tjener på salget) direkte til klubbkassa. Synes det er en uting å pushe på venner og familie slikt hvis de ikke trenger det, synes det er direkte flaut å selge ting til omgangskretsen min. Men jeg er ingen kremmertype, da, og synes det er veldig ubehagelig.

Anonymkode: 2978a...301

• Liker 3
Skrevet

Vi tenkte å at det var bare tull med salg av denne toallettpapir.

Ikke bedre er det når 10 barn som trener sammen og bor i 1km omkrets skal sammtidig selge toallettpapir.

Første gang vi kjøpte selv ,andre gang vi kjøpte oss fri ,tredje gang vi nekta å gjøre noe som helst og hade stor diskusjon med ansvarlig i klubben som førte til at klubb "eksluderte" barnet vår på treninger osv...

Da var det hadetbra med denne klubben. (flere barn som slutta etterhvert).

Også vi betalte medlemskontigent ,stilte på vakter og lignende ting men denne push salg fordi "klubb trenger penger" dritta vi i.

På annen side kan jeg si at jeg er ganske skuffet i verdens rikeste land. Vet ikke hvor mye penger staten gir til barne idrett men å dømme etter diverse trenningshaller vi var i så ser det ut som nesten ingneting av kroner går der ....

Anonymkode: 84766...d97

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har selv vært med utallige komiteer hvor dopapir har vært ett av salgene. Selv synes jeg det er elendig og kjøper ikke selv engang, men når vi prøver å finne andre dugnader får vi alltid melding fra noen foreldre som etterlyser denne duganden. 

Ser en over her har spurt om hvorfor vi ikke kjøper obs sine på tilbud for å tjene mer penger. Noen svar er: vi får ikke samme avtalen med obs om å selge i forkant og så få bare det vi har bestilt, og vi har hverken lager eller risikokapital til å handle inn masse og håpe de blir solgt. De som er i slike komiteer, trenere eller andre som må administrere salget har allerede ett travelt liv de også, og da er det mye mer arbeid å kjøre private kjøp fra obs enn å få det levert med lastebil på skolen en ettermiddag. I tillegg er Lambipapirene gode, MEN så tjukke at rullen er tom på 1-2-3 og disse andre er mye drygere.

Sånn ellers, vi har jevnlige foreldremøter hvir vi ønsker forslag til hva vi kan selge og det er svært skjeldent det kommer inn noen forslag.

Vi har valgt å kjøre dugnadene solidarisk. Dvs det er ingen minstekrav og alt går inn i samme pott. Flere som har godt nettverk (og god selgervilje) har allerede dekket utgifter for flere barn, men andre igjen har såvidt bidratt med en 100,-. Det synes vi som komitee er helt greit da folk har forskjellig økonomi og nettverk.

Det som frustrer og irriterer er disse som syter over dugnadene og lett kunne «kastet inn» 10 000,- uten at de hadde merket det, de bidrar nesten ingenting. De synes det er nedværdigende å selge dopapir og forstår ihvertfall ikke solidaritetsprinsippet. Greit nok at du ikke kan se utover deg selv, men hiv nå inn de 5000,- turen koster per person, så har du dekket inn din egen unge ihvertfall🙈 Slik det er nå er det oss i mellomsjiktet som betaler både for de med lav inntekt og de med høyest inntekt, rett og slett fordi vi bidrar til fellesskapet.

Endret av Alvario
  • Liker 4
Skrevet

Klubben trenger penger.

22 minutter siden, Alvario said:

Vi har valgt å kjøre dugnadene solidarisk. Dvs det er ingen minstekrav og alt går inn i samme pott. Flere som har godt nettverk (og god selgervilje) har allerede dekket utgifter for flere barn, men andre igjen har såvidt bidratt med en 100,-. Det synes vi som komitee er helt greit da folk har forskjellig økonomi og nettverk.

Slik gjør vi også det. 

Hvert år er det foreldre som sutrer og klager over dugnaden, men de stiller aldri opp eller foreslår andre måter å tjene penger. I tillegg har du de som sier at "dere kan ikke pålegge oss dugnad" - nei vi kan ikke pålegge dere dugnad, men det er virkelig forventet at foreldrene stiller opp og dette er alltid de som sniker seg unna og nei, dette er ikke bare folk som har sosial angst. 

En av de andre idrettene har kun innbetaling, ingen dugnad, her er det ingen barn som kommer fra hjem med lite penger, det er og en måte å gjøre det på. 

• Liker 2
Skrevet
Kristin70 skrev (7 timer siden):

Klubben trenger penger.

Slik gjør vi også det. 

Hvert år er det foreldre som sutrer og klager over dugnaden, men de stiller aldri opp eller foreslår andre måter å tjene penger. I tillegg har du de som sier at "dere kan ikke pålegge oss dugnad" - nei vi kan ikke pålegge dere dugnad, men det er virkelig forventet at foreldrene stiller opp og dette er alltid de som sniker seg unna og nei, dette er ikke bare folk som har sosial angst. 

En av de andre idrettene har kun innbetaling, ingen dugnad, her er det ingen barn som kommer fra hjem med lite penger, det er og en måte å gjøre det på. 

Jeg syns det er en ærlig sak å si at man ikke ønsker dugnad og heller betaler det det koster.

Man kunne løse problemet ved å betale kontigent som er dyrere, de fleste har råd til det, og så kan foreldre som ikke har råd kontakte styret og be om å frata dem betaling. De som nå sier at det er nedverdigende burde huske at man ganske lett kan se hvem som er fattig uansett.

Når jeg tenker på hvor mye naboungene og deres familier har betalt i kontingent, dugnader av forskjellige slag og at treneren er en av pappaene, da lurer jeg på om barnefotballen ikke betaler for de voksnes A-laget.

Anonymkode: f395e...e03

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...