Gå til innhold

Toalettpapirdugnad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gutten har begynt på fotball. Og nå må vi selge 5 sekker toalettpapir. Har ikke familie. Spørre naboer? Eller er det frekt? 

Anonymkode: 7ffa5...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kjøpt av nabogutten. Vi kjenner ikke han, men er på hils med foreldrene. Opplevde det ikke som frekt, men det er første gang noen hadde ringt på for å selge. Hadde vi hatt sånne på døra ofte, så kanskje jeg hadde tenkt annerledes. Men så lenge det er en av aller nærmeste naboene, tenker jeg det er greit

Anonymkode: bfc26...8ac

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pleier de å legge ut på facebooksiden for nabolaget. Du kan jo også legge ut på din egen facebookside. Det er heller ikke noe galt i å gå på døra til naboen, vi har kjøpt mye rart på den måten. 

Anonymkode: 9ef04...a65

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut å fb, så kan de som vil ta kontakt. Ser flere gjør det av mine fb venner over det ganske land "Jacob selger toalett papir til inntekt for fotballen, kr x for en sekk. Noen som vil ha? Vi leverer"

Anonymkode: 559d9...5d6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk besøk av ei nabojente vi ikke kjente med spørsmål om dette, synes det var superkjekt og kjøpte både tørkerull og dopapir 😊 ta med barnet og gjør det sammen, så får dere nok solgt fort!

Anonymkode: a8f45...d78

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vanlig å gå på dørene, så vi har gjort det, også passer vi på å kjøpe når andre selger også (kaker, sokker, bursdagskort osv)

Anonymkode: 47015...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg og søsknene mine var i den situasjonen gikk vi rundt på dørene til naboene. Da var det viktig å være kjapt ute, siden halve nabolaget hadde barn på fotball eller håndball. Hvis vi var trege var det ikke sjans, og foreldrene ble nødt til å betale.

Slikt salg er en uting. Produktene er overpriset, fordi både firma og klubben skal få overskudd. Det er vanskelig for barn eller foreldre å selge, så veldig ofte må foreldrene dekke prisen. Familier med svært dårlig økonomi får støtte til å sende barn på fritidsaktivitet, men dette er begrenset til kontingenten. Slike ekstra kostnader kan derfor gjøre at barn fra slike familier ikke kan delta. Selvfølgelig kan foreldrene snakke med klubben og fortelle at de har en veldig vanskelig økonomi, og kanskje slippe å selge dopapir, sokker og lodd, men det er så mye skal knyttet til fattigdom at de fleste kvier seg.  Det kan også være barn som ser at foreldrene synes dette er vanskelig, og derfor later som om de ikke vil være med lengre.

Eneste slike salg som fungerte greit var kakebokser. I slutten av november har studentene eksamenstid, og de begynner å lengte frem mot jul og mammas småkaker. Da er de veldig mottakelige for å kjøpe mormors havreflarn eller farmors sjokoladekaker. Om man da tar med seg et lass til studentbyen eller campus kan man tjene ganske bra på en ettermiddag. 

Pga overnevnte bør også salg sv kakebokser likevel begrenses til skoleelever som samler inn til klassetur, og ikke organiserte aktiviteter som vil holde kontingenten kunstig lav.

Anonymkode: 3a760...59a

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legg ut å fb, så kan de som vil ta kontakt. Ser flere gjør det av mine fb venner over det ganske land "Jacob selger toalett papir til inntekt for fotballen, kr x for en sekk. Noen som vil ha? Vi leverer"

Anonymkode: 559d9...5d6

Problemet med slike dugnader, er at det er vi som har mest fra før som enklest får solgt produktene. For våre venner og familie er det greit å kjøpe overprisede sokker, dopapir og annet som selges. De med dårlig råd har ofte også venner som har det. Så ender vi opp med at de som har råd til å betale selv får solgt, og de som har dårlig råd må betale selv.

Det eneste jeg har litt sansen for er de kjeks/kakeboksene som selges. De er bare litt dyrere enn å kjøpe i butikk og så billige st det er lett å selge til fremmede. Og ikke minst er det marked for de. Alle kan ha behov for en kjeksboks, og det er ikke så nøye om du har kjeks i skapet fra før.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Problemet med slike dugnader, er at det er vi som har mest fra før som enklest får solgt produktene. For våre venner og familie er det greit å kjøpe overprisede sokker, dopapir og annet som selges. De med dårlig råd har ofte også venner som har det. Så ender vi opp med at de som har råd til å betale selv får solgt, og de som har dårlig råd må betale selv.

Det eneste jeg har litt sansen for er de kjeks/kakeboksene som selges. De er bare litt dyrere enn å kjøpe i butikk og så billige st det er lett å selge til fremmede. Og ikke minst er det marked for de. Alle kan ha behov for en kjeksboks, og det er ikke så nøye om du har kjeks i skapet fra før.

I motsetning til toalettpapir? 🤔

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I motsetning til toalettpapir? 🤔

Behovet er selvsagt der, men toalettpapir tar plass. Har du nettopp kjøpt to sekker på tilbud, har mange ikke plass til mer. Og mange gidder rett og slett ikke kjøpe dårlig toalettpapir til nesten tre ganger prisen av et bedre på tilbud. Kjeksen er like «god» og nesten samme pris som den i butikken.

Endret av Brunello
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg la ut på Facebook, og sendte sønnen ut til naboene med lapper med info. Han ringte på hos noen og la noen i postkassene. 

Vi fikk bestillinger både fra kollegaer ha meg via Facebook, og naboer via lappene. Solgte mye mer enn "kvota". 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er så forbanna frekkt, hvorfor kan ikke foreldrene bare betale det som trengs av penger. Så slipper man dette håpløse dugnad tullet.

Tiden med dugnad er forbi, for maaange år siden.

Anonymkode: 1e799...904

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes dette er så forbanna frekkt, hvorfor kan ikke foreldrene bare betale det som trengs av penger. Så slipper man dette håpløse dugnad tullet.

Tiden med dugnad er forbi, for maaange år siden.

Så enig. Drittlei mas om dugnad om å rake løv og plukke søppel i barnehagen, sitte kioskvakt på fotball- og håndballturneringer. I «gamle dager» var det ikke like vanlig at begge foreldre jobbet fulltid. Nå derimot er det mest vanlig med to foreldre i fulltidsjobb og i tillegg er turnusarbeid med helgejobbing også mer vanlig enn før. Sleng inn en unge ekstra i dette regnestykket og det er oppskrifta på utslitte foreldre.

Anonymkode: 225ae...c39

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så enig. Drittlei mas om dugnad om å rake løv og plukke søppel i barnehagen, sitte kioskvakt på fotball- og håndballturneringer. I «gamle dager» var det ikke like vanlig at begge foreldre jobbet fulltid. Nå derimot er det mest vanlig med to foreldre i fulltidsjobb og i tillegg er turnusarbeid med helgejobbing også mer vanlig enn før. Sleng inn en unge ekstra i dette regnestykket og det er oppskrifta på utslitte foreldre.

Anonymkode: 225ae...c39

Akkurat! :) Derfor vi valgte å kjøpe hele DASSRULL dritten.

Har fortsatt ikke brukt den opp.....nesten vurdert å gi det bort i julegave på faen. 😅

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør man hvis man har 19 venner på Facebook 🙈 Folk hadde trodd jeg var gal hvis de visste jeg hadde så lite nettverk. Takk og lov for skjult venneliste 😅 Jeg endte opp med å kjøpe microfiberkluter for over 2000 kr. fordi jeg ikke klarte å selge for sønnen min. Han skulle selge kluter for fotballen. Så nå har jeg microfiberkluter for resten av livet 😅

Anonymkode: 1ce64...29e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hva gjør man hvis man har 19 venner på Facebook 🙈 Folk hadde trodd jeg var gal hvis de visste jeg hadde så lite nettverk. Takk og lov for skjult venneliste 😅 Jeg endte opp med å kjøpe microfiberkluter for over 2000 kr. fordi jeg ikke klarte å selge for sønnen min. Han skulle selge kluter for fotballen. Så nå har jeg microfiberkluter for resten av livet 😅

Anonymkode: 1ce64...29e

Men i alle dager, hvem kom på at akkurat mikrofiberkluter var et egnet salgsprodukt for en dugnad? En ting er toalettpapir og kjeks, men mikrofiberkluter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...