Gå til innhold

Finnes det menn som ønsker seg barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et oppriktig spørsmål. Jeg vet ikke om jeg bare har vært uheldig eller om det er sånn realiteten er. Etter 33 år, dating og 3 lange forhold har jeg fortsatt ikke møtt en mann som ønsker seg barn. Jeg har begynt å innfinne meg med at jeg må legge familiedrømmen på hylla.

Jeg har så vidt begynt å snoke på sukker, og der ser jeg de samme tendensene. Kvinner ønsker barn, menn ønsker det helst ikke. 

Er det sånn det faktisk er? Allikevel ser jeg jeg at bekjent etter bekjent blir gravide og får barn. Menn som koser seg med familien sin og tilsynelatende er stolte over å ha blitt pappa.

Jeg føler det å finne en mann som ønsker barn er en mystisk hemmelighet som alle andre kvinner har klart å løse, bare ikke meg.

Finnes det menn som ønsker seg familie?

Anonymkode: 0df97...e14

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dessverre samme inntrykk. Jeg vet at menn som ønsker barn finnes fordi jeg ser det jo. Samtidig vet jeg også at venninnene mine har måttet kjempe frem barn og det antallet de vil ha. De forteller meg at avgjørelsen er konfliktfylt fordi mannen hindrer. 

Jeg er langtidssingel fordi jeg avviser menn som ikke er familieorienterte. Han jeg datet over en lengre periode sist var redd for å være intim meg med fordi det ble helt krise om jeg ble gravid. Så han holdt meg på en armlengdes avstand. Jeg er fremdeles sjokkert over at jeg voksen mann har slik oppførsel og jeg trenger vel ikke fortelle at jeg avsluttet (selvsagt gjorde jeg det). 

Jeg er 40 år nå og må gi opp. Syns det er synd, men det er bare virkeligheten for en del av oss. Har flere venninner i samme situasjon. 

Har du vurdert donor, ts? 

Anonymkode: 0e579...014

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gjør det. Kan telle minst ti venner som også gjør det.
Denne ble postet i en annen tråd. Der nevnes det at menn og kvinner ønsker seg barn i like stor grad.
https://www.nrk.no/norge/dramatisk-okning-i-andelen-barnlose-i-norge-1.13759502

Anonymkode: 705a6...3f8

Hvordan vet forskeren det? Har han spurt? 

De siste undersøkelsene gjort på barnløse i Norge konkluderer med at andelen øker og at den øker mest blant menn. Forskningen sier imidlertid ikke noe om årsakene. Det kan jo være greit å ta med seg. 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja? Det står jo faktisk helt i begynnelsen av artikkelen. Over 90% av menn oppgir at de ønsker barn. Siden biologien ikke har endret seg, må man anta at det er sosiale faktorer som påvirker antallet barnløse. Det kan være at noen venter for lenge (må ha alt på stell først!), og det kan være at flere blir valgt bort. Sikkert litt av begge deler.

Det er jo slik at forhold generalt varer kortere i dag, enn de gjorde for våre foreldre og besteforeldre. I gamle dager giftet de fleste seg, uavhengig av sosial status, og var ofte gift i flere tiår, om ikke livet ut. Slik er det ikke lenger. En konsekvens av det er at (midlertidig) tilgang på "bra" menn blir større, mens "dårlige" menn blir helt overflødige. Ikke dør de i krig eller arbeidsulykker lenger heller, så antallet uønskede menn på markedet er rett og slett høyere i dag enn før.

Jeg er i midten av 30-årene, og de aller fleste av mine mannlige venner ønsker barn. Mange har fått barn allerede, og de som ikke har det, er stort sett de som aldri har vært i noe forhold. 

Anonymkode: da062...099

• Liker 3
Skrevet

Så rart! Jeg har ALDRI møtt en mann som ikke ønsker seg barn. 

Anonymkode: cb2b6...1c9

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

altså datet eller møtt generelt? hvor gammel er du?

Anonymkode: 62a78...a98

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

altså datet eller møtt generelt? hvor gammel er du?

Anonymkode: 62a78...a98

Møtt generelt, never! Jeg er 38. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette er et oppriktig spørsmål. Jeg vet ikke om jeg bare har vært uheldig eller om det er sånn realiteten er. Etter 33 år, dating og 3 lange forhold har jeg fortsatt ikke møtt en mann som ønsker seg barn. Jeg har begynt å innfinne meg med at jeg må legge familiedrømmen på hylla.

Jeg har så vidt begynt å snoke på sukker, og der ser jeg de samme tendensene. Kvinner ønsker barn, menn ønsker det helst ikke. 

Er det sånn det faktisk er? Allikevel ser jeg jeg at bekjent etter bekjent blir gravide og får barn. Menn som koser seg med familien sin og tilsynelatende er stolte over å ha blitt pappa.

Jeg føler det å finne en mann som ønsker barn er en mystisk hemmelighet som alle andre kvinner har klart å løse, bare ikke meg.

Det finnes nok, men jeg har tro på at det blir mer krevende med årene grunnet deres biologiske alder. Kvinner som finner partneren sin tidlig i 20-årene har det nok lettere.

De fleste menn ønsker nok familielivet  på sikt, men i en ulik tidsramme. Slik var det iallefall mellom meg og eksen. Ulikt tidsaspekt var tilslutt dealbreakeren for henne. 

Jeg ønsket å ta det rolig og jobbe med forholdet først. Hun hadde satt en ganske konkret plan i hodet sitt med typ måned og år som ikke stemte overens med min. 

Anonymkode: 26344...1e3

• Liker 1
Skrevet

Til stadighet kommer det tråder om hvorfor menn er på kvinneguiden. Det er en pågående akkurat nå.

Denne tråden er en av grunnene til at vi trengs her.

SELVFØLGELIG finnes det menn som vil ha barn. De fleste vil faktisk ha det. Av mine 10-15 beste venner er det to som ikke har barn. Han ene er veldig lei seg for at han ikke har. Han andre er homofil, og vi er akkurat «for gamle» til at det var vanlig at homofile fikk barn.

Og når det gjelder oss andre har vi 2-3 barn alle sammen. Og ingen av oss er presset til å få de. Og utrolig nok et det bare to som har to kull.

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror jeg er den eneste jeg vet om blant mine mannlige venner som ikke ønsker barn. Alle de andre har enten fått barn, har et uttalt ønske om og gjerne planer om å få det. De som er igjen er de som er valgt bort, som aldri har vært i noe forhold, og blant dem er det de som opplever det som ekstremt tungt at de sannsynligvis ikke vil få barn. Resten er de som ikke sier noe om det, av forskjellige grunner.

Er også et par av dem jeg mistenker at tenker som meg, men igjen, vi er et betydeig mindretall. De fleste menn ønsker seg barn.

• Liker 1
Skrevet
Okapi skrev (4 minutter siden):

Jeg tror jeg er den eneste jeg vet om blant mine mannlige venner som ikke ønsker barn. Alle de andre har enten fått barn, har et uttalt ønske om og gjerne planer om å få det. De som er igjen er de som er valgt bort, som aldri har vært i noe forhold, og blant dem er det de som opplever det som ekstremt tungt at de sannsynligvis ikke vil få barn. Resten er de som ikke sier noe om det, av forskjellige grunner.

Er også et par av dem jeg mistenker at tenker som meg, men igjen, vi er et betydeig mindretall. De fleste menn ønsker seg barn.

Bra at dere finnes da. Håper at jeg møter en sånn mann IRL. 

Skrevet

Har dessverre også samme oppfatning, men jeg tror de beste mennene blir tatt allerede i 20-årene, slik at om man er dame i 30-årene, så blir det vanskeligere og vanskeligere.

Jeg kastet bort 20-årene mine på for mye casual dating, og et dårlig forhold med en ustabil mann som viste jeg å ha alkoholproblemer.

I 30-årene var jeg tydelig på at jeg ville ha barn tidlig i møte med menn, og var i et forhold som var av og på fordi han ikke fikk bestemt seg. Til slutt ville han, men viste seg at ikke kunne få! Så var jeg i et forhold med en mann i et og et halvt år som regelrett lurte meg. Han sa fra første date at han ville ha barn, og lovte på tro og ære at han ikke kastet bort tiden min. Jeg var lykkelig og forelsket, og trodde jeg hadde funnet mannen i mitt liv, men plutselig et halvannet år sammen så var han usikker. Altså, han ville ha barn, men vi hadde jo så god tid mente han. Jeg var da 36, og gjorde det slutt, han var 40, men mente han godt kunne vente en del år til... Han er fortsatt barnløs og singel flere år etterpå, og kommer sannsynligvis alltid til å være det.

Ble gravid som 37-åring i et relativt ferskt forhold med en jevnaldrende mann, som hadde et barn fra før. Han ville ha flere barn sa han, men han hadde også god tid. Det var helt tilfeldig at jeg ble gravid, og vi ble begge overrasket, men glade. Det ordnet seg jo til slutt, med en bra mann, men om det ikke hadde skjedd tilfeldig, så måtte jeg nok ha mast på han en stund og.

Menn tenker bare at de har all verdens tid virker det som, og evner ikke alltid å se konsekvensene av å vente for lenge.

Anonymkode: fb273...672

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det finnes menn som ønsker det. Men mange har lært av andres feil og orker ikke det styret det blir etterpå der du må kjempe en innbitt kamp bare for å få sett barna du har like stor rett til å få se.

Derfor har vi endt opp med en situasjon der damer ønsker barn, men ikke får. 

Det som er veldig selvmotsigende er at damer ikke ønsker noen endring av dagens praksis som vil gjøre det mere attraktivt for en mann å få barn for det vil gå utover den eneretten de har på barna og pengene som følger. For det er jo bevist over enhver tvil at dette har med et maktbehov og økonomiske interesser å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det finnes nok, men jeg har tro på at det blir mer krevende med årene grunnet deres biologiske alder. Kvinner som finner partneren sin tidlig i 20-årene har det nok lettere.

De fleste menn ønsker nok familielivet  på sikt, men i en ulik tidsramme. Slik var det iallefall mellom meg og eksen. Ulikt tidsaspekt var tilslutt dealbreakeren for henne. 

Jeg ønsket å ta det rolig og jobbe med forholdet først. Hun hadde satt en ganske konkret plan i hodet sitt med typ måned og år som ikke stemte overens med min. 

Anonymkode: 26344...1e3

Har aldri opplevd å møte menn som vil ha barn jeg heller.. Og møtte ingen seriøse menn i 20-årene så dette stemmer ikke. Mine venninner opplever det samme, menn vil ikke ha barn, bare ligge rundt. Så blir evig sølibat her, gidder ikke ha tilfeldig sex og risikere å få aids. 

Anonymkode: 77482...afb

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De siste undersøkelsene gjort på barnløse i Norge konkluderer med at andelen øker og at den øker mest blant menn. Forskningen sier imidlertid ikke noe om årsakene. Det kan jo være greit å ta med seg. 

90% av de barnløse mennene ønsker jo barn. Dette har blitt omtalt mye det siste året, både på KG og i media. Jo flere menn som blir valgt bort jo færre menn blir det å dele på.

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Statistisk sett er jo det ganske utrolig. Da har du på et eller annet vis valgt menn som ikke vil ha barn, i hvertfall ikke med deg.

Det er nok tilfelle at menn må "overtales" litt til å få barn, at det er dama som tar initiativ til det og er pådriver. Sånn var det for meg og, jeg er mann med barn. Jeg og kona møttes tidlig i 20-årene, men tror ikke det er essensielt å "kapre" en mann i så ung alder.

Anonymkode: e0866...fd8

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvor dere finner disse som ikke vil ha. Alle eksene mine hadde lyst på barn, og jeg som heller ville miste en arm enn å bli gravid har jo da gått fra dem på grunn av dette. Og det har vært skikkelig vondt når det var eneste grunn liksom... Min nåværende kjæreste har også lyst på barn, og jeg begynner jo å lure på om jeg bare må gi etter om jeg ikke skal bli gammel alene. Selv om jeg krymper meg innvendig når jeg ser folk som går tur med barnevogn og småbarn.

Skrevet

Dere som kun har møtt menn som ikke vil ha barn må ha vært maks uheldig.  Nå hadde jeg barn fra før sist jeg datet for 3 år sia, og alle jeg møtte lurte på om jeg ville ha flere fordi de ønsket egne barn. 

Anonymkode: 70a16...d35

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere som kun har møtt menn som ikke vil ha barn må ha vært maks uheldig.  Nå hadde jeg barn fra før sist jeg datet for 3 år sia, og alle jeg møtte lurte på om jeg ville ha flere fordi de ønsket egne barn. 

Anonymkode: 70a16...d35

Vel, jeg har vært hatet av menn hele livet så har aldri opplevd at en mann har vært glad i meg. Med en gang jeg har sagt jeg vil ha et seriøst forhold har jeg blitt ghostet og avvist :( Er så ufattelig dårlig gjort at de mest ræva kvinnfolk får kjæreste og barn men ikke jeg, Hørt via en bekjent om en dame som er nazist som skal i retten nå for hatytringer, til og med HUN har kjæreste og barn! Urettferdig! Er det seriøst sånne damer menn vil ha barn med? Nazidamer?

Anonymkode: 77482...afb

Skrevet

Ja det finnes menn som vil ha barn og de settler ned ganske fort? Og med en som er yngre?

Anonymkode: 1ca9b...f81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...