AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #1 Skrevet 11. september 2021 Jeg er så lei av politikrim! Hvilke forfattere skriver krim uten politi? Ønsker tips om konkrete bøker. Her er det jeg kommer på selv: Jan Mehlum Agatha Christy Liza Marklund Sara Blædel Ingebjørg Berg Holm André Bjerke Jeg har inntrykk av at politikrim er ganske "nytt"? Altså at det skjøt fart rundt -90 tallet? Anonymkode: c9252...576
Honey Dew Skrevet 11. september 2021 #2 Skrevet 11. september 2021 Det er politi i Agatha Christies bøker også. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #3 Skrevet 11. september 2021 Honey Dew skrev (2 minutter siden): Det er politi i Agatha Christies bøker også. Jo, men jeg vil ikke kalle det politikrim, hvis du skjønner? Anonymkode: c9252...576 2
Ritter Skrevet 11. september 2021 #4 Skrevet 11. september 2021 Vel, kriminalitet og politi henger som regel sammen... 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #5 Skrevet 11. september 2021 Vel, Camilla Läckberg sine er krim, der hovedpersonen er forfatter/journalist. Liker dem! Tipser også om "Glimt" av T.A. Røssland, egentlig ungdomsroman, men synes den er spennende og lesbar. Anonymkode: b87de...8d1
Muskath Skrevet 11. september 2021 #6 Skrevet 11. september 2021 (endret) Stina Jackson, svensk krim. Politiet er bare i periferien. Og Inger Frimansson, psykologisk krim. Endret 11. september 2021 av Muskath 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #7 Skrevet 11. september 2021 Helene Flood Anonymkode: ca51d...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #8 Skrevet 11. september 2021 Kan anbefale H. K. Fauskanger hvis du liker det litt historisk. Anonymkode: cb878...693
Michaelhe Skrevet 19. september 2021 #9 Skrevet 19. september 2021 Father Brown av Chesterton er jo ikke politi, men det er selvsagt politi i bakgrunnen. Jeg lurer på om jeg kan få lov til å anbefale den første kvinnelige hard-boiled forfatteren, Margie Harris. Vi snakker om en kvinne som skrev beinhard gangster pulp i begynnelsen av 30-tallet. Ingen vet egentlig når hun var født. Hun trakk seg også tilbake, og forsvant fra offentligheten. Man vet ikke når eller hvor hun døde. Hun er derfor en slags ukjent person. Men hun var en av de best betalte i sin tid. Det finnes en samling av hennes noveller kalt Queen of the Gangsters redigert av John Locke. Hun skrev også en roman, men den er så vidt jeg vet ikke tilgjengelig nå. Du hører med en gang at hun er 30-tallets Tarantino. En annen pulp mester er Arthur Leo Zagat, den litterære mentoren til L. Ron Hubbard. Slapp av, han var dau lenge for scientologien oppsto. Jeg fikk denne lest inn for et par år siden, men leseren var helt elendig. Jeg hadde ikke råd til å finne noen andre. Historien er derimot veldig veldig bra.
Michaelhe Skrevet 19. september 2021 #10 Skrevet 19. september 2021 (endret) Du har jo glemt sherlock holmes? Han var jo ikke politi? Men broren til Graham Greene, Hugh Greene, publiserte i sin tide en samling som han kalte The Rivals Of Sherlock Holmes. Hvis du går gjennom registeret av karakterer finner du en blind detektiv (Jeg synes fortellingene har tapt seg, men har kjempestor i sin tid). Du finner også en slags ghostbusters detektiv, spiritisme var stort på denne tiden. Men den som har holdt seg best mener jeg er Arthur Morrisons kjempeslemme Horace Dorrington https://en.wikipedia.org/wiki/The_Dorrington_Deed-Box Sax Rhomers Fu Manchu karakter er også vanvittig underholdende, om du ikke har noe imot litt ukorrekt litteratur. Det er ikke politisk korrekt, men her er det action non-stop. Bel Ami av Maupassant er også en flott skurk https://en.wikipedia.org/wiki/Bel-Ami En annen beslektet sjanger er spionfortellinger. Da ligger John Buchan ganske nært (39 steps etc), Erskine Childers The Riddle of the Sands, kanskje Ashenden av Maugham. Du kan gå helt opp til James Bond, Ian Fleming på 50-tallet. Bøkene ligger til Fleming gratis på nettet. Alt over er gratis ebøker på nettet. Hvis du vil betale, Graham Greene sine entertainments er jo flotte. Da er vi på 60-tallet. 50 og 60-tallet tilhører egentlig Alistair Maclean, han var flott. Men bøkene ble ofte filmet litt senere. Så dukker etterhvert Ludlum og de mange vet hvem er i dag opp. De eneste som lever av disse gamle traverne er vel ken follett og wilbur smith? Endret 19. september 2021 av Michaelhe
mercury_ Skrevet 19. september 2021 #11 Skrevet 19. september 2021 C. B. Strike serien av Robert Galbraith (= J. K. Rowling) er ganske bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå