Gå til innhold

Skatt på utleie i egen bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

MDG vil innføre skatt på utleie i egen bolig som per nå er skattefri. 

Hvordan ville du som utleier reagert? Og som konsekvens hvordan tror dere utleiemarkedet vil utvikle seg i en sånn situasjon. 

Anonymkode: ec8ec...e7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det hadde blitt en realitet ville jeg vurdert om det å leie ut var verdt nok da. Det er ikke bare attraktivt å være utleier, så hvis vi knapt nok tjener penger på det ville jeg sannsynligvis bygget om og tatt i bruk arealene selv.

Anonymkode: bfecf...873

• Liker 4
Skrevet

Vips så ender vi opp med enda færre boliger på et allerede presset leiemarked og prisene for utleie vil bli enda høyere for å kompensere for skatt.

Anonymkode: 9b3ee...a8f

• Liker 11
Skrevet

Jeg tenkte det samme. Det må jo være verdt det. Og da dekke vedlikehold og ulempen. 

Når jeg regnet grovt på det ville jeg sitte igjen med 1500 kr i måneden. Som ikke inkluderer risiko, jobben eller å ikke kunne bruke arealet selv. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenkte det samme. Det må jo være verdt det. Og da dekke vedlikehold og ulempen. 

Når jeg regnet grovt på det ville jeg sitte igjen med 1500 kr i måneden. Som ikke inkluderer risiko, jobben eller å ikke kunne bruke arealet selv. 

Hvilken skattesats har du da lagt til grunn?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken skattesats har du da lagt til grunn?

22 %. Uten fratrekk for utgifter da jeg ikke kjenner regelverket og det som sagt er grovt regnet, men uansett nøyaktig nok til å vite at det koster mer enn det smaker.

Skrevet

Jeg vil anta at de da ønsker (i hvert fall) samme skattesats som utleie av sekundærbolig.

Jeg tror det blir krise for veldig mange par/familier. Rekordmange boliger i Oslo selges nå med utleiedel, og mange har akkurat fått råd til en familiebolig ved å beregne inn skattefri utleieinntekt i regnestykket. 

Jeg pleide å leie ut en del av boligen, og tjente litt penger på dette, men ble lei av alt styret. Nå leier jeg heller ut via Airbnb når jeg ikke er hjemme, og tar den eventuelle skatten som kommer når jeg går over inntektsgrensen.

For mitt eget vedkommende så er ikke en slik skatt det verste. Mannen og jeg ser på ny bolig sammen, og vi ønsker å kjøpe en bolig der vi selv disponerer hele. Nå ser vi at mye av det vi ser på selges med utleiedel, og prisene går stadig høyere, fordi de fleste får økt lån når de fakturerer inn utleieinntekt. Det er ugunstig å se på boliger med utleiedel om man ikke skal bruke dem.

Sånn forøvrig ønsker jeg minst mulig MDG i politikken.

Anonymkode: 7da26...219

Skrevet

Hm.. skatt beregnes jo av bruttoinntekten da, så for min egen del vet jeg ikke om det egentlig hadde utgjort så stor forskjell. Da kunne jeg jo trukket fra felleskostnader, renter på lån, fradrag for å leie ut møblert og vedlikeholdskostnader, kanskje strøm og bredbånd/internett også? Ser jo at skattefradraget på 22 % av rentene på boliglånet ikke utgjør noe særlig for min del, så blir vel ikke de voldsomme utslagene om det blir skatt på brutto leieinntekt. Personlig har jeg heller aldri skjønt logikken bak hvorfor utleie av egen bolig skal være skattefri - man er jo rimelig priviligert om man har to boenheter og man må jo skatte av alle andre typer inntekter. Jeg vil tro at det å få skattefradrag for vedlikeholdsutgifter kan gjøre at standarden i disse leieboligene kanskje kan gå noe opp, og det er jo positivt for de som leier ihvertfall. 

Anonymkode: 42e7a...691

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hm.. skatt beregnes jo av bruttoinntekten da

Herregud - skulle selvfølgelig ikke stå brutto men var vel forståelig likevel

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hm.. skatt beregnes jo av bruttoinntekten da, så for min egen del vet jeg ikke om det egentlig hadde utgjort så stor forskjell. Da kunne jeg jo trukket fra felleskostnader, renter på lån, fradrag for å leie ut møblert og vedlikeholdskostnader, kanskje strøm og bredbånd/internett også? Ser jo at skattefradraget på 22 % av rentene på boliglånet ikke utgjør noe særlig for min del, så blir vel ikke de voldsomme utslagene om det blir skatt på brutto leieinntekt. Personlig har jeg heller aldri skjønt logikken bak hvorfor utleie av egen bolig skal være skattefri - man er jo rimelig priviligert om man har to boenheter og man må jo skatte av alle andre typer inntekter. Jeg vil tro at det å få skattefradrag for vedlikeholdsutgifter kan gjøre at standarden i disse leieboligene kanskje kan gå noe opp, og det er jo positivt for de som leier ihvertfall. 

Du kan trekke fra felleskostnader (ikke alle, en liten prosentandel siden det kun er en del av boligen) og 15% for å leie ut møblert før du beregner skatt. Ikke strøm, bredbånd eller internett. Du kan også bare trekke fra nødvendig vedlikehold/reparasjon i forbindelse med utleien, ikke oppgraderinger av enheten. Dette er de blitt ganske strenge på - man skal ikke kunne oppgradere/forbedre bolig og øke verdien av den, og i tillegg trekke det fra skatten. 

I utgangspunktet er vel dette noe som er gjort for å øke andelen mulige leieenheter uten å øke presset på boligmarkedet som helhet. Det gjør at terskelen for å kjøpe opp sekundærleilighet for utleie blir høy, men terskelen for å leie ut litt av sin egen blir lav. Og prisen på en hybel er ofte mer overkommelig enn å leie egen bolig, for de som er i leiemarkedet.

Anonymkode: 7da26...219

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

MDG vil innføre skatt på utleie i egen bolig som per nå er skattefri. 

Hvordan ville du som utleier reagert? Og som konsekvens hvordan tror dere utleiemarkedet vil utvikle seg i en sånn situasjon. 

Bare å sette opp utleiesatsene da.

Det er det som er løsningen ellers i næringslivet. 

Skrevet
16 minutter siden, Smeltemann said:

Bare å sette opp utleiesatsene da.

Det er det som er løsningen ellers i næringslivet. 

Men MGP er vel ett parti som ikke ønsker høyere leiepriser. 

De fleste som leier ut del av egen bolig kan eller ønsker heller ikke å seksjonere for å selge. og realiteten blir da færre utleieboliger og høyere priser. 

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De fleste som leier ut del av egen bolig kan eller ønsker heller ikke å seksjonere for å selge. og realiteten blir da færre utleieboliger og høyere priser. 

Om alle som leier ut øker prisen tilsvarende blir dette utleiepriser.

Da må de som leier fint finne seg i prisoppgang.

Skrevet

Problemet med utleie av del av egen bolig er at forutsetningene er endret de siste årene. Tidligere leide man ut en del av egen bolig. Nå bygges det egne utleieenheter i mange nye boliger. Jeg kan under tvil gå med på skattefri utleie i førstnevnte tilfelle. I sistnevnte bør det være krav til seksjonering slik at utleieenheter blir selvstendige seksjoner og utleie skattbar.

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (48 minutter siden):

Problemet med utleie av del av egen bolig er at forutsetningene er endret de siste årene. Tidligere leide man ut en del av egen bolig. Nå bygges det egne utleieenheter i mange nye boliger. Jeg kan under tvil gå med på skattefri utleie i førstnevnte tilfelle. I sistnevnte bør det være krav til seksjonering slik at utleieenheter blir selvstendige seksjoner og utleie skattbar.

Hvorfor skal seksjonert enhet være skattepliktig mener du? Det er jo absolutt en fordel for leietaker at de har sin helt egen enhet, dersom det skulle blitt som du skisserer er det sannsynligvis enkelt for de fleste å sette inn en dør mellom egen bolig og utleie enhet. Da får leietaker et dårligere produkt, og utleier slipper skatt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal seksjonert enhet være skattepliktig mener du? Det er jo absolutt en fordel for leietaker at de har sin helt egen enhet, dersom det skulle blitt som du skisserer er det sannsynligvis enkelt for de fleste å sette inn en dør mellom egen bolig og utleie enhet. Da får leietaker et dårligere produkt, og utleier slipper skatt.

Fordi det er helt dustete at utleie er skattefritt  i utgangspunktet. Det samme med fradrag for betalte gjeldsrenter. Det eneste begge deler bidrar med er å blåse boligprisene i været. I tillegg er det helt merkelig at en type inntekt skal være unntatt skatt.

For å konkretisere hvorfor man bør seksjonere nybygde hybler, vil dette først og fremst sikre bedre boliger. Da blir det krav om bedre skille mellom enhetene, noe som sikrer både bedre lyd og brannsikkerhet. Man unngår det du skisserer ved å kreve seksjonering av hybler i hus bygget etter et visst tidspunkt. 

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Utleie av seksjonerte enheter som en ikke bor i selv er skattepliktig idag. 

Fra skatteetaten.no: «I et seksjonert bygg, for eksempel en seksjonert tomannsbolig, har du kun adgang til å motta skattefrie leieinntekter for den seksjonen som du selv bor i.»

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan trekke fra felleskostnader (ikke alle, en liten prosentandel siden det kun er en del av boligen) og 15% for å leie ut møblert før du beregner skatt. Ikke strøm, bredbånd eller internett. 

Feil - du kan trekke fra strøm, og etter alt å dømme også tv/internett, hvis dette er inkludert i leia for leietaker slik at utleier betaler kostnaden. Her må man selvfølgelig gjøre en forholdsmessig fordeling av utgiften på egen enhet kontra den som leies ut, men likevel. Kilder: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/fradrag/ og https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/okonomi/skattepliktig-utleie--dette-kan-du-fa-fradrag-for/

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

MGP? Melodi Grand Prix? :fnise:

Mente du MDG kanskje?

Anonymkode: d3caa...d40

Skrevet

Når politikere "vedtar noe" får det ofte stikk motsatt effekt. Vi eier et ekstra hus, men pga risiko velger vi ikke å leie ut.

I Usa har leietakere sluppet å betale leie siden (og kan ikke kastes ut) covid startet - uavhengig om de kunne betale eller ikke. Tror du mange kommer til å leie ut igjen?

Hurra for Mdg .

Anonymkode: dfbcd...344

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...