Gjest Gjest_siri_* Skrevet 26. september 2005 #1 Skrevet 26. september 2005 Jeg lurer på noe. Føler meg syk, siden jeg er så sulten hele tiden. Spiser fire måltider hver dag, og frukt innemellom. Middig og sånn. Også er jeg sulten. Jeg har lyst på mat hele tiden. Tenker på mat ligger i hodet mitt støtt. Det er så slitsomt å tenke på mat mat mat og mat hele tiden. Jeg er sulten nå også. Og nå spiser jeg. Men jeg går bare opp i vekt, og jeg prøver å slanke meg, men jeg klarer ikke siden jeg er så sulten. Det er spesielt lysten på søtt, som sjokolade og is som er problemet. Hvis jeg spiser en frukt så etter frukten så har jeg ennå lyst på sjokolade. Og da spiser jeg en ny frukt, men har fortsatt lyst på sjokolade. Og enda mere mat. Og tilslutt så gir jeg opp, og spiser sjokolade i tilleggg, jeg er bare så sulten, blir nesten aldri mett. Problemet mitt er at jeg ikke liker brød, knekkebrød. Så jeg spiser middag fire ganger om dagen, som et middagsmåltid så kan jeg spise nudler, og youghurt. Og som et annet middag suppe ol. Sånne lette middager fordi ellers så legger jeg på meg. Men jeg bare går opp. Blir ikke mett. Har lyst på mat mat hele tiden. Blir sprø av mat tanken. Føler jeg bare må ha mat. Er det tvangspising? Eller noe spiseforstyrrelse? Siden jeg bare tenker på mat, og maten er som en venn? Eller hvorfor er jeg så sulten hele tiden?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #2 Skrevet 26. september 2005 Kjenner meg litt igjen. Jeg er ikke overvektig selv (61 kg), og har nok ikke like sterkt sultfølelse som deg... men jeg kan også være et "bunnløst dyp" når det gjelder mat. :S Ganske skremmende egentlig. Særlig i helgene pleier jeg å unne meg mye god mat (hamburgere osv).. og når helga kommer skriker magen (eller kanskje det er hodet?) etter usunn, fet og/eller søt mat. Og når folk sier "hvis du får lyst på noe søtt er det bare å ta en frukt og så er aaalt bra" : Det hjelper OVERHODET ikke ! Ikke for min del ihvertfall. Frukt vil ihvertfall for min del i mange tilfeller kun gjøre sukkersuget enda værre. Så frukt er noe jeg skyr som pesten når sukkersuget setter inn for fult. (kan jo hende det fungerer for andre dog) Først ville jeg tatt en legesjekk.. for å sjekke at det ikke er noen fysiske årsaker til det. Og så kanskje en rensekur (drikke juice, vann og urtete i en viss periode, og ikke spise noe) for å få "null-stilt" fordøyelses systemet ? Og kutt ut søtsakene. Det er bare å slutte tvert. Jeg har selv gjort det (matvrak til tross) og det fungerer faktisk overaskende bra. Blodsukkeret kan spille inn på slikt også. Les litt om hva de forskjellige mattypene gjør med blodsukkeret og forsøk å hold deg til de som ikke gjør at blodsukkeret farer rett til himmels.
bethen Skrevet 26. september 2005 #3 Skrevet 26. september 2005 har du prøvd å ta kromtabletter? er mulig at kroppen din mangler krom. Du får kjøpe desse tablettene på helsekostforretninger og apotek . Og husk å drikke mye vann. Ofte tror man at man er sulten og så er en egentlig bare tørst , det har jeg erfart mange ganger. Lite søvn kan også føre til overspising. Og lite mosjon spiller også en rolle her. jeg blir iallfall mer søthungrig når jeg ikke er i aktivitet.
vixen Skrevet 26. september 2005 #4 Skrevet 26. september 2005 For det første er det viktig at dere spiser fiberrik mat, og mat som fordøyes sent. Yoghurt og suppe og nudler er absolutt ikke sen-fordøyelig mat. Jo lettere fordøyelig (raske karbohydrater) desto raskere blir dere sultne igjen. Og trenger jeg nevne at hamburgere og annen ferdigmat ikke er spesielt sunt, og ofte inneholder altfor mye uheldig (mettet eller herdet) fett.
Gjest Gjest_siri_* Skrevet 26. september 2005 #5 Skrevet 26. september 2005 Jeg har prøvd å slutte å spise en dag, bare for å se, men jeg klarer det ikke. Jeg sprekker med en gang. Går bare rundt å tenker på mat, også setter jeg meg ned foran tven for å tenke på noe annet og hva ser jeg ikke da? Jo, masse god mat i reklamen? Og da kommer jo mat tenkinga igjen da.. Æsj...
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #6 Skrevet 26. september 2005 Jeg lurer på noe. Føler meg syk, siden jeg er så sulten hele tiden. Spiser fire måltider hver dag, og frukt innemellom. ← Tror du med fordel kan spise flere og mindre måltider. Da rekker du ikke å føle sulten, og blodsukkeret svinger ikke så voldsomt. Og sukkeret må bare kuttes ut. Selv spiser jeg masse nøtter og har ingen sjokolade i hus for tida. Dette funker for meg, kanskje noe å prøve for deg. Er enig i det du sier om frukt, men nøtter funker altså for meg. Og så må du nesten prøve å slappe av litt rundt matinntaket. Tror det gjør det mye verre å fokusere så negativt på at du er misfornøyd med eget kosthold. Slapp litt av, kos deg med den riktige maten du spiser, så skal du se du går ned i vekt. Et annet tips er jo trening du synes er gøy. Lykke til
Gjest Gjest_siri_* Skrevet 26. september 2005 #7 Skrevet 26. september 2005 har du prøvd å ta kromtabletter? er mulig at kroppen din mangler krom. Du får kjøpe desse tablettene på helsekostforretninger og apotek . Og husk å drikke mye vann. Ofte tror man at man er sulten og så er en egentlig bare tørst , det har jeg erfart mange ganger. Lite søvn kan også føre til overspising. Og lite mosjon spiller også en rolle her. jeg blir iallfall mer søthungrig når jeg ikke er i aktivitet. ← Jeg har prøvd krom tabletter ja,men merka ingenting. Prøvde flere enn det sto på pakningen i flere måneder, men jeg var like sulten etter søtsaker jeg..
Gjest Gjest_siri_* Skrevet 26. september 2005 #8 Skrevet 26. september 2005 For det første er det viktig at dere spiser fiberrik mat, og mat som fordøyes sent. Yoghurt og suppe og nudler er absolutt ikke sen-fordøyelig mat. Jo lettere fordøyelig (raske karbohydrater) desto raskere blir dere sultne igjen. Og trenger jeg nevne at hamburgere og annen ferdigmat ikke er spesielt sunt, og ofte inneholder altfor mye uheldig (mettet eller herdet) fett. ← Men jeg liker ikke brød og knekkebrød... Smaker ikke det. Smaker bedre med nudler, suppe ol...
Gjest Gjest_siri_* Skrevet 26. september 2005 #9 Skrevet 26. september 2005 Tror du med fordel kan spise flere og mindre måltider. Da rekker du ikke å føle sulten, og blodsukkeret svinger ikke så voldsomt. Og sukkeret må bare kuttes ut. Selv spiser jeg masse nøtter og har ingen sjokolade i hus for tida. Dette funker for meg, kanskje noe å prøve for deg. Er enig i det du sier om frukt, men nøtter funker altså for meg. Og så må du nesten prøve å slappe av litt rundt matinntaket. Tror det gjør det mye verre å fokusere så negativt på at du er misfornøyd med eget kosthold. Slapp litt av, kos deg med den riktige maten du spiser, så skal du se du går ned i vekt. Et annet tips er jo trening du synes er gøy. Lykke til ← Jeg spiser mere enn 4 måltider ja, siden jeg spiser frukt innemellom og sjokolade. Selvom jeg spiser masse frukt, så har jeg allikevell lyst på sjokolade. Og hvis jeg spiser syv måltider på en dag, har jeg fortsatt lyst på noe søtt..
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #10 Skrevet 26. september 2005 Som sagt: det kan jo hende at frukten påvirker blodsukkeret ditt i feil retning, slik at du bare får MER lyst på frukt?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #11 Skrevet 26. september 2005 Som sagt: det kan jo hende at frukten påvirker blodsukkeret ditt i feil retning, slik at du bare får MER lyst på frukt? ← Edit: Jeg mener selvsagt: "slik at du bare får MER lyst på søtsaker". Gikk litt fort i svingen : P
Gjest gjest1 Skrevet 26. september 2005 #12 Skrevet 26. september 2005 Du bør spise fem måltider om dagen, inklusivt mellommåltider. Nudler holder deg mett i ca ti minutter, så det forundrer meg ikke at du stadig er sulten, hvis det er sånt du spiser. Proteiner metter mer enn karbohydrater, samtidig som det koster kroppen flere kalorier og forbrenne dem. Du kan godt la være å spise brødmat, men da må du få i deg fiber og karbohydrater på andre måter. Frukt og grønnsaker har masse fiber, spis masse av dette, og sørg som sagt for å få i deg nok proteiner.
Nella Skrevet 26. september 2005 #13 Skrevet 26. september 2005 Spiser du bare suppe, nudler, yoghurt og frukt tror jeg du får i deg for lite mat også. Dessuten påvirker alle disse blodsukkeret på en negativ måte og du blir mer fysen. Ikke holder det deg mett lenge heller. Liker ikke brød, knekkebrød fordi det ikke smaker? Kan du klare å lære deg og like det med noe pålegg du liker. Eller noe korn, musli, havregrøt.... Og mer proteiner som kylling, kjøtt og fisk + litt sunt fett hver dag- Klarer du å få satt opp et kosthold som ikke bare baserer seg på middagsmat og en bedre sammensetning av maten/næring samt spise mindre mat som påvirker blodsukkeret ditt så negativt vil jeg tro at alt blir mye bedre. Jeg holder meg unna enkelte frukter fordi jeg blir så utrolig søtsugen av de. Epler er det verste for meg.
Gjest gjest 0 Skrevet 27. september 2005 #14 Skrevet 27. september 2005 At du har lyst på søtsaker er helt klart pga kostholdet ditt. Når jeg hører "jeg liker ikke" blir jeg litt oppgitt. Alt har med vanesak og gjøre. Jeg sa alltid da jeg var liten at "jeg liker ikke grovbrød" osv osv Men når jeg først prøvde å spise det med godt pålegg på noen ganger ble jeg vant til det og syntes det smakte kjempegodt! Så hvis du virkelig vil endre kostholdet ditt må du begynne med hjernen. Jeg vet selv hvor utrolig vanskelig det er å kutte ut snop. Jeg er midt i en avvenningsprosess selv, men det går utrolig bra! Mine triks er å ta en dag av gangen. Jeg drikker vann og spiser tyggis, og hvis behovet blir for sterkt unner jeg meg en kaffe mocca med lettmelk eller noe i den duren. Men jeg prøver å la være!! Du kan også tillate deg å spise litt mørk sjokolade. Jo mørkere jo bedre, men ikke spis like mye som du ville gjort med vanlig sjokolade. Mørk sjokolade dekker søtsuget mye før lys sjokolade og en liten bocca bit kan være en redning hvis duget blir for stort. Så, skal du klare dette må du jobbe med innstilling og tanker. Hvis du sitter mye stille, eller har mye ledig tid kan det lønne seg å dekke denne dødtiden/stillesittingen med aktiviteter slika t du får bevegelse og ikke rekker å tenkte så mye på mat.
vixen Skrevet 27. september 2005 #15 Skrevet 27. september 2005 Så, skal du klare dette må du jobbe med innstilling og tanker. Hvis du sitter mye stille, eller har mye ledig tid kan det lønne seg å dekke denne dødtiden/stillesittingen med aktiviteter slika t du får bevegelse og ikke rekker å tenkte så mye på mat. ← Veldig godt poeng... holder man seg litt i aktivitet får man mer mosjon, i tillegg til at man glemmer at man må ha noe å spise hele tiden - og da tenker jeg ikke på de vanlige måltidene, men alt småtteri man spiser i mellom...
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #16 Skrevet 27. september 2005 til trådstarter: du høres ut som en bulimiker bortsett fra at du ikke spyr opp maten for å gå ned i vekt.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #17 Skrevet 27. september 2005 Av og til så er det mengden som teller inn og at du bruker lang tid på å fordøye. Få innlitt fiber og mat som tar plass. Blomkål og brokkoli er geniale mage fyllere som holder lenge...
hecuba Skrevet 27. september 2005 #18 Skrevet 27. september 2005 Jeg lurer på noe. Føler meg syk, siden jeg er så sulten hele tiden. Spiser fire måltider hver dag, og frukt innemellom. Middig og sånn. Også er jeg sulten. Jeg har lyst på mat hele tiden. Tenker på mat ligger i hodet mitt støtt. Det er så slitsomt å tenke på mat mat mat og mat hele tiden. Jeg er sulten nå også. Og nå spiser jeg. Men jeg går bare opp i vekt, og jeg prøver å slanke meg, men jeg klarer ikke siden jeg er så sulten. Det er spesielt lysten på søtt, som sjokolade og is som er problemet. Hvis jeg spiser en frukt så etter frukten så har jeg ennå lyst på sjokolade. Og da spiser jeg en ny frukt, men har fortsatt lyst på sjokolade. Og enda mere mat. Og tilslutt så gir jeg opp, og spiser sjokolade i tilleggg, jeg er bare så sulten, blir nesten aldri mett. Problemet mitt er at jeg ikke liker brød, knekkebrød. Så jeg spiser middag fire ganger om dagen, som et middagsmåltid så kan jeg spise nudler, og youghurt. Og som et annet middag suppe ol. Sånne lette middager fordi ellers så legger jeg på meg. Men jeg bare går opp. Blir ikke mett. Har lyst på mat mat hele tiden. Blir sprø av mat tanken. Føler jeg bare må ha mat. Er det tvangspising? Eller noe spiseforstyrrelse? Siden jeg bare tenker på mat, og maten er som en venn? Eller hvorfor er jeg så sulten hele tiden? ← Høres ut som om du får i deg altfor lite karbohydrater, eller at du generelt spiser for lite.. Med tanke på at sukker er en av de raskeste formene for karbohydrater kroppen kan få i seg, forklarer det en del. Er også derfor man ofte får lyst på søtt når man har gått lenge uten å spise(blodsukkeret faller)... Anbefaler deg å prøve å spise noe brødmat, pasta, poterer eller ris til middag. Opplever det samme stadig vekk.. Spesielt i perioder jeg trener mye uten å øke karboinntaket...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå