AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #1 Del Skrevet 11. september 2021 Bare lurer. Jeg bruker kaktusjord og perlitt på alle planter, men tror ikke det funker for deliciosa. Det er eneste planten det jeg har vansker med å se fremgang i plantens utvikling, tross i adekvat gjødsling og vanning. Jeg har ikke *problemer* med å få den til, men.... Det tar så sykt lang tid før jeg får nye blader. Så jeg tror nok jorda ikke er god nok. Den får også godt lys fra sørvendt vindu, jeg vasker badene ofte, og jordrøttene står i vann. Så - dere som får til monstera - hvilken jord bruker du? Anonymkode: 69ef5...0d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #2 Del Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bare lurer. Jeg bruker kaktusjord og perlitt på alle planter, men tror ikke det funker for deliciosa. Det er eneste planten det jeg har vansker med å se fremgang i plantens utvikling, tross i adekvat gjødsling og vanning. Jeg har ikke *problemer* med å få den til, men.... Det tar så sykt lang tid før jeg får nye blader. Så jeg tror nok jorda ikke er god nok. Den får også godt lys fra sørvendt vindu, jeg vasker badene ofte, og jordrøttene står i vann. Så - dere som får til monstera - hvilken jord bruker du? Anonymkode: 69ef5...0d0 Hva mener du med dette? Jordrøtter skal selvsagt stå i jord, ikke i vann. Og monstera vil så vidt jeg vet ha luftig jord, og få tørke litt mellom vanningene. Anonymkode: 83265...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 11. september 2021 #3 Del Skrevet 11. september 2021 Jeg bruker vanlig plantejord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maranta Skrevet 11. september 2021 #4 Del Skrevet 11. september 2021 Jeg blander premium blomsterjord fra Plantasjen med perlite, som jeg stort sett gjør med alle plantene mine. Jeg fikk også tips fra en venn om å sette luftrøttene i vann for raskere vekst, prøver dette med en av de små monsteraene jeg har for å se om det har noe for seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #5 Del Skrevet 11. september 2021 Det siste året har monsteraen stått i en blanding av plantasjen sin blomsterjord og perlite, og den er vokst veldig godt. Nå har jeg nettopp pottet den om i en større potte, og da fikk den en blanding av Tjerbo gartnerjord, perlite og lecakuler. Jeg håper den vil trives like godt i dette. Anonymkode: 5bd02...660 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #6 Del Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva mener du med dette? Jordrøtter skal selvsagt stå i jord, ikke i vann. Og monstera vil så vidt jeg vet ha luftig jord, og få tørke litt mellom vanningene. Anonymkode: 83265...e96 Det er helt vanlig å sette jordrøtter i vann slik at planten vokser raskere. Har du seriøst aldri hørt om det trikset? Anonymkode: 69ef5...0d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saph Skrevet 11. september 2021 #7 Del Skrevet 11. september 2021 Helt vanlig plantejord. Gjødsler gjennom sommeren men det er det eneste jeg gjør med den. Vanner den sporadisk. Har alltid nye blader på gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #8 Del Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er helt vanlig å sette jordrøtter i vann slik at planten vokser raskere. Har du seriøst aldri hørt om det trikset? Anonymkode: 69ef5...0d0 Det var ikke jeg som spurte, men jeg har heller aldri hørt om dette før. Hvordan fungerer det? Hva bruker du kaktusjord og perlite til, hvis jordrøttene står i vann? Anonymkode: 5bd02...660 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #9 Del Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er helt vanlig å sette jordrøtter i vann slik at planten vokser raskere. Har du seriøst aldri hørt om det trikset? Anonymkode: 69ef5...0d0 Nei, det har jeg virkelig aldri hørt om. Jordrøtter befinner seg jo dessuten under jorda. Graver du dem opp for å putte dem i vann? Anonymkode: 83265...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #10 Del Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det var ikke jeg som spurte, men jeg har heller aldri hørt om dette før. Hvordan fungerer det? Hva bruker du kaktusjord og perlite til, hvis jordrøttene står i vann? Anonymkode: 5bd02...660 Loool, beklager. Her har jeg skrevet jordrøtter - men jeg mente selvsagt *luftrøtter*. Sånn går det når man skriver i full fart. Anonymkode: 69ef5...0d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #11 Del Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det har jeg virkelig aldri hørt om. Jordrøtter befinner seg jo dessuten under jorda. Graver du dem opp for å putte dem i vann? Anonymkode: 83265...e96 Jeg skreiv feil. 😅 Det er selvsagt luftrøttene jeg mener. Slett dette fra hukommelsen, er du snill. 😇 Anonymkode: 69ef5...0d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #12 Del Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 23.42): Jeg skreiv feil. 😅 Det er selvsagt luftrøttene jeg mener. Slett dette fra hukommelsen, er du snill. 😇 Anonymkode: 69ef5...0d0 Det gir straks mye mer mening! 😄 Men jeg har egentlig ikke hørt om det heller, annet enn at enkelte setter stiklinger til roting i vann. (Andre setter dem rett i jord.) Det jeg har hørt om er at det går an å lede luftrøttene ned i jorda, de er jo egentlig på leiting etter næring. Anonymkode: 83265...e96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå