Gå til innhold

Har jobben krav på å vite om din vaksine status?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min jobb legges ett ark på bordet for alle. De som vil ha vaksine, nå influensavaksine skriver seg opp.

Er dette virkelig ok? Er jo helseopplysninger. Hva sier lovverket? Noen som vet?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men må vell anta at du ikkje har i såfall? 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal få den gjennom jobb må du jo nesten informere jobben om at du vill ha den. Skal du ikke ta den eller ta den et annet sted er det jo bare og ikke skrive seg opp.

• Liker 9
Skrevet

Måten dette gjøres på er ikke innenfor

• Liker 10
Skrevet (endret)

Vi må opplyser om det i forhold til om hvor det blir med karantene om det kommer smitte til arbeidsplassen. De som er vaksiner slipper da karantene her å skal bare testes ved symptomer 

Men skulle bare gi beskjed rett til leder for at ikke alle skulle kunne se hver enkelts valg 

Endret av Havregrøt
  • Liker 1
Skrevet

Å gi beskjed til leder er en ting, men her legger de ett ark på bordet som alle ser.

Det mener jeg strider mot loven. 

• Liker 10
Skrevet
Pippi Lotta skrev (15 minutter siden):

Hvis du skal få den gjennom jobb må du jo nesten informere jobben om at du vill ha den. Skal du ikke ta den eller ta den et annet sted er det jo bare og ikke skrive seg opp.

Når du ikke skriver deg opp så kan du forvente problemer. 

Skrevet
Havregrøt skrev (11 minutter siden):

Vi må opplyser om det i forhold til om hvor det blir med karantene om det kommer smitte til arbeidsplassen. De som er vaksiner slipper da karantene her å skal bare testes ved symptomer 

Men skulle bare gi beskjed rett til leder for at ikke alle skulle kunne se hver enkelts valg 

Dette gjelder influensavaksine.  Ikke korona.

• Liker 1
Skrevet

Altså, vi har tidligere hatt bedriftshelsetjeneste som kom innom og ga influensavaksine til dem som ønsket det, på arbeidsplassen. Det ble veldig tydelig hvem som fikk vaksine, men det var ikke et problem for noen, og de som ikke tok vaksinen akkurat da ble på ingen måte uglesett.

At noen blir vaksinerte på jobb, sier jo ingen ting om vaksinestatus for dem som ikke vaksineres på jobb. Det kan hende noen av dem velger å ta vaksinen senere hos f.eks. fastlege. Det ville vært noe helt annet om arbeidsgiver krevde å få vite om hver enkelt arbeidstaker var vaksinert i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

I og med at du jobber på et sykehus, er det ganske relevant for sykehuset å vite om du er vaksinert mot korona, eller influensa for den saks skyld.

Dun leder bør ha muligheten til skjerme de svakeste pasientene fra det og andre som nekter å ta vaksiner.

• Liker 7
Skrevet
Example skrev (1 time siden):

I og med at du jobber på et sykehus, er det ganske relevant for sykehuset å vite om du er vaksinert mot korona, eller influensa for den saks skyld.

Dun leder bør ha muligheten til skjerme de svakeste pasientene fra det og andre som nekter å ta vaksiner.

Lederne ja, men alle de andre?

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ikke reglene, men hvis du mener dette er ulovlig så kan du ta det opp med verneombudet, fagforbundet eller hovedtillitsvalgt. 

• Liker 2
Skrevet

zemer skrev (17 timer siden):

Når du ikke skriver deg opp så kan du forvente problemer. 

Pga en influensavaksine?

• Liker 4
Skrevet
Hatsumomo skrev (1 time siden):

Pga en influensavaksine?

Ja, uansett. De har allerede varslet problemer for de som ikke skriver seg opp.

• Liker 1
Skrevet (endret)
zemer skrev (1 minutt siden):

Ja, uansett. De har allerede varslet problemer for de som ikke skriver seg opp.

Jobben din, som er på et sykehus, har sagt til sine ansatte, at dersom dere ikke skriver dere opp for å få influensavaksine så vil dere få PROBLEMER ?

Endret av Hatsumomo
  • Liker 8
Skrevet
Hatsumomo skrev (1 minutt siden):

Jobben din, som er på et sykehus, har sagt til sine ansatte, at dersom dere ikke skriver dere opp for å få influensavaksine så vil dere få PROBLEMER ?

Problemene blir jo at du får så hunden holder. Absolutt ikke koselig på jobb.

Skrevet (endret)
zemer skrev (5 minutter siden):

Problemene blir jo at du får så hunden holder. Absolutt ikke koselig på jobb.

Dette har jeg svært vanskelig for å tro på. At sykehusledelsen sier til sine ansatte at dersom de ikke tar en influensavaksine så vil de ansatte få problemer.

Derimot kan jeg se for meg at en ansatt kan få høre fra andre med-ansatte at de burde tatt influensavaksinen fordi man tross alt jobber på et sykehus. Medansattes synspunkter og meninger må man tåle å høre. Det blir dog langt ifra det samme som at sykehusledelsen sier til sine ansatte at de vil få problemer.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 8
Skrevet

Når folk tar et valg om å ta eller ikke ta vaksine, så STÅ for det da. Det er så feigt å måtte skjule slik. Patetisk! 

Skrevet
Hatsumomo skrev (15 minutter siden):

Dette har jeg svært vanskelig for å tro på. At sykehusledelsen sier til sine ansatte at dersom de ikke tar en influensavaksine så vil de ansatte få problemer.

Derimot kan jeg se for meg at en ansatt kan få høre fra andre med-ansatte at de burde tatt influensavaksinen fordi man tross alt jobber på et sykehus. Medansattes synspunkter og meninger må man tåle å høre. Det blir dog langt ifra det samme som at sykehusledelsen sier til sine ansatte at de vil få problemer.

Ledelsen på vår avd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...