AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #1 Skrevet 10. september 2021 Forholdet startet bra, men jeg oppdaget etter hvert at han sliter med rusavhengighet. Jeg vet at han oppriktig elsker meg, men hverdagen er tøff. Han er aldri hjemme og jeg vet aldri når han kommer hjem fordi han holder ikke avtaler. Jeg gjør 95% av alt husarbeid og føler meg som en slave som ikke får noe tilbake. Jeg begynner å bli alvorlig deprimert og har begynt å drikke mye for å få husarbeidet gjort og glemme følelsen av å føle meg brukt. Han blir sint av ingenting og krever mye uten å gi noe tilbake. Han erkjenner å ha et problem, men søker ikke hjelp av frykt for konsekvensene i.o.m. at han er avhengig av et ulovlig rusmiddel, noe jeg forstår godt. Jeg begynner å tvile på om han blir bedre og leker med tanken på å flytte ut. Problemet er (min største skam) at jeg ikke har råd. Har slitt med PTSD og det endte med at jeg for noen år siden sluttet å åpne postkassa. Lånekassen ventet og nå bruker jeg nesten halve lønna på trekk til Statens innkrevingssentral. Lånet er ferdigbetjent om 8 mnd og fram til da er jeg avhengig av ham, som har bedre økonomi enn meg. Hvordan holder jeg ut? Ja, har prøvd å snakke med ham. Han lover å forbedre seg, men går tilbake til gamle spor etter noen dager. Jeg har ikke venner eller familie jeg kan dra til. Vi har ikke barn. Anonymkode: 8bdc5...683
Anoia Skrevet 10. september 2021 #2 Skrevet 10. september 2021 Det er ikke lov å trekke mer av lønna til folk enn at de har råd til å dekke boutgifter + livsopphold, dvs at du skal ha litt over 9000 kr å leve på i tillegg til husleie når du er enslig. Kanskje du kan snakke med en økonomisk rådgiver på NAV og høre hvordan du skal manøvrere deg i prosessen med å flytte ut og etablere deg på egen hånd? Det kan være at du kan få støtte eller få utsatt trekkene i en måned eller to så du får endene til å møtes. 15
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #3 Skrevet 10. september 2021 Når du flytter så kan du også søke bostøtte fra Husbanken Og kan du flytte i kollektiv en periode, så er jo det en mulighet til lavere pris. Vi har forøvrig ikke gjeldsfengsel i Norge, så det eneste som skjer er at lånet blir overført statens innkrevningssentral til slutt. Det blir jo dyrt etterhvert, men sånn sett så kan du egentlig betale om ti år om du vil. Men hør på den over, snakk med lånekasssen, snakk med nav Og om du har hatt ptsd pga. tidligere relasjoner, så bør du få øynene opp om at du ikke bare er i en relasjon med en rusmisbruker nå, men en som ikke respekterer deg. Du har blitt en slave, du har ikke noe sted å gå, han blir sint av ingenting sier du (den har du vel opplevd før...) -du er i et skikkelig dårlig forhold her, det må du innse. Ingen skal ha det sånn, selv om vi desverre er mange som har fått oppleve dette og mer.. Har du noen venninner? Slektninger? Noen du kan snakke med? Har du råd til kollektiv? Kan du flytte litt ut av byen/sentrum så du kan ha billigere husleie? (Om det så tar en halvtime med toget eller t-banen så kan det vøre verdt det, da kommer du deg litt unna det hele også, avstand) Kjenner du noen med en hytte du kan låne i noen måneder? Anonymkode: a9773...c88 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #4 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Når du flytter så kan du også søke bostøtte fra Husbanken Anonymkode: a9773...c88 Ikke for å demotivere, men dagens regjering har senket bostøtten ned til max 2000 eller noe sånt. Ei jeg kjenner som sa at hun fikk max og det var 2000 ett eller annet i alle fall. Anonymkode: 60579...180 3
Anoia Skrevet 10. september 2021 #5 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vi har forøvrig ikke gjeldsfengsel i Norge, så det eneste som skjer er at lånet blir overført statens innkrevningssentral til slutt. Det blir jo dyrt etterhvert, men sånn sett så kan du egentlig betale om ti år om du vil. Anonymkode: a9773...c88 Man får ikke velge når man vil betale når man har lønnstrekk. Staten plukker ut det de skal ha før pengene i det hele tatt dukker opp på kontoen din. Men det er en grense for hvor mye de kan ta per mnd. Bostøtten er ikke veldig høy, men den er verdt å søke om i det minste. En annen ting: Når du leter etter nytt sted å bo, sett inn annonse selv. Det sitter mange folk med gode leiligheter som synes det er verdt å ha ta lavere husleie for stabile leieboere. De foretrekker ofte å kontakte folk selv i stedet for å ha mange på visning. Som enslig, barnløs, voksen kvinne (?) er du faktisk veldig attraktiv på leiemarkedet, særlig om du fester lite og ikke røyker. Da jeg flyttet fra mannen min gikk det to timer fra jeg la ut annonsen min til jeg fikk napp på leiligheten jeg bor i nå. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #6 Skrevet 10. september 2021 Høres ut som du også har fått et rusproblem da. Pass på, når du føler du ikke trenger det lenger, vil kroppen fortsatt ha det. Anonymkode: 96554...a09 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #7 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forholdet startet bra, men jeg oppdaget etter hvert at han sliter med rusavhengighet. Jeg vet at han oppriktig elsker meg, men hverdagen er tøff. Han er aldri hjemme og jeg vet aldri når han kommer hjem fordi han holder ikke avtaler. Jeg gjør 95% av alt husarbeid og føler meg som en slave som ikke får noe tilbake. Jeg begynner å bli alvorlig deprimert og har begynt å drikke mye for å få husarbeidet gjort og glemme følelsen av å føle meg brukt. Han blir sint av ingenting og krever mye uten å gi noe tilbake. Han erkjenner å ha et problem, men søker ikke hjelp av frykt for konsekvensene i.o.m. at han er avhengig av et ulovlig rusmiddel, noe jeg forstår godt. Jeg begynner å tvile på om han blir bedre og leker med tanken på å flytte ut. Problemet er (min største skam) at jeg ikke har råd. Har slitt med PTSD og det endte med at jeg for noen år siden sluttet å åpne postkassa. Lånekassen ventet og nå bruker jeg nesten halve lønna på trekk til Statens innkrevingssentral. Lånet er ferdigbetjent om 8 mnd og fram til da er jeg avhengig av ham, som har bedre økonomi enn meg. Hvordan holder jeg ut? Ja, har prøvd å snakke med ham. Han lover å forbedre seg, men går tilbake til gamle spor etter noen dager. Jeg har ikke venner eller familie jeg kan dra til. Vi har ikke barn. Anonymkode: 8bdc5...683 Synes du er direkte ond. Du snakker om at du er avhengig av han fram til lånet ditt er betalt! Du bruker han, selv om han har det veldig vanskelig. Pur faenskap. Anonymkode: 66150...fcf
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #8 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Synes du er direkte ond. Du snakker om at du er avhengig av han fram til lånet ditt er betalt! Du bruker han, selv om han har det veldig vanskelig. Pur faenskap. Anonymkode: 66150...fcf Skal man se slik på det, er det vel like «ondt» å utsette sin samboer for sitt rusproblem, og i tillegg bruke samboer som hushjelp. Man bryr seg ikke særlig om å bli kvitt rusproblemet dersom man ikke søker hjelp. Anonymkode: b1fa4...8e7 8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #9 Skrevet 11. september 2021 Hvor mye husarbeid kan det bli med to voksne og den ene nesten aldri er hjemme? Anonymkode: 66626...541 8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #10 Skrevet 11. september 2021 Du kan få støtte i Husbanken. Jeg fikk det etter samlivsbruddet. Anonymkode: 61a91...212 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #11 Skrevet 11. september 2021 Hva kommer PTSD av? Er det et tidligere traume, eller er det et pågående traume i forholdet du er i nå? Vet ikke om du går i behandling, men det er viktig å fjerne deg fra traumene (partneren?) som gir deg PTSD, og evt nye skadelige opplevelser som åpner sårene igjen! Du blir ikke frisk om du svømmer i gift! Dette høres ut som et giftig forhold. Og hvis det uansett hadde vært en snill mann, så hadde det uansett ikke vært riktig å være med han for å ha et sted å bo. Men du sier at han er sint. Du med PTSD kan ikke bo oppi det. Du må ut av dette. På én eller annen måte. Hør med nav. Det må finnes en måte. Du har ikke barn, og kan bo i en hybelleilighet i starten. Kanskje du blir bedre etter en stund uten mannen din hvis han er grunnen til PTSDen din? Og du kan komme deg litt i jobb? Hvis du blir uføretrygdet blir vel studielånet uansett slettet? Synes en eks kollega sa det. Alt blir ihvertfall bedre uten en sint mann! Jeg savner ikke min sinna eksmann 👌 Anonymkode: be37f...e75 1
Maggi2 Skrevet 11. september 2021 #12 Skrevet 11. september 2021 Det er vel bare å bli mentalt ferdig med denne mannen da. Kose deg med ditt, han er jo aldri hjemme uansett. Ikke vaske hans klær, lage mat til deg selv, og vente til du har anledning til å flytte. Du kan ikke drive og spille offer og mene at det er hans skyld at du drikker, fordi du skal holde ut alt husarbeidet. Hvor mye kan denne mannen klare å rote på den tiden han er hjemme? Og for guds skyld, slutt med drikkingen! 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #13 Skrevet 11. september 2021 Maggi2 skrev (11 minutter siden): Det er vel bare å bli mentalt ferdig med denne mannen da. Kose deg med ditt, han er jo aldri hjemme uansett. Ikke vaske hans klær, lage mat til deg selv, og vente til du har anledning til å flytte. Du kan ikke drive og spille offer og mene at det er hans skyld at du drikker, fordi du skal holde ut alt husarbeidet. Hvor mye kan denne mannen klare å rote på den tiden han er hjemme? Og for guds skyld, slutt med drikkingen! Enig med dette 👆 Du har ikke barn som roter. Du har ikke mann hjemme som roter. Han er hjemme av og til og legger fra seg skittentøy og kjefter. Regner da med at dere bor i leilighet, og at det da for det meste er ditt rot, felles klesvask og husstøv, og matlaging til deg selv som tar tid? Hans rusproblem er hans ansvar, og ditt rusproblem er DITT ansvar! Du trenger ikke å drikke for å gjøre husarbeide! Tenk på oss som har vært i forhold med latsabbmenn som var HJEMME og genererte rot! Spiste alle måltider hjemme (unntatt lunch på jobb) og skulle ha middagen servert, og i tillegg hadde barn som skulle følges opp, stelles og ryddes etter til en viss grad (noe klarer de jo selv, selv da de var små klarte de mer enn den late eksmannen min!). Støvsug og vask én gang i uken, og er han ikke hjemme, så er det jo bare ditt rot og mat. Planlegg veien ut. Spar deg opp penger! Anonymkode: be37f...e75 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #14 Skrevet 11. september 2021 Bofellesskap og spare penger Gå på visninger, flytt når du får napp på noe du har råd til. Anonymkode: 31526...14b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå