AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #1 Del Skrevet 10. september 2021 Tidligere i dag fikk jeg en telefon fra en mildt sagt forbanna leietaker, sikringen på kjøkkenet hadde gått. Jeg skrudde den selvfølgelig på med en eneste gang, men han mener at siden den gikk en gang tidligere i vår så skal han ha avslag på leien da han mener dette ikke er holdbart når jeg leier ut noe. Jeg skrudde den også på med en eneste gang han ringte i mars. Er det noe i det han sier? gjør jeg noe galt her? gammelt hus, men sikringsskap er fra 2020. setter pris på svar, blir helt fortvilet over at jeg gjør han så sint Anonymkode: 25566...3f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #2 Del Skrevet 10. september 2021 Leietakeren din er jo helt idiot. Selvsagt skal han ikke ha avslag på leien. Du skrudde den på med en gang igjen, og det kan godt være leietakerens egne kjøkkenapparater som har ført til at sikringen har gått. Anonymkode: e1d30...4e0 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #3 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Leietakeren din er jo helt idiot. Selvsagt skal han ikke ha avslag på leien. Du skrudde den på med en gang igjen, og det kan godt være leietakerens egne kjøkkenapparater som har ført til at sikringen har gått. Anonymkode: e1d30...4e0 takk, han mener at det ikke skal kunne skje. Siden den gikk i Mars har jeg alltid passet på å ha nøkkel til meg hvis jeg ikke hjemme ute i nøkkelboksen. Han mener at det ikke er holdbart at jeg forventer at han skal fikse den selv hvis jeg ikke er hjemme. Jeg blir så usikker når han er så fryktelig sint, skjønner jo at det er irriterende men det har ikke skjedd noe alvorlig her og fra han har sagt i fra til meg at den har gått har det kanskje gått 10 sekunder før den er på igjen. Anonymkode: 25566...3f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VOX Skrevet 10. september 2021 #4 Del Skrevet 10. september 2021 Høres ut som en skikkelig trivelig leietager, ville avsluttet leieforholdet ved 1.anledning. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #5 Del Skrevet 10. september 2021 Det kan være så lite som han slår på en liten lampe samtidig som han bruker noe kjøkkenutstyr. Så jo, en sikring kan lett gå for en filleting. Anonymkode: 76ad7...a8b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #6 Del Skrevet 10. september 2021 Herregud for en leieboer! Ham hadde jeg sagt opp. Du kan jo ikke gå rundt og være nervøs for slikt. Sikringer går dessuten når man overbelaster, så da har vel han gjort det to ganger, og burde ha lært. Anonymkode: c4c1e...0f9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 10. september 2021 #7 Del Skrevet 10. september 2021 (endret) De aller fleste opplever jo at en sikring går nå og da, så det i seg selv (så fremt det er en sjelden gang), er vel neppe noen grunn til avslag på leie. Du sier at huset er gammelt. Selv om sikringsskapet er nytt, kan det elekriske anlegget allikevel være dimensjonert for et forbruk tilpasset den tiden det ble installert. Hvis det er snakk om før oppvask/vaskemaskiner, varmekabler, billading og flombelysning døgnet rundt, så kan det jo bli et problem. I og med at du må vippe opp sikringen, tyder på at huset opprinnelig har vært én husholdning. Med leietaker, er det to, med dobbelt opp av elektriske apparater. Det hadde nok vært greiere å oppgradere hele anlegget, og i det minste skille ut utleiedelen med eget sikringsskap. Endret 10. september 2021 av Påkrevd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #8 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): takk, han mener at det ikke skal kunne skje. Siden den gikk i Mars har jeg alltid passet på å ha nøkkel til meg hvis jeg ikke hjemme ute i nøkkelboksen. Han mener at det ikke er holdbart at jeg forventer at han skal fikse den selv hvis jeg ikke er hjemme. Jeg blir så usikker når han er så fryktelig sint, skjønner jo at det er irriterende men det har ikke skjedd noe alvorlig her og fra han har sagt i fra til meg at den har gått har det kanskje gått 10 sekunder før den er på igjen. Anonymkode: 25566...3f2 Du virker som en veldig god utleier, og det er ikke du som er problemet her, men leietakeren din som blir sint uten grunn og mener at hen ikke skal gå i sikringsboksen hvis du ikke er hjemme når strømmen går, som om at du må være hjemme 24/7 just in case. Det er et helt urealistisk krav fra leietaker. Sikringer kan alltids gå, og det er bare fjas fra leietakeren at "det ikke skal skje". Selvsagt kan det skje. Jeg ville funnet et smutthull i loven for å kaste ut denne leietakeren for å være helt ærlig. Anonymkode: e1d30...4e0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 10. september 2021 #9 Del Skrevet 10. september 2021 Han høres ikke helt god ut. Tror du må sette deg litt i respekt hvis det er sånn han oppfører seg. Her er utdrag fra husleieloven: § 2-11.Avslag i leie Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen. I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta. Normale folk forstår at 10 sekunder uten strøm ikke er nok til å ha rett på avslag i leien. Foreslår at du sender ham melding der du linker til utdraget, samtidig som du sier at han gjerne må si opp leieavtalen i henhold til kontrakten. Hadde jeg vært deg, hadde jeg vært sjeleglad for å bli kvitt ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #10 Del Skrevet 10. september 2021 Det må jo være noe han gjør/bruker. Hvis ikke, er kan det være problemer. Ville egentlig spurt hva han gjorde idet sikringen rlk, men siden han er så usmakelig, ville jeg ringt elektriker bare for å få sjekket at alt var i orden. Utenom det, hadde jeg helst ville hatt ham ut av huset. Sikringen går av og til her hjemme, spesielt når jeg bruker tredemøllen sammen med noe annet. Anonymkode: 9ddf1...abc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #11 Del Skrevet 10. september 2021 Hmmm, hadde det ikke vært lurere å få skilt ut alle kurser til utleiedelen i et eget sikringsskap som leietaker styrer selv? Det koster nok litt penger, men for å være ærlig er det ikke helt holdbart etter min mening at leietaker skal være avhengig av utleier for å fikse sikringer som går. Da hadde det vært leietakers eget ansvar å skru på igjen sikringer som går, og han hadde også hatt bedre kontroll på hvilke kurser som hadde kapasitet og hvilke det ikke lønner seg å sette et strømkrevende apparat til på. Anonymkode: b80e0...069 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #12 Del Skrevet 10. september 2021 Han er på bærtur. Du bør uansett kanskje vurdere om leietakeren skal få eget sikringsskap. Anonymkode: 1bee2...476 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #13 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hmmm, hadde det ikke vært lurere å få skilt ut alle kurser til utleiedelen i et eget sikringsskap som leietaker styrer selv? Det koster nok litt penger, men for å være ærlig er det ikke helt holdbart etter min mening at leietaker skal være avhengig av utleier for å fikse sikringer som går. Da hadde det vært leietakers eget ansvar å skru på igjen sikringer som går, og han hadde også hatt bedre kontroll på hvilke kurser som hadde kapasitet og hvilke det ikke lønner seg å sette et strømkrevende apparat til på. Anonymkode: b80e0...069 Hvis sikringen har gått 2 ganger i løpet av leieforholdet, er det ikke noe stress for leietaker. Her er leietaker urimelig! Anonymkode: 9ddf1...abc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #14 Del Skrevet 10. september 2021 Nja, det kan godt være han overreagerte, men samtidig så forstår jeg han faktisk godt. Hvis sikringen går og han f.eks er vekkreist, så kan han komme hjem til en kjøl og frys med mat som er tint/varm og må kastes. Hvis tint frys fører til vannlekkasje utover gulvet kan det også ble en drøy kostnad for deg som huseier. Dessuten er det jo ikke sikkert du er hjemme når strømmen går, kjipt om han holder på å bake en kake, lage mat e.l. som blir ødelagt pga det. Jeg syns man som utleier har et ansvar for å ha ting på stell i utleieobjektet, f.eks bør det være mulig å komme til sikringsskap i egen bolig uten å måtte kontakte huseier. Og det er ikke vanlig i 2021 at strømmen går i ett kjør, jeg kan huske fra 80-tallets barndom at den forsvant titt og ofte med lynnedslag, men vi er jo teknologisk kommet mye lenger. Hvis strømmen har gått to ganger uten spesiell grunn bør du sjekke anlegget. Ser mange her mener leietaker er helt idiot, men jeg tipper at om det var leietaker som skrev innlegge her om en huseier som hadde sikringsskapet inne hos seg og strømmen gikk, så hadde pipa fått en annen lys. Anonymkode: 68de1...ee6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #15 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hmmm, hadde det ikke vært lurere å få skilt ut alle kurser til utleiedelen i et eget sikringsskap som leietaker styrer selv? Det koster nok litt penger, men for å være ærlig er det ikke helt holdbart etter min mening at leietaker skal være avhengig av utleier for å fikse sikringer som går. Da hadde det vært leietakers eget ansvar å skru på igjen sikringer som går, og han hadde også hatt bedre kontroll på hvilke kurser som hadde kapasitet og hvilke det ikke lønner seg å sette et strømkrevende apparat til på. Anonymkode: b80e0...069 jeg ser den, absolutt.. skjønner at det kanskje er det jeg skal gjøre her. for be en elektriker komme å se på saken, helt enig at de bør ha et eget sikringsskap, men jeg har aldri opplevd dette før. Leide ut ti år før jeg byttet sikringsskap også. Anonymkode: 25566...3f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uovervinnelig Skrevet 10. september 2021 #16 Del Skrevet 10. september 2021 Hadde sikringen gått flere ganger om dagen, over perioder så er det en mangel. men det er ikke mangel om sikringen bare har gått 1 gang I mars og 1 gang nå. Sikringer kan gå og det er normalt så lenge det ikke skjer hverdag eller veldig ofte.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #17 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis sikringen har gått 2 ganger i løpet av leieforholdet, er det ikke noe stress for leietaker. Her er leietaker urimelig! Anonymkode: 9ddf1...abc Selvsagt er leietaker urimelig, men hele problemet kunne vært unngått om utleiedelen hadde eget sikringsskap som leietaker hadde tilgang til selv. Jeg hadde ærlig talt blitt sprø om jeg måtte ringe noen for å få skrudd på en sikring, selv om det bare skjedde to ganger i året. Anonymkode: b80e0...069 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #18 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Nja, det kan godt være han overreagerte, men samtidig så forstår jeg han faktisk godt. Hvis sikringen går og han f.eks er vekkreist, så kan han komme hjem til en kjøl og frys med mat som er tint/varm og må kastes. Hvis tint frys fører til vannlekkasje utover gulvet kan det også ble en drøy kostnad for deg som huseier. Dessuten er det jo ikke sikkert du er hjemme når strømmen går, kjipt om han holder på å bake en kake, lage mat e.l. som blir ødelagt pga det. Jeg syns man som utleier har et ansvar for å ha ting på stell i utleieobjektet, f.eks bør det være mulig å komme til sikringsskap i egen bolig uten å måtte kontakte huseier. Og det er ikke vanlig i 2021 at strømmen går i ett kjør, jeg kan huske fra 80-tallets barndom at den forsvant titt og ofte med lynnedslag, men vi er jo teknologisk kommet mye lenger. Hvis strømmen har gått to ganger uten spesiell grunn bør du sjekke anlegget. Ser mange her mener leietaker er helt idiot, men jeg tipper at om det var leietaker som skrev innlegge her om en huseier som hadde sikringsskapet inne hos seg og strømmen gikk, så hadde pipa fått en annen lys. Anonymkode: 68de1...ee6 absolutt, jeg ser hva du mener. som jeg skrev over her så passer jeg alltid på at han har tilgang til meg om jeg ikke er hjemme, men jeg ser at saken blir en helt annen om han ikke merker det selv. takk for innspill! Anonymkode: 25566...3f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 10. september 2021 #19 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis sikringen har gått 2 ganger i løpet av leieforholdet, er det ikke noe stress for leietaker. Her er leietaker urimelig! Anonymkode: 9ddf1...abc Ikke hittil, men folks strømforbruk kan endre seg. Nåværende leietaker kan flytte, og nestemann bruker kanskje dobbelt så mye strøm. Skal man ha leietakere i hus, er nok det beste at de råder over et eget sikringsskap. Med det sagt, høres jo ikke denne personen spesielt hyggelig eller samarbeidsvillig ut. Det er litt Lotto hva slags folk man får med å gjøre som utleier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #20 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Selvsagt er leietaker urimelig, men hele problemet kunne vært unngått om utleiedelen hadde eget sikringsskap som leietaker hadde tilgang til selv. Jeg hadde ærlig talt blitt sprø om jeg måtte ringe noen for å få skrudd på en sikring, selv om det bare skjedde to ganger i året. Anonymkode: b80e0...069 jeg er helt enig i det du sier altså, men har som sagt sørget for at han alltid har tilgang hvis jeg ikke er hjemme. jeg har aldri opplevd dette tidligere å jeg har leid ut mange år, bare derfor jeg ble så overasket over dette. men absolutt så ser jeg hans side. skal ta kontakt med elektriker Anonymkode: 25566...3f2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå