Gå til innhold

Laan i bank!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Ett par sporsmaal om dette aa faa laan naar man egentlig ikke har nok egenkapital nok, men arbeidsgiver gaar god for en og "garanterer" at denne personen blir i jobb fremover og dermed er kapabel til aa ta opp laan.

Noen her som har gjort det paa den maaten? Hva slags krav setter banken til en som laanetager da? Erfaringer?

(Snakker om huslaan)

Har sokt litt rundt paa nett men finner ikke noe om dette, men vet i det perifere om akkuratt noen som har faat laan paa denne maaten, men kan ike sporre de i og med at det r elitt for perifert.

xx

Endret av Skittlejente
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man beregner huslån blir det (iallefall i Norge) basert på nåværende inntekt. Dersom du ikke har egenkapital nok bruker de å gi deg et "topplån" - gjerne med sikkerhet i f.eks. foreldres bolig om det er mulig.. Topplånet betales ned raskere. Slik gjør vi det nå: På hovedlånet (som er innenfor 80% av boligens verdi=kjøpesum) betaler vi nå bare renter - og ingen avdrag. På topplånet betaler vi renter og avdrag (så mye vi klarer - dette fastsettes sammen med banken og er selv. det samme hver måned... Det er begrenset antall år du kan ha et topplån). Vi skal f.eks. nedbetale topplånet på 4 år, og vil deretter starte å betale på avdrag (+ renter selvfølgelig) på hovedlånet.

Jeg gleder meg nå til å være ferdig med topplånet, for da skal vi bare betale 8.500,- pr. mnd. Nå betaler vi i overkant av 12.000,-...

Skrevet

Hei !

Takk for svar:)

Hortes bare avskrekkende mye ut det dere betalte naa i laan, men har bare ett tilleggssporsmaal da, hvor mye kostet huset? Da kan jeg sann ca regne ut hvor mye det blir paa meg. Om eventuelt foreldre ikke godkjenner "sikkerhet" i deres hus, faar man laan for det tror du? eller maa man ha en sikkerhet?

Er helt gronn paa dette omraadet, men liker bare aa sjekk eut muligheter da jeg vurderer boligkjop om 1,5 aars tid...

xx

Skrevet

Hei igjen.

Huset kostet 2 mill. Vi lånte 1.9 mill, og har topplån på 250.000,-.

Tror det avhenger fra bank til bank hvorvidt de er villige til å gi topplån uten sikkerhet. Dersom du har BSU sparekonto får du ofte gunstige lån, men noen banker krever at du har spart en stund.. (varierer hvor lenge). Du kan låne 90% av kjøpesum til gunstig rente. Et slags førstehjemslån.. Det var det første jeg ville sjekket. Du får skattefradrag på det du sparer også. Spar 15.000,- i året (litt over tusenlappen i mnd) og få 3.000,- igjen på skatten! Veldig lurt. Vi har hatt BSU-lån to ganger tidligere (en gang på meg og en på mannen).

De fleste banker gir lån innenfor 80% av kjøpesummen. Det finnes kalkulatorer på bl.a. dinside.no hvor du kan regne ut hva du kan låne - og hva det koster i mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...