Gå til innhold

Noen som har aspergers med tilleggsvansker som har fått hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig funnet ut at jeg har aspergers, og jeg har tvangstanker som styrer livet mitt veldig. Har også hatt stor sosial angst gjennom tenårene og 20-årene og 30-årene frem til idag, men det har sakte men sikkert blitt bedre. 

Hadde det ikke vært for den sosiale angsten og tvangstankene hadde jeg levd et normalt liv idag selv om jeg har aspergers. 

Jeg venter på å få hjelp, og lurer egentlig på om det er hjelp og få med tilleggsvansker som angst og tvangstanker.

Jeg er så lei meg for å ha stått utenfor livet i alle år og sett på at livet har gått forbi uten at jeg har klart å delta eller gjøre noe med det. Værst var det gjennom 30-årene da jeg ikke ble hørt da jeg mente at jeg hadde aspergers og ansgt og tvangstanker... 

Noen som vet noe eller har fått hjelp? 

Anonymkode: b4f2d...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med du er inne i systemet siden du nettopp har fått asperger diagnosen så da får du vel hjelp. 

De jeg vet om har ikke fått hjelp av DPS, men av kommunen, men du kan jo være heldig. 

Anonymkode: f76cc...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Regner med du er inne i systemet siden du nettopp har fått asperger diagnosen så da får du vel hjelp. 

De jeg vet om har ikke fått hjelp av DPS, men av kommunen, men du kan jo være heldig. 

Anonymkode: f76cc...e19

Jeg er under dps, men de skal avslutte. Venter på å komme til en i habiliteringstjenesten? Vet ikke hva slags hjelp jeg får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hjelp mener du at du trenger? 

Jeg ble henvist til habiliteringstjenesten, men takket nei. Gjennom dem kan du få noe som heter individuell plan, samtale med psykiatrisk sykepleier, støttekontakt osv. Det er ikke behandling på samme måte som hos DPS, men mer et slags hjelpeopplegg hvor du kan få støttesamtaler, hjelp til å være sosial og ha noe å fylle dagene med. Tror også de kan hjelpe deg hvis duer under NAV og sånn.

Om det er annen type behandling du ønsker så må du gå til fastlegen og be han skrive henvisning til et sted som kan hjelpe med tilleggsplagene. Jeg 

Anonymkode: a2c84...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ocd som tilleggsvanske. Det kontrollerte hele livet mitt, men jeg ble mye bedre etter at jeg gikk i behandling for det.

Anonymkode: 5e7ed...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener vel at det ikke er noe som kan fikses når det er Asperger.

At det er en annerledes hjerne rett og slett.

Men spent på å høre om noen faktisk har blitt bedre.

Du trenger mye ro og stabilitet ihvertfall.

Anonymkode: 2deea...ed1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er under dps, men de skal avslutte. Venter på å komme til en i habiliteringstjenesten? Vet ikke hva slags hjelp jeg får. 

Kanskje ikke sammenlignbart, men min stedatter fikk noen timer hos psyk.sykepleier på kommunens Habiliteringsteam rett etter at aspergerdiagnosen ble satt da hun var 18 år. Hun brukte noe tid på å ta inn over seg/akseptere diagnosen. Timene hjalp henne med dette, samt at de gjennom samtaler fikk kartlagt hvor hennes 'problemområder' lå. Da fikk hun konkrete råd og verktøy rettet mot å håndtere det som for henne er vanskelig. Vi som er hennes foresatte fikk komme på en time sammen med henne og behandler, og en time der stedatter ikke var med for at VI skulle få veiledning i å kunne hjelpe henne best mulig. 

Å ha ansvarsgruppe tenker jeg er bra. Man trenger jo ikke møtes så ofte, men ved endringer i livet/opplevd funksjonsnivå kan det være bra å ha div hjelpere fra ulike etater samlet. 

Nå vil jeg tro at mer hjelp må på banen når hun skal flytte for seg selv, men det trenger jo ikke gjelde alle med aspergers. Vår jente vil nok trenge enten å være på en tilrettelagt arbeidsplass, eller ha en ordinær jobb der arbeidsgiver får lønnstilskudd for deler av stillinga så hun kan jobbe i sitt naturlige (=sakte) tempo uten å bli kritisert. Hun vil ikke trenge å bo i en døgnbemannet bolig, men vil trenge noen som kommer hjem til henne og hjelpe til med strukturer og planlegging/tilrettelegging noen timer i uka. 

Nå vet jeg ikke om du lever veldig sosialt isolert , men vil bare si at HVIS du gjør det kan en støttekontakt en periode bidra til at du får trent deg litt opp sosialt. 😊

Jeg håper at du endelig kan få litt hjelp så du kan få et liv som du er fornøyd med og som er godt å leve for deg 🤗

Anonymkode: e8961...b5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har også ocd som tilleggsvanske. Det kontrollerte hele livet mitt, men jeg ble mye bedre etter at jeg gikk i behandling for det.

Anonymkode: 5e7ed...aa9

Hvor gikk du i behandling for ocd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

De mener vel at det ikke er noe som kan fikses når det er Asperger.

At det er en annerledes hjerne rett og slett.

Men spent på å høre om noen faktisk har blitt bedre.

Du trenger mye ro og stabilitet ihvertfall.

Anonymkode: 2deea...ed1

Man kan få hjelp med tilleggsvanskene, så blir det mye lettere å leve med aspergersen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del diagnoser og jeg får hjelp. Både fra DPS (har en pause fra den polikliniske behandlingen), innleggelser i akuttpsykiatrien, snart en innleggelse i en spesialistbehandling, prater på tlf med min behandler i akuttpsykiatrien og jeg har oppfølging fra kommunal psykiatri. 

Det stemmer ikke at alle som har Asperger ikke får behandling. Det kommer helt an på hvilke utfordringer en har. Mine utfordringer er periodevis livstruende og også generelt sett veldig helseskadelig så jeg må jo ha hjelp. Noe jeg heldigvis får da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...