Gå til innhold

Hvorfor sutrer så mange etter 2. dose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk Moderna som 2. dose. Litt øm i armen dagen etter, men ellers ingen symptomer. Tror det er mye placebo ute å går her, eventuelt så er folk flest håpløst svake. 2. dose var null stress.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er kjedelig å holde seg isolert med feber i to døgn. Placebo er forresten helt reelt, og skal ikke bagatelliseres. Dessuten vet jeg at jeg har hatt god effekt når bivirkningene etter dose 2 var så mye sterkere enn ved dose 1.

Hvorfor føler du deg bedre enn andre bare fordi du fikk lite bivirkninger? Føler du deg liten og ubetydelig i hverdagen, eller noe?

• Liker 34
Skrevet

Litt rart at du tror alle nødvendigvis har den eksakt samme reaksjonen som deg. Man reagerer forskjellig, jeg ble slått ut som det var en skikkelig influensa dagen etter andre dose. Frøs selv om det var 25 grader og stiv og støl i alle muskler. Dagen etter det igjen var jeg fin igjen. 

• Liker 23
Skrevet

Det er vel ikke sutring å fortelle hva man merker hvis noen spør?

• Liker 6
Skrevet

Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer.  Lomvi,  mod. 

Skrevet

Folk er nå forskjellige og folk reagerer ulikt på medisiner, er det så vanskelig å skjønne?

• Liker 15
Skrevet

Jeg har så og si aldri feber, så jeg har litt vanskelig for å tro at jeg fikk 39 i feber fordi jeg trodde jeg skulle få det. Faktisk trodde jeg at jeg hadde sluppet unna da det var gått 12 timer, og regnet med at jeg slapp lett unna, før jeg begynte å fryse brått etter 14 timer...

• Liker 12
Skrevet
tom1986 skrev (1 time siden):

Fikk Moderna som 2. dose. Litt øm i armen dagen etter, men ellers ingen symptomer. Tror det er mye placebo ute å går her, eventuelt så er folk flest håpløst svake. 2. dose var null stress.

Fordi ikke alle reagerer på samme måten da, skjønner du. Det er selvfølgelig ikke alle som merker noe som helst av vaksinen, mens andre blir ganske syke... Igjen et godt eksempel på at "på seg selv kjenner man ingen andre"...

• Liker 7
Skrevet

De yngre opplever flere og mer ubehagelige bivirkninger enn de litt eldre. Alle jeg kjenner har kun hatt litt vondt i armen etter både første og andre dose. De jeg kjenner er mellom 55-92 år.

• Liker 1
Skrevet

Sutrer ikke. Men var såpass dårlig at jeg lå mesteparten av tiden i tre dager. Alle de typiske bivirkningene/influensasymptomer. Det er helt vanlig å reagere sterkere på dose 2. etter dose 1 var jeg bare øm i armen. 

• Liker 3
Skrevet
tom1986 skrev (På 10.9.2021 den 21.28):

Så at du ikke fikk noen symptomer etterpå, så tenker du at ingen andre har fått det også? Flere rundt meg fikk 40 i feber dagen etter, har ikke fått nr 2 ennå selv 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Da var du vel en av de heldige da, som slapp bivirkninger. Du kan ikke sitte der og innbille deg at dermed er "alle er som deg", bare fordi du, EN enkelt person, ikke opplevde bivirkninger!

Man kan ikke hevde det er placebo når termometeret viser 38-39 C i feber.

Jeg fikk Moderna, og dagen etter dose 2 fikk jeg 39 i feber. Kjempedårlig.

Sønnen min fikk Moderna som dose to (men Pfizer som dose en) og han fikk 38,1 i feber, men ikke så veldig dårlig form tross alt men slapp. 

Klart man føler seg elendig når man har feber, uggen, sykdomfølelse og behov for å ligge og hvile.

Endret av Million
  • Liker 12
Skrevet

Hvis du leser om medisiner, så vil du se at alle reagerer ulikt på absolutt alle medisiner. Til og med "ufarlige" medisiner, kan enkelte reagere kraftig på. 

Det er til og med oppført som vanlig bivirkning på Moderna at man kan oppleve feber, febertokter, muskelverk, slapphet, oppkast, kvalme etc. 

Selv om du ikke reagerer, betyr ikke at andre er like. 

Jeg er aldri borte fra jobb og har ikke vært borte på flere år. Selv om jeg har vært småsyk. Men etter andre dose med Moderna lå jeg rett ut med høy feber i to døgn. Klarte ikke spise eller gjøre noe som helst 😅

Gjest Småbrukmann
Skrevet

Leser du litt om det. Så handler det om at immunforsvaret ditt fungerer som det skal. om du blir dårlig av dose 2. da immunforsvaret begynner og jobbe for å stå imot  

så da fikk du svar på at ditt immunforsvar ikke er helt bra. Som det burde vært. 

Skrevet

Bivirkningene blir betydelig mer merkbare hos dem med aktive immunsystem. Kroppen gjenkjenner faren viruset er og setter i gang responser for å redusere trusselen.

Det er i grunnen positivt med bivirkninger, da vet man at noe skjer. 

Kvinner danner også typisk høyere immunsrespons mot sykdommer enn menn og derfor er det flere kvinner enn menn med bivirkninger.

i og med at det aktive immunsystemet svekkes med alder vil også flere unge enn eldre oppleve bivirkninger.

Har ingenting med å være sytete å gjøre..

• Liker 3
Skrevet
Småbrukmann skrev (3 minutter siden):

Leser du litt om det. Så handler det om at immunforsvaret ditt fungerer som det skal. om du blir dårlig av dose 2. da immunforsvaret begynner og jobbe for å stå imot  

så da fikk du svar på at ditt immunforsvar ikke er helt bra. Som det burde vært. 

Skal man legge dette til grunn, sammenkoblet med at de fleste jeg kjenner har merket svært lite til både 1. og 2. dose, så har vaksinen veldig liten effekt. Dette er vel også den offisielle formeningen: de fleste merker lite bivirkninger. 

Det var jo ikke spesielt oppmuntrende 🙄

• Liker 2
Gjest Småbrukmann
Skrevet
Småbrukmann skrev (8 minutter siden):

MorTil2 skrev (3 minutter siden):

Skal man legge dette til grunn, sammenkoblet med at de fleste jeg kjenner har merket svært lite til både 1. og 2. dose, så har vaksinen veldig liten effekt. Dette er vel også den offisielle formeningen: de fleste merker lite bivirkninger. 

Det var jo ikke spesielt oppmuntrende 🙄

Grunnen er rett og slett at yngre mennesker har et mer aktivt immunsystem. Det er lettere for kroppen å sette i gang responser. Det betyr at bivirkningene også kan komme. 

– Er dette godt nytt, at unge har et godt immunforsvar? 

– Ja, det stemmer. Bivirkningene man typisk kjenner, som feber og sløvhet, står det medfødte immunsystemet for. Det gjenkjenner en trussel, og setter i gang en respons som begrenser denne trusselen

Etter å ha blitt utsatt for denne trusselen vil kroppen være mer klar for en lignende trussel i fremtiden.

Ikke mine ord.
Bare glad for bivirkningene jeg fikk dagen etter andre dose.  

Skrevet

– Betyr dette at de som ikke får en reaksjon er dårligere beskyttet? 

– Nei. Selv om du ikke får bivirkninger kan det hende du får dannet en solid hukommelsesrespons etter vaksinering. Men har du bivirkninger vet du hvertall at det er noe som skjer.

• Liker 1
Skrevet

Det er vanligere med bivirkninger etter dose 2. 

Denne informasjonen ligger meget lett tilgjengelig på bl.a. FHI sine sider.

At det er vanligere betyr imidlertid ikke at alle får dem. Jeg kjente lite, men kan nok om medisin (eller det er vel strengt tatt allmennkunnskap) til å vite at man kan reagere forskjellig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble kjempedårlig med 40 i feber og hadde blitt sjeleglad om jeg bare fikk vondt i armen.

• Liker 1
  • Opprett ny...