Gå til innhold

Burde jeg la barnefar slippe å betale bidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det lurer jeg litt på...

Min eks har ikke betalt noe bidrag for barnet vårt som straks er 10 mnd. Det var en uplanlagt graviditet (og før noen skal «ta» meg, jeg ble gravid når jeg hadde spiral!! Så har ikke lurt mannen og han visste at jeg personlig er i mot abort). Mannen ønsket ikke barnet og prøvde alt han kunne for å få meg til å ta abort, men det klarte jeg ikke. Da dumpet han meg og sa at jeg aldri fikk se han igjen.

Har oppsøkt han et par ganger siden for å informere om barnet og spørre om han vil ha samvær og evt privat avtale om bidrag, men han oppfører seg helt grusomt. Han er så usympatisk og til tider direkte slem. Han har til og med sagt stygge ting om barnet.

Så nå har vi ikke noe kontakt. Han nektet å skrive under på farskapet før han ble tvunget av NAV. Nå har NAV regnet ut bidrag og han må også etterbetale for de første 10 mnd. 

Fikk høre fra en felles venn at dette gjør at han må flytte og selge unna noen ting.

Han tjener nesten dobbelt så mye som meg, men jeg har en grei økonomi pga arvet en bolig. 

Jeg fikk litt vondt inni meg når jeg hørte at han må flytte og selge noe som jeg vet betyr mye for han. Innerst inne er jeg nok fortsatt glad i han tror jeg, men samtidig så sint for måten han har oppført seg på.

Nå er jeg altså litt usikker på om jeg skal la han slippe å etterbetale, og evt ikke kreve noe bidrag. Til tross for hvor fæl han har vært så vil jeg ikke at han skal ha det vondt. Jeg vil heller ikke at han skal hate meg mer enn han allerede gjør.

Jeg tok jo valget om å beholde barnet han ikke ønsket, selv om det ikke var et valg i mine øyne.

Jeg har en tendens til å bli dumsnill med de jeg er glad i, så kunne tenke meg å høre andres tanker rundt dette...

Mine venner sier at jeg må for all del ikke la han slippe unna, selv om økonomien min er god nok. Jeg har ikke noe familie eller avlastning å skryte av, så det å ha litt ekstra penger vil selvfølgelig komme godt med (må skaffe en barnevakt til «nødsituasjoner», foreldremøter osv etterhvert). Det hadde også vært fint å ha råd til å kunne kjøpe take away i blant når det er veldig krevende dager. Babyen har hatt kolikk og sliter fortsatt med søvn, så livet er virkelig hardt til tider. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 00f5a...509

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du er ikke den eneste som står i denne situasjonen. Nei. Han skal IKKE slippe unna. Han må betale for barnet,  kan være han kommer på andre tanker om barnet seinere når han blir mer moden. 

Endret av Palma
  • Liker 33
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva tenker dere

At man skal være med og forsørge egne barn. Hva andre har sagt om ditt og hva du eier og han selger er helt irrelevant. 

Anonymkode: 683c2...3e0

• Liker 25
Skrevet

Han må ta ansvar. Ingen grunn til å synes synd på han, tvert i mot. 

Anonymkode: 5c0fa...237

• Liker 14
Skrevet

Han burde betale med tanke på barnet og at de pengene skal gå til barnet. Din takeaway er ikke et argument. Hadde satt alle pengene han betaler inn på en konto som skulle gått til barnets fremtidige utdanning eller bolig. Ikke noe som skulle taes ut og brukes opp på tull.

Anonymkode: 4b5d0...f4a

• Liker 13
Skrevet

>Mannen ønsket ikke barnet og prøvde alt han kunne for å få meg til å ta abort
> Da dumpet han meg og sa at jeg aldri fikk se han igjen.
> han oppfører seg helt grusomt.
> Han er så usympatisk og til tider direkte slem
> sagt stygge ting om barnet.
> Han tjener nesten dobbelt så mye som meg
>Han tjener nesten dobbelt så mye som meg
>Han tjener nesten dobbelt så mye som meg

Kva er problemet med at han betaler for barnet sitt? Vist du ikkje trenger pengane nå gi pengane til barnet. Det er barnet sine pengar.

Ikkje gi han sympati.

Anonymkode: c3733...e4e

• Liker 28
Skrevet

Selvfølgelig skal han ikke slippe unna!

Anonymkode: 3ff0f...4a9

• Liker 7
Skrevet

Dette er jo penger som skal komme barnet til gode! Så nei, for barnets skyld, synes jeg ikke du skal la han slippe å betale bidrag.

Anonymkode: f68d7...bc3

• Liker 19
Skrevet (endret)

Skjønner at noen sliter, men å ikke få til å betale for sine egne representanter i neste generasjon, er og har alltid vært helt på trynet. Prioriter.

Endret av Antitalibankrem
  • Liker 3
Skrevet

Hvis du har oppført ham som barnefar er han bidragspliktig, så selv om du ikke direkte krever noe bidrag fra ham vil Staten gjøre det. Da får du utbetalt minstebidrag fra Staten, og han blir avkrevd et beløp beregnet utfra hans inntekt. Hvis han nekter å betale pådrar han seg gjeld som Staten vil innkreve.

Anonymkode: eeb71...f27

• Liker 7
Skrevet

Som nevnt over, cry me a river. 

Forøvrig uenig i at du ikke kan ta deg råa til takeaway innimellom. Det er helt innafor om det er unntaket og ikke regen. Uavhengig av barn og bidrag og whatnot. 

Anonymkode: ac56a...646

• Liker 5
Skrevet

Selvsagt skal han betale. Har man sex risikerer man at det blir barn av det🤷🏼‍♀️

• Liker 7
Skrevet

Tenker at en mann som er voksen nok til å ha sex, er også voksen nok til å se sammenhengen mellom sex og baby.

Han burde også gjennom undervisning på skolen ha fått informasjon om at ingen prevensjonsmidler er 100%. Det eneste som er sikkert er qt alle samleier fører med seg en viss risiko for baby.

Handling og konsekvens.

Han ønsket at du skulle ta abort, uten å ha forståelse for hva det innebærer for en kvinne. Ikke bare rent fysisk, men mentalt kan det påvirke en kvinne i mange år fremover.

Han var med på leken, og prøver nå å vri seg unna steken. Hvis han VIRKELIG ikke ønsket å produsere et barn, hadde han ikke hatt sex med deg.

Du har tatt din del av ansvaret, han må også ta sitt. Dette påvirker jo også deg økonomisk. Han er ikke den eneste som får dårligere råd på grunn av barnet han var med på å lage. Dine planer for livet blir også vridd opp-ned nå. Livet ditt består av barnet istedenfor livet som singel, du tilbri ger tiden din mer med barnet enn med venner osv. Det er jo ikke sånn at foedi han må betale barnebidrag så endrer det livet hans så mye mer enn ditt. Ditt liv endres enda mer. 

Nei....beklager.... har lite sympati for at en person som var med på å lage barn må betale barnebidrag. Det dekker ikke mye i forhold til hva barn faktisk koster. Han kan fortsette sitt liv akkurat slik som før, med en regning ekstra hver måned.

Men ha i bakhodet at en far som har foreldreansvar har også rettigheter. Han kan komme tilbake om 14 år og kreve 50/50 samvær. Ikke at det har noe med barnebidraget å gjøre da.

Anonymkode: a59b5...741

• Liker 7
Skrevet

Vel, hadde han betalt bidrag fra første stund eller spart seg opp litt penger og ikke levd over evne, hadde han nok ikke trengt å flytte. Det er vel pga etterbetalingen han må flytte, og han er voksen og må ta ansvar for at han ikke har tenkt så langt.

Du kan uansett ikke bestemme at han ikke skal betale bidrag, fordi staten har bestemt dette og pengene er ment til barnet og ikke til deg, og da er det bra at staten kan bestemme at du skal ha de pengene for at du skal ha råd til en større bolig som man gjerne trenger med barn, klær og mat blant annet. 

Anonymkode: b517e...570

• Liker 7
Skrevet

Selvfølgelig skal han betale bidrag, det er dyrt med barn, klær og utstyr, barnehage og etterhvert fritidsaktiviteter og utstyr til det. Du skal kunne unne deg takeaway, uten å tenke at det er hans penger, for du får bedre råd når han også bidrar med barnets utgifter. 

Anonymkode: c091a...c7d

• Liker 12
Skrevet

Et raskt regnestykke med utgangspunkt i at han betaler 3000 kr i mnd så vil barnet ha en egenkaptial på 648.000 som 18-åring om du sparer på vegne av barnet.

Det kan være gull verdt med tanke på en god fremtid for barnet hvis du forvalter de pengene smart.

Anonymkode: 4b5d0...f4a

• Liker 13
Skrevet

Ts, nå må du huske at barnebidraget ikke er til deg, men til barnet. Om det vil få deg til å føle deg bedre, så kan du sette inn alt eller en viss % av barnebidraget på en sparekonto til barnet som barnet får når de blir 18 år, eller for fremtidig boligkjøp.

Har man sex, så er det en sjanse for at det blir barn. Han visste det, og han visste at du var imot abort. Det er ikke synd på han. 

Anonymkode: 046d7...6af

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, hadde han betalt bidrag fra første stund eller spart seg opp litt penger og ikke levd over evne, hadde han nok ikke trengt å flytte. Det er vel pga etterbetalingen han må flytte, og han er voksen og må ta ansvar for at han ikke har tenkt så langt.

Du kan uansett ikke bestemme at han ikke skal betale bidrag, fordi staten har bestemt dette og pengene er ment til barnet og ikke til deg, og da er det bra at staten kan bestemme at du skal ha de pengene for at du skal ha råd til en større bolig som man gjerne trenger med barn, klær og mat blant annet. 

Anonymkode: b517e...570

Bidragsgjelden kan han faktisk dra ut over veldig mange måneder. Han må ikke betale alt på en gang.

Anonymkode: 142c2...feb

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...