Egenskap Skrevet 10. september 2021 #1 Skrevet 10. september 2021 Betyr det at parti som får 4,9 % ikke blir å finnes på Stortinget?
stan Skrevet 10. september 2021 #2 Skrevet 10. september 2021 Egenskap skrev (8 minutter siden): Betyr det at parti som får 4,9 % ikke blir å finnes på Stortinget? Sperregrensa er 4 % i Norge. Så om et parti må få 4 % på landsbasis for å få ett av utjevningsmandatene. 3,9 % er for lite. 2
Egenskap Skrevet 10. september 2021 Forfatter #3 Skrevet 10. september 2021 stan skrev (Akkurat nå): Sperregrensa er 4 % i Norge. Så om et parti må få 4 % på landsbasis for å få ett av utjevningsmandatene. 3,9 % er for lite. Var det rødt fikk forrige gang siden dem har kun en person på Stortinget. Jeg tok feil av 5 og 4 ser jeg. Takk for oppdateringen. 3,9% så er det rett ut for kr.f eller venstre eller rødt?
Brutex Skrevet 10. september 2021 #4 Skrevet 10. september 2021 1 minutt siden, Egenskap said: Var det rødt fikk forrige gang siden dem har kun en person på Stortinget. Jeg tok feil av 5 og 4 ser jeg. Takk for oppdateringen. 3,9% så er det rett ut for kr.f eller venstre eller rødt? Dette er kun for å konkurrere om de 19 utjevningskandidatene. Når det gjelder de øvrige 150 så konkurrerer de som andre. 2
CAPS LOCK Skrevet 10. september 2021 #5 Skrevet 10. september 2021 Egenskap skrev (4 timer siden): Betyr det at parti som får 4,9 % ikke blir å finnes på Stortinget? Nei. Rødt fikk 2,4 % ved forrige stortingsvalg, altså godt under sperregrensa, men likevel ett mandat, og Miljøpartiet De Grønne fikk 3,2 %, men likevel ett mandat. Det er fordi disse to partiene fikk stor nok oppslutning i Oslo til å bli valgt inn på Stortinget. Sperregrensa gjelder bare utjevningsmandatene, ikke distriktsmandatene. https://www.nrk.no/valg/2017/resultat/ 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå