Gå til innhold

Jeg vil ikke gjøre noe mer ut av livet mitt, hvordan få familien til å skjønne dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en person som snart er 30, jeg har 4 årig universitetetsutdanning og en helt vanlig jobb i kommunesektoren. I tillegg har jeg ett barn og er gift. Vi bor i ett helt vanlig nabolag i Osloområdet, i en 3-roms leilighet.  Så kjører vi en helt ordinær familiebil. Mannen har samme type jobb og utdanning som meg. 

Vi er med andre ord helt gjennomsnittlige. Og veldig fornøyd med dette :) Vi vil ikke kjøpe hus,  vi vil ikke ha Tesla, hytte eller flere unger enn det ene barnet vi har nå. Ikke vil vi videreutdanne oss, eller bytte til en bedre betalt jobb.  

Vi er rett og slett innmari fornøyde med vårt "middelmådige" liv. Vi liker det og trives. Problemet er at familiene våre, gjelder både min og svigers, maser konstant om flere unger, større bolig, og alt det andre. Hver gang de kommer på besøk er samtaleemne "når skal dere kjøpe større bolig?" Eller "skal ikke Nils få en lillebror snart ?" Dere skjønner tegningen. Dette begynner å bli veldig slitsomt.  

I våre familier bor alle i enebolig til 9-12 millioner kroner , alle har minst en Tesla og minst en hytte. Og alle har en jobb der de tjener godt over gjennomsnittet.  I forhold til det er vi annerledes,  og foreldrene våre synes livsstilen vår er veldig "uvant" for dem. 

Vi har snakket om at vi er fornøyde med livet vårt og ønsker ikke å ha en livsstil som majoriteten av familien. Men våre foreldre slår seg ikke til ro med dette. Synes det er på grensen til ubehagelig når mor er innom med merklær til 1 åringen vår, i forkant av en familiemiddag. "Nå har Nils noe pent å ha på seg". 

Dette er fryktelig slitsomt,  lurer på om noen har gode råd her? Eventuelt har det på samme måte. Vi har ikke lyst til å bryte all kontakt med familiene våre, men synes det er slitsomt med slike velmenende råd hele tiden. 

Anonymkode: 1021c...ba3

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke verre enn å si «vi er fornøyd med sånn vi har det, så vi trenger ikke «hjelp» eller kommentarer/spørsmål på at vi skal endre livet vårt»

Anonymkode: 69a3f...4d0

Skrevet

Sp ta dem på det? 
«nå har Nils noe pent å ha på seg» - «jasså, du mener vi kler han i stygge eller dårlige klær?» 

«når skal dere kjøpe hus?»- «vi skal faktisk ikke kjøpe hus»

«Hvorfor får dere ikke flere barn?»- «det har du ikke noe med»

når hinting ikke funker så er klar tale neste steg. Folk kommer til å bli grusomt fornærmet fordi de ikke får grave i livet deres, men den stormen må dere bare gjennom til de slutter å mase. 

Anonymkode: 603d4...c7a

• Liker 7
Skrevet

Ikke noe rart at de maser om flere barnebarn, det er jo også deres genetiske arv, så det har de jo direkte biologisk interesse av. 

Bare ett barn er veldig sårbart, fra et biologisk perspektiv. 

Anonymkode: d3af4...3c6

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke forklare noe til dem. Bare si rett og slett: "Jeg vil ikke".

Og hallo, hva er det med nordmenn? Det er jo helt ekstrem klimahysteri i landet, klima ditt klima datt, klima klima miljø miljø og bla bla bla, men samtidig må man bare ha ett kjempestort hus, flere biler, og kjøpe kjøpe kjøpe. Jeg skjønner ikke. Talk is cheap!!!

Anonymkode: 2e823...094

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke noe rart at de maser om flere barnebarn, det er jo også deres genetiske arv, så det har de jo direkte biologisk interesse av. 

Men da skulle DE fått flere barn. De har ikke noe med om deres egne barn skal ha flere barn, eller noen i det hele tatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man har da ikke krav på barnebarn.

Anonymkode: a6707...035

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da skulle DE fått flere barn. De har ikke noe med om deres egne barn skal ha flere barn, eller noen i det hele tatt. 

Såklart de har noe med det. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Såklart de har noe med det. 

Nei.

Anonymkode: 84333...1be

• Liker 2
Skrevet

Fortell at det er svært mange som ikke har alt det dere allerede har, og at det er godt nok.

Anonymkode: dba9f...b15

Skrevet

Du må jo sette grenser.

"Nå har du spurt hver gang vi har møttes i lengre tid, om når vi skal kjøpe ny bolig, og når vi skal ha flere barn. Vi skal ikke kjøpe ny bolig, vi trives her vi er. Vi skal heller ikke ha flere barn. Dette er beslutninger som vår lille familie tar, kun oss. Du og pappa velger for dere, vi velger for oss. Nå vil jeg ikke ha mere spørsmål rundt dette."

Følg opp hver gang deretter med "Dette har vi snakket ferdig om".

Anonymkode: d0db6...323

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...