Gå til innhold

Hvordan klare å håndtere barna når man selv er syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt kronisk syk, og har to små barn. Jeg har rett og slett ikke kapasitet nok til å ta meg av de.. Dvs gi de nok stimuli. Vi er ofte inne hver ettermiddag etter barnehagen og det blir ikke så mange opplevelser. Orker ikke å ta de med på f.eks tur eller til lekeplassen. Mannen min (faren deres) jobber en del sent, og er ikke alltid hjemme. I tillegg har han mesteparten av husarbeidet.

Noen som har noen tips og triks eller erfaring å dele?

Anonymkode: 14640...eaa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste barn er nok sliten etter en dag i barnehagen og har ikke vondt av å være hjemme på ettermiddagen, men har du kanskje familie eller venner som kan hjelpe til med å ta dem med ut av og til? 

Anonymkode: 7378d...237

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har blitt kronisk syk, og har to små barn. Jeg har rett og slett ikke kapasitet nok til å ta meg av de.. Dvs gi de nok stimuli. Vi er ofte inne hver ettermiddag etter barnehagen og det blir ikke så mange opplevelser. Orker ikke å ta de med på f.eks tur eller til lekeplassen. Mannen min (faren deres) jobber en del sent, og er ikke alltid hjemme. I tillegg har han mesteparten av husarbeidet.

Er de i barnehage, så får de lekt seg ferdig der. Hjemme kan du spille med de, bygge Lego, pusle, se på film ol. Er også kronisk syk. Barna elsket å sitte bak rumpa mi å se på film. Så jeg la mer vekt på kvalitet og kos hjemme. Du kan også be bv om hjelp til avlastning. I noen helger og litt ferie, da ferie er vært. Uansett mine to er straks to voksne. Og de er trygge og gode unge voksne. Som sier de har vært heldige å ha en mamma alltid hjemme. Så gi det du har. Prøv ikke. Være perfekt super mamma. Barna trenger mest av alt en mamma/pappa som ser dem og er der for dem. Men måler du deg opp med suoerspreke som driver på døgnet rundt så tapet du. Så husk du kan være kronisk syk og super mamma for akkurat dine barn, selv om du ikke gjør alt det de andre mammaer gjør 

Anonymkode: dad17...973

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De fleste barn er nok sliten etter en dag i barnehagen og har ikke vondt av å være hjemme på ettermiddagen, men har du kanskje familie eller venner som kan hjelpe til med å ta dem med ut av og til? 

Anonymkode: 7378d...237

Ja, av og til! Noe av problemet her er at barna ikke skjønner at mamma ikke virker 😂 Så de er såre og ønsker mer av meg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, av og til! Noe av problemet her er at barna ikke skjønner at mamma ikke virker 😂 Så de er såre og ønsker mer av meg

Vær kreativ å finn aktiviteter du kan klare. Må bra vri huet litt. Og barn tilpasser seg, det tar bare av og til litt tid

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er de i barnehage, så får de lekt seg ferdig der. Hjemme kan du spille med de, bygge Lego, pusle, se på film ol. Er også kronisk syk. Barna elsket å sitte bak rumpa mi å se på film. Så jeg la mer vekt på kvalitet og kos hjemme. Du kan også be bv om hjelp til avlastning. I noen helger og litt ferie, da ferie er vært. Uansett mine to er straks to voksne. Og de er trygge og gode unge voksne. Som sier de har vært heldige å ha en mamma alltid hjemme. Så gi det du har. Prøv ikke. Være perfekt super mamma. Barna trenger mest av alt en mamma/pappa som ser dem og er der for dem. Men måler du deg opp med suoerspreke som driver på døgnet rundt så tapet du. Så husk du kan være kronisk syk og super mamma for akkurat dine barn, selv om du ikke gjør alt det de andre mammaer gjør 

Takk for gode ord! 

• Liker 1
Skrevet

Vær kreativ å finn aktiviteter du kan klare. Må bra vri huet litt. Og barn tilpasser seg, det tar bare av og til litt tid

Ja, får prøve det! Akkurat nå er det bare TV titting 🙈 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor har dere valgt å få barn når du tydeligvis ikke har kapasitet til å ta deg av de. Og ikke bare ett barn, men til og med to!

Anonymkode: 92e87...03e

• Liker 4
Skrevet

Det er jo litt hvis barna vokser opp til å være inaktive. Kan pappa jobbe litt mindre på kveld? Jeg tenker vel først og fremst på når aktivitetene virkelig starter opp i fbm skole. Da er det lekser, dugnader, vennegrupper, foreldremøter, fritidsaktiviteter og bursdager. Savner tiden hvor det bare var å tusle bort på lekeplassen etter bhg uten å måtte tenke på fotball, håndball, lekser og vennegrupper. 

Anonymkode: b4e5e...504

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor har dere valgt å få barn når du tydeligvis ikke har kapasitet til å ta deg av de. Og ikke bare ett barn, men til og med to!

Anonymkode: 92e87...03e

Fordi jeg ble syk etter jeg fikk barn 😊 visste ikke at det kom til å ramme meg! Hadde jeg visst hva jeg hadde i vente, hadde jeg enten stoppet på et barn eller ikke fått i det hele tatt

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sa det til dem jeg. Fant på litt morsomme ord. Jeg har me, og sa feks at nå har jeg gullfisk hode. Da slet jeg med å forstå hva de sa, så da lærte de å snakke litt saktere ved det kodeordet. Nå virker ikke mamma, da var energien veldig dårlig feks. Så finn på noe gøy med det du sliter med. Så skjønner de det etterhvert. Mine kunne si til meg at : mamma nå må vi hjem for nå er det ikke lenge til du ikke virker lenger. Så de så at jeg var iferd med å få symptomer før jeg merket det selv

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da mine var i bhg alder dro vi aldri noe sted på ettermiddagene. Da lekte de hjemme og slappet av forran tvn. Dessuten var det jo ikke mange timene fra de kom hjem til de skulle i seng kl 19. I helgene derimot dro vi ut å fant på ting.

Kanskje du kan samle krefter til helgene og få hjelp av far slik at dere som familie kommer dere litt ut? Eller dvs. som far må han faktisk stille opp for barna sine å sørge for at det får det de trenger. 

Anonymkode: bd359...908

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo litt hvis barna vokser opp til å være inaktive. Kan pappa jobbe litt mindre på kveld? Jeg tenker vel først og fremst på når aktivitetene virkelig starter opp i fbm skole. Da er det lekser, dugnader, vennegrupper, foreldremøter, fritidsaktiviteter og bursdager. Savner tiden hvor det bare var å tusle bort på lekeplassen etter bhg uten å måtte tenke på fotball, håndball, lekser og vennegrupper. 

Anonymkode: b4e5e...504

Huff, ja, ser det kan bli enda mer utfordrende fremover 😦 Håper jeg blir bedre eller at vi finner en slags løsning på sikt!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig gjør de ikke det når de er i bhg alder. Forventer du forståelse fra så små barn? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg sa det til dem jeg. Fant på litt morsomme ord. Jeg har me, og sa feks at nå har jeg gullfisk hode. Da slet jeg med å forstå hva de sa, så da lærte de å snakke litt saktere ved det kodeordet. Nå virker ikke mamma, da var energien veldig dårlig feks. Så finn på noe gøy med det du sliter med. Så skjønner de det etterhvert. Mine kunne si til meg at : mamma nå må vi hjem for nå er det ikke lenge til du ikke virker lenger. Så de så at jeg var iferd med å få symptomer før jeg merket det selv

Takk for tips 😊

Skrevet

Selvfølgelig gjør de ikke det når de er i bhg alder. Forventer du forståelse fra så små barn? 

Nei, selvsagt ikke! Det er jo det som er så vondt! At jeg ikke virker og det går utover de stakkars små uskyldige barna mine 

• Liker 1
Skrevet

Da mine var i bhg alder dro vi aldri noe sted på ettermiddagene. Da lekte de hjemme og slappet av forran tvn. Dessuten var det jo ikke mange timene fra de kom hjem til de skulle i seng kl 19. I helgene derimot dro vi ut å fant på ting.

Kanskje du kan samle krefter til helgene og få hjelp av far slik at dere som familie kommer dere litt ut? Eller dvs. som far må han faktisk stille opp for barna sine å sørge for at det får det de trenger. 

Ja, han må nok trå til enda mer

Skrevet

Vet det ikke er lett, men legg fra deg den dårlige samvittigheten. ❤️

Våre var stort sett bare hjemme og ute rundt huset her evt når de var i barnehagealder. Det er jo ikke lange stunda igjen etter barnehage og middag, før det er kveld.

Har dere hage? Da vil jeg sterkt anbefale sandkasse. Fikk en bygget som var littegranne høyere enn normalt, og ekstra bred planke rundt kanten - god og sitte på. De kunne holde på lenge oppi der, med enten meg sittende på kanten eller på trappa. (Vi har trapp med halvtak og plass til stoler).

Legg en madrass på stuegulvet. Til deg selv. Ungene lekte med lego, togbane, puslespill ol. ved siden av. Da var jeg nært og inkludert i leken, selv om jeg lå flatt.

Pledd, puter og kosestund, gjerne på madrassen. Kjøpte flere barne-app’er på nettbrett, som er mer som interaktive bøker. Noen med barnesanger. Slike ting. Lettere enn å lese selv for dem om en er kjempesliten. Men blir likevel en fin opplevelse en har sammen.

Ha en hylle i kjøleskapet som barna når. Vannflasker, oppskåret frukt, klemmeyoyghurt eller andre ting de kan hente selv. En liten greie som sparer mer krefter enn en skulle tro.

Anonymkode: aaabe...838

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette syntes jeg er en veldig dårlig ide. Ved å gjøre dette så skaper du en bekymring hos barna dine som gjør at de føler at de må ta ansvar ovenfor deg. Dette ansvaret skal ikke barn måtte kjenne på.

Anonymkode: 8b7f5...ee2

• Liker 13
Skrevet

Din mann må selvfølgelig på banen og ta ansvar. Dette går ikke i lengden, det er barna som blir den tapende part. 

Er selv kronisk syk og uføretrygdet. Min mann har gått ned i stilling, han starter halv åtte og jobber til to. Da får vår sønn kortere dager i barnehage, og ettermiddager som er innholdsrik. 

Anonymkode: 8869e...af6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...