Gå til innhold

forhåndsstemming - id sjekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forhåndsstemte og er sjokkert over den slappe identitetssjekken. 

De ser kun etter fødselsnummer på id-kortet som tastes inn i datasystemet. Det er ingen kontroll om identitetskortet faktisk samsvarer med personen som står foran dem. 

Dette gjør det ekstremt lett å misbruke. Særlig i innvandrermiljøer hvor det er mange som ikke stemmer. Der kan en enkelt person samle titalls id-kort og stemme på deres vegne. 

I Norge skal det veldig få stemmer til for å få reell innflytelse. Ikke glem at Steinar Bastesen kom inn på Stortinget i 1997 med kun 9000 stemmer. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med meg så de om det er jeg på bildet 😄 Litt gammelt bilde, men fortsatt meg :)

• Liker 1
Gjest parkeringsvakten
Skrevet

Jeg gikk sammen med en kompis. De kikker ekstra på de som er mørk i huden, ja..... 

Men får de ikke opp personnummer eller noe når de sjekker? Går det an å bruke falsk ID dersom det blir sjekket opp mot mennesker som er registrert i Norge? Du kan ikke komme som Gunnar Stockholm fra Tyskland med ID kort og stemme?

Skrevet

20 hours ago, pinnelinn said:

Dette gjør det ekstremt lett å misbruke. Særlig i innvandrermiljøer hvor det er mange som ikke stemmer. Der kan en enkelt person samle titalls id-kort og stemme på deres vegne.

Litt vel Trumpisk argument. Jeg kan si at de sjekket meg ekstremt nøye  selv om jeg er hvit og middelaldrende.

• Liker 3
Skrevet

De så knapt på min ID i det hele tatt, og i hvert fall ikke grundig nok til å kunne fastslå at den faktisk var min :vetikke:

Skrevet
21 hours ago, pinnelinn said:

De ser kun etter fødselsnummer på id-kortet som tastes inn i datasystemet. Det er ingen kontroll om identitetskortet faktisk samsvarer med personen som står foran dem. 

I Norge skal det veldig få stemmer til for å få reell innflytelse. Ikke glem at Steinar Bastesen kom inn på Stortinget i 1997 med kun 9000 stemmer. 

Jeg har jobbet ved valgurnene før, og det var overraskende hvor kjapt og  lett det var å sjekke at folk var den personen som var avbildet på idkortet.

• Liker 2
Skrevet

De sjekket min id (førerkort), til å finne meg i valg-systemet. De tok ikke en grundig sjekk på meg og kortet. Altså nøye sammenligning. 

• Liker 1
Skrevet

Reglene er sånn at det skal mye til for å nekte deg å stemme

Skrevet

Jeg måtte ikke vise frem noe form for legitimasjon. Bor på et lite sted da.

Skrevet

Jeg viste legitimasjon og måtte ta av munnbindet så de kunne se at bildet samsvarte.

• Liker 1
Skrevet (endret)
pinnelinn skrev (På 10.9.2021 den 19.14):

Hadde du ikke bilde på legitimasjon du viste? Godkjent legitimasjon under valg skal ha bilde, fødselsnummer og fullt navn. 

Jeg vet at hun som satt i skranken sjekket bildet mitt, siden jeg ble bedt om å ta ned munnbindet slik hun kunne identifisere meg. 

Endret av mammamora90
  • Liker 1
Skrevet

Enig. Jeg har et annet etternavn i passet enn på valgkortet, ingen kommentar på det. Ingen sjekk av bilde, heller (hadde munnbind). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...