pinnelinn Skrevet 10. september 2021 #1 Skrevet 10. september 2021 Jeg forhåndsstemte og er sjokkert over den slappe identitetssjekken. De ser kun etter fødselsnummer på id-kortet som tastes inn i datasystemet. Det er ingen kontroll om identitetskortet faktisk samsvarer med personen som står foran dem. Dette gjør det ekstremt lett å misbruke. Særlig i innvandrermiljøer hvor det er mange som ikke stemmer. Der kan en enkelt person samle titalls id-kort og stemme på deres vegne. I Norge skal det veldig få stemmer til for å få reell innflytelse. Ikke glem at Steinar Bastesen kom inn på Stortinget i 1997 med kun 9000 stemmer. 1
Drizzt Skrevet 10. september 2021 #2 Skrevet 10. september 2021 Med meg så de om det er jeg på bildet 😄 Litt gammelt bilde, men fortsatt meg 1
Gjest parkeringsvakten Skrevet 11. september 2021 #3 Skrevet 11. september 2021 Jeg gikk sammen med en kompis. De kikker ekstra på de som er mørk i huden, ja..... Men får de ikke opp personnummer eller noe når de sjekker? Går det an å bruke falsk ID dersom det blir sjekket opp mot mennesker som er registrert i Norge? Du kan ikke komme som Gunnar Stockholm fra Tyskland med ID kort og stemme?
Gjedda Skrevet 11. september 2021 #4 Skrevet 11. september 2021 20 hours ago, pinnelinn said: Dette gjør det ekstremt lett å misbruke. Særlig i innvandrermiljøer hvor det er mange som ikke stemmer. Der kan en enkelt person samle titalls id-kort og stemme på deres vegne. Litt vel Trumpisk argument. Jeg kan si at de sjekket meg ekstremt nøye selv om jeg er hvit og middelaldrende. 3
Imsdalen Skrevet 11. september 2021 #5 Skrevet 11. september 2021 De så knapt på min ID i det hele tatt, og i hvert fall ikke grundig nok til å kunne fastslå at den faktisk var min
gjest:) Skrevet 11. september 2021 #6 Skrevet 11. september 2021 21 hours ago, pinnelinn said: Jeg forhåndsstemte og er sjokkert over den slappe identitetssjekken. De ser kun etter fødselsnummer på id-kortet som tastes inn i datasystemet. Det er ingen kontroll om identitetskortet faktisk samsvarer med personen som står foran dem. Dette gjør det ekstremt lett å misbruke. Særlig i innvandrermiljøer hvor det er mange som ikke stemmer. Der kan en enkelt person samle titalls id-kort og stemme på deres vegne. I Norge skal det veldig få stemmer til for å få reell innflytelse. Ikke glem at Steinar Bastesen kom inn på Stortinget i 1997 med kun 9000 stemmer. Jeg har jobbet ved valgurnene før, og det var overraskende hvor kjapt og lett det var å sjekke at folk var den personen som var avbildet på idkortet. 2
sonush Skrevet 11. september 2021 #7 Skrevet 11. september 2021 De sjekket min id (førerkort), til å finne meg i valg-systemet. De tok ikke en grundig sjekk på meg og kortet. Altså nøye sammenligning. 1
Blitz21 Skrevet 11. september 2021 #8 Skrevet 11. september 2021 Reglene er sånn at det skal mye til for å nekte deg å stemme
Gjest Merula Skrevet 11. september 2021 #9 Skrevet 11. september 2021 Jeg måtte ikke vise frem noe form for legitimasjon. Bor på et lite sted da.
hufsaaaaa Skrevet 11. september 2021 #10 Skrevet 11. september 2021 Jeg viste legitimasjon og måtte ta av munnbindet så de kunne se at bildet samsvarte. 1
mammamora90 Skrevet 11. september 2021 #11 Skrevet 11. september 2021 (endret) pinnelinn skrev (På 10.9.2021 den 19.14): Jeg forhåndsstemte og er sjokkert over den slappe identitetssjekken. De ser kun etter fødselsnummer på id-kortet som tastes inn i datasystemet. Det er ingen kontroll om identitetskortet faktisk samsvarer med personen som står foran dem. Dette gjør det ekstremt lett å misbruke. Særlig i innvandrermiljøer hvor det er mange som ikke stemmer. Der kan en enkelt person samle titalls id-kort og stemme på deres vegne. I Norge skal det veldig få stemmer til for å få reell innflytelse. Ikke glem at Steinar Bastesen kom inn på Stortinget i 1997 med kun 9000 stemmer. Hadde du ikke bilde på legitimasjon du viste? Godkjent legitimasjon under valg skal ha bilde, fødselsnummer og fullt navn. Jeg vet at hun som satt i skranken sjekket bildet mitt, siden jeg ble bedt om å ta ned munnbindet slik hun kunne identifisere meg. Endret 11. september 2021 av mammamora90 1
Mwanafunzi Skrevet 11. september 2021 #12 Skrevet 11. september 2021 Enig. Jeg har et annet etternavn i passet enn på valgkortet, ingen kommentar på det. Ingen sjekk av bilde, heller (hadde munnbind).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå