Gå til innhold

Installasjon av «flyttbar» aircondition.

Contigo

Anbefalte innlegg

Hei. 
Jeg håper noen av dere har svar på det jeg lurer på. Jeg har lenge tenkt på å gå til anskaffelse av et såkalt flyttbart aircondition. Jeg er klar over at det har en slange som skal ut. Problemet er at jeg ikke kan ha noen slange ut vinduet. Men jeg har ventil i vegg, oppe ved taket. Men de fleste har kun slange på 140-150 cm. Jeg skulle hatt en på 2,5-3m. Kan man kjøpe en lengre slange enn den som fulgte med? Den vil evnt monteres i ventilen, og bli mer eller mindre permanent stående der. Har jeg forstått rett i at denne typen aircondition ikke henter luft utenfra, men bruker den som er inne og kjøler denne ned? 

Min utfordring er at jeg har soverommet mitt rett over kjøkkenet til en dame som lager enorme mengder mat og til alle døgnets tider. Hun starter gjerne å steke løk kl 6 om morgenen, og er innom både frityr og steking av kjøtt, og hun er som regel ikke ferdig før etter kl 23 om kvelden. Jeg kan altså ikke ha vinduene åpne. Ikke kan jeg ha en sånn tynn duk i vinduene med slange ut heller, for da kommer all osen inn. Jeg får luft inn i leiligheten via balkongdøra, så jeg blir ikke kvalt, men i hele sommer (og ennå) ligger temperaturen der på mellom 32-25 grader. Og jeg prøver å finne et annet alternativ enn å flytte. :) Håper noen har noen gode bidrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i samme situasjon som deg for tre år siden og prøvde meg på den løsningen du skisserer, og det fungerte overhodet ikke. Maskinen jobbet så hardt fordi leiligheten var kokvarm, og da ble det enda varmere. I tillegg klarte den ikke å få eksosen opp røret som hang ut av ventilen på veggen. Jeg hadde blitt anbefalt denne løsningen av selger i butikken. Da jeg gikk tilbake og klaget fikk jeg beskjed om at det ikke går når ventilen er plassert høyere enn 1,5 meter over maskinen. I tillegg fungerer det dårligere jo lenger slangen er. 
Jeg endte med å returnere AC-en, og flyttet.

Anonymkode: a8960...f7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at brukeren over har nevnt det men det går ikke å ha rør så langt oppe.

Da må du eventuelt henge AC på veggen rett under ventilen for at det skal funke.

Så vidt jeg vet ingen AC henter luft fra ute ,alle sirkulerer inne luft.

Anonymkode: e0d61...110

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse små portable kjølere kvitter seg med varmen de trekker ut av rommet ved å blåse luft over en radiator (kondensator)
denne luften hentes fra rommet og blåses gjennom kondensator og ut av slangen.

Disse viftene er ikke veldig streke og klarer ikke mye motstand, dersom slangen/røret er langt øker motstanden og om den lufteventilen du skal blåse ut av ikke er mer eller mindre et stort åpent hull helt ut i friluft øker også motstanden.

dersom den ikke klarer å blåse nok luft gjennom klarer den heller ikke kvitte seg med varmen som igjen fører til at den ikke klarer å kjøle.

et langt rør som blir varmt vil også tilbakeføre mye av varmen til rommet.

plasser maskinen nærmest mulig lufteventil i veggen, ha minst mulig hindringer i ventil og kort rør.

er leiligheten ny og veldig tett må også luften som blåses ut kompenseres med luft inn igjen fra utsiden, men denne kan komme fra en annen veggventil i annen del av leiligheten. 

han her prater litt om de maskinene: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 
jeg har funnet et par ganske kostbare med 3 meter slange som følger med. Jeg tenkte kanskje det ville funke, men da er den altså ment til rett avstand, og ikke i høyden. 

Jeg er klar over at disse ikke kan erstatte eller være like god som varmepumpe med kjøling. Det hadde jeg der jeg bodde tidligere. Men jeg tenkte det kunne vært en løsning på utfordringen jeg har med luft frem til jeg evnt kan flytte. Det er ca 11 måneder til. 

Takk for responsen. Om noen har noen bedre løsning, så er jeg åpen for dette. Å be naboen roe matlaging er ikke et alternativ. Hun lever av å selge dette, og jeg kan ikke kreve at hun oppgir levebrødet sitt heller. 

Edit: 

Er det noen som har prøvd å ha en sånn sak oppå et bord eller en lav hylle for å få den nærmere ventilen? 

Endret av Contigo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har en helt vanlig tårnvifte/bordvifte? Det hjelper jo litt med sirkulasjon i rommet og det er jo svalt og sette seg rett foran viften. Tror jeg hadde gått for denne løsningen, og bare holdt ut litt til. Vi er tross alt snart i midten av september. Tror heller jeg hadde brukt penger og energi på å prøve å finne en triveligere bolig før neste sommer. Hvis du har mulighet til å kjøpe bolig da så kan du installere varmepumpe med kjøling ganske kjapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...