Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De sier de er veldig fornøyde og skal snakke fint om meg på referansesjekk, likevel får jeg aldri tilbud om jobb. Jeg begynner å lure, noen tips om hvordan jeg kan finne ut om dette? Innenfor å ta en telefon og spørre?

Anonymkode: 4f88b...8ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, har hørt om folk som har ringt og sjekka hva referansene sa.

Anonymkode: a122a...dfd

• Liker 5
Skrevet

Det er helt at referansene sier positivt om deg, men egentlig gir deg negativ referanse fordi de ønsker hevne seg på deg.

Anonymkode: 60b20...55a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De sier de er veldig fornøyde og skal snakke fint om meg på referansesjekk, likevel får jeg aldri tilbud om jobb. Jeg begynner å lure, noen tips om hvordan jeg kan finne ut om dette? Innenfor å ta en telefon og spørre?

Du er sikker på at prosessene har kommet så langt at referansene har blitt sjekket?

Anonymkode: 5564c...4c7

• Liker 5
Skrevet

Men er du sikker på at du har kommet så langt som at de har sjekket referansene dine? Dvs. at det er der det stopper opp? Det du kan gjøre, er jo å skrive i søknaden at "Referanser oppgis på forespørsel". Da finner du i hvert fall ut av det.

Det er de færreste som sjekker referanser som noe av det første de gjør, det kommer gjerne etter at man har vært på intervju.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt at referansene sier positivt om deg, men egentlig gir deg negativ referanse fordi de ønsker hevne seg på deg.

Dette gjorde en ekssjef om meg. Hun som hadde ringt henne advarte mot å bruke henne igjen, og tilbudte meg jobb. 

Hun var en ekte kjerring, og det var på grunn av henne jeg og alle de andre ekstrahjelpene sluttet så fort vi kunne. De skrøt også av full gjennomtrekk, fordi de var stolte av at «alle ville jobbe hos de». Brydde seg ikke om gjennomsnittlig tid før de sa opp tydeligvis..

Anonymkode: 067f6...8f1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har ikke gjort noe for å fortjene "hevn."

• Liker 1
Skrevet

Du er sikker på at prosessene har kommet så langt at referansene har blitt sjekket?

Anonymkode: 5564c...4c7

Ja, en sjef har bekreftet dette og sa at han hadde snakket pent om meg, men jeg begynner å lure.

Skrevet

Jeg begynner å lure, får ikke tilbud og har gode papirer, er pliktoppfyllene, 0 fravær. toppkarakter i faget og står på 24.7, opplever en del psykisk mishandling ( litt nedrakking ) fordi jeg er viikar. Søker og kommer på jobbintervjuer men hører ikke noe etter det, derfor jeg lurer.

Dette er ikke fortjent og jeg ber derfor om forståelse og veiledning i forhold til hva jeg skal gjøre, orker ikke å gå slik lenger det tærer på meg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg begynner å lure, får ikke tilbud og har gode papirer, er pliktoppfyllene, 0 fravær. toppkarakter i faget og står på 24.7, opplever en del psykisk mishandling ( litt nedrakking ) fordi jeg er viikar. Søker og kommer på jobbintervjuer men hører ikke noe etter det, derfor jeg lurer.

Dette er ikke fortjent og jeg ber derfor om forståelse og veiledning i forhold til hva jeg skal gjøre, orker ikke å gå slik lenger det tærer på meg.

Hei. Jeg vil anbefale deg å spørre i etterkant hvorfor du ikke gikk videre, og hva du kan forbedre neste gang. Ofte kan det være interne kandidater, en annen med 15 års erfaring osv. Avslag er sjeldent personlig. 

Lykke til, heier på deg! 

Anonymkode: bf622...605

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. Jeg vil anbefale deg å spørre i etterkant hvorfor du ikke gikk videre, og hva du kan forbedre neste gang. Ofte kan det være interne kandidater, en annen med 15 års erfaring osv. Avslag er sjeldent personlig. 

Lykke til, heier på deg! 

Anonymkode: bf622...605

Takk, jeg er enig med deg.

Men i dette tilfellet har de sett meg i jobb og har vært veldig fornøyde før referansesjekk og siste intervju. Fortalte til sjef at jeg har et godt forhold til sjefen min nå, han svarte litt forbauset "åh".

Samme referanse ( som en gang ansatte meg ) virket litt sint fordi jeg hadde fått så mange tilbud om jobb og begynte og framsnakke seg selv, skal jeg ta det ille opp at jeg har blitt tilbudt jobber tidligere?

Skrevet

Populært innlegg, mange som er innom men ikke så mange som svarer.

Jeg lurer på hva du hadde gjort i tilsvarende situasjon? :)

Skrevet

Populært innlegg, mange som er innom men ikke så mange som svarer.

Jeg lurer på hva du hadde gjort i tilsvarende situasjon? :)

6 av 12 innlegg skrevet av TS. Kanskje de oppfattet deg som utålmodig eller masete, derfor du ikke fikk jobben.

Anonymkode: f612f...19e

• Liker 5
Skrevet

6 av 12 innlegg skrevet av TS. Kanskje de oppfattet deg som utålmodig eller masete, derfor du ikke fikk jobben.

Anonymkode: f612f...19e

Ikke tilfelle.

:)

Skrevet

Noen sjefer vil at du skal fortsette der du er, og sier derfor kjipe ting om deg når de er referanse. 

Anonymkode: 3c52f...c01

• Liker 2
Skrevet

Hvordan vet du at referansene har blitt kontaktet? Har du vært på intervju? Vanligvis blir ikke referansene kontaktet før etter intervju. 

Anonymkode: 29288...417

Skrevet

Hvordan vet du at referansene har blitt kontaktet? Har du vært på intervju? Vanligvis blir ikke referansene kontaktet før etter intervju. 

Anonymkode: 29288...417

Den ene referansen har sagt det direkte til meg :)

Skrevet

Dårlige referanser gjør det vanskeligere å få jobb, men det gjør veldig gode referanser også.

Etter at mannen min hadde fått ny jobb fikk han vite at det var like før de valgte en annen, faktisk på grunn av at han fikk en så god referanse fra daværende arbeidsgiver at nye arbeidsgiver lurte på om de ville bli kvitt ham. 

På andre gangs intervju ble han skikkelig grillet om hvorfor han ønsket å bytte jobb, om daværende arbeidsgiver, osv før ny arbeidsgiver valgte å gi ham sjansen.

Så alt for gode referanser er heller ikke bra.

Anonymkode: a2ec7...7a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dårlige referanser gjør det vanskeligere å få jobb, men det gjør veldig gode referanser også.

Etter at mannen min hadde fått ny jobb fikk han vite at det var like før de valgte en annen, faktisk på grunn av at han fikk en så god referanse fra daværende arbeidsgiver at nye arbeidsgiver lurte på om de ville bli kvitt ham. 

På andre gangs intervju ble han skikkelig grillet om hvorfor han ønsket å bytte jobb, om daværende arbeidsgiver, osv før ny arbeidsgiver valgte å gi ham sjansen.

Så alt for gode referanser er heller ikke bra.

Når mennesker gjør en god jobb, synes jeg de fortjener en. god referanse uten at det skal være negativt. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når mennesker gjør en god jobb, synes jeg de fortjener en. god referanse uten at det skal være negativt. :)

Jeg er ikke uenig med deg i det, men jeg forstår også at arbeidsgiver er litt skeptiske til noen som virker for gode til å være sanne, og spesielt hvis de har hatt feilansettelser tidligere på bakgrunn av veldig gode referanser.

Den skeptiske "Hvis noe/noen virker for godt til å være sant/sanne, er det/de som oftest det" er dessverre noe mange har erfart gjennom livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...