Gå til innhold

LYKKEPILLEN?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har aldri brukt noe slikt noe og har heller ikke noe behov (og kanskje spist 1.5 globoid totalt i hele mitt liv), men det er noe jeg lurer på:

Når man får foreskrevet slike medisiner, hva er da planen? Skal man bruke disse resten av livet, eller skal man trappe ned etter en stund. Hva er det som gjør at man eventuelt kan slutte med slike? Tas de bare av folk som samtidig får annen behandling slik at man forhåpentligvis etterhvert kan slutte med medisinen?

Endret av skrue
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått beskjed om å bruke dem til jeg kommer til psykolog om ikke så lenge å da skal jeg trappe ned.Er ikke lurt å slutte brått!

Etter en stund hos psykolog regner jeg med at jeg kanskje ikke behøver pillene mer,alt er egentlig opp til meg og hvor positivt innstilt jeg er.. :)

Skrevet

Og forventer man bivirkningene og fokuserer på dem er det større sjangse for at man "får" dem. Lærte et ord for det i dag, men har glemt det, går iallefall ut på at man blir syk fordi man forventer det.

Skrevet

Noen som har gått opp ivekt av å begynne med lykkepillen?mye?

Skrevet
Jeg har aldri brukt noe slikt noe og har heller ikke noe behov (og kanskje spist 1.5 globoid totalt i hele mitt liv), men det er noe jeg lurer på:

Når man får foreskrevet slike medisiner, hva er da planen? Skal man bruke disse  resten av livet, eller skal man trappe ned etter en stund. Hva er det som gjør at man eventuelt kan slutte med slike? Tas de bare av folk som samtidig får annen behandling slik at man forhåpentligvis etterhvert kan slutte med medisinen?

Planen er individuell. Noen må bruke hele livet. Ofte er det et stoff (som kroppen skal produsere) som mangler i hjernen. Det må kompenseres med medisin - akkurat som diabetes-pasienter må ha ekstra insulin fordi kroppen ikke produserer nok, og epileptikere må ha sin "erstatning" for det stoffet de mangler.

Det er egentlig ikke værre!!!!!

Noen klarer seg med antidepressiva i en kort periode (for f.eks. å komme seg gjennom en sorgprosess) - noen i mange år - noen må ha det hele livet. Noen som er syke klarer seg uten...........

Nedtrapping av slikt er også individuelt. Noen erstattes med andre piller - noen "går over" til andre behandlingsmetoder.

Heller ikke dette er det noe fasitsvar på altså - hvert enkelt tilfelle vurderes individuelt.

Skrevet

Èn av bivikningene kan være det. Jeg gikk opp litt jeg.

Noen mister også noen kilo - da man kan få diare og kvalme.

Disse bivirkningene kan være en overgangsplage. Ikke la det skremme deg hvertfall. Vær tålmodig....... Har jeg nevt det før tro - om tålmodighet :klø:

Lykke til :tommel:

Gjest Spacegirl
Skrevet
Når man får foreskrevet slike medisiner, hva er da planen? Skal man bruke disse  resten av livet, eller skal man trappe ned etter en stund. Hva er det som gjør at man eventuelt kan slutte med slike? Tas de bare av folk som samtidig får annen behandling slik at man forhåpentligvis etterhvert kan slutte med medisinen?

Av det jeg har hørt fra psykiatere, så er planen ofte at man skal bruke antidepressiva i et halvt år, av og til litt lengre, for så å trappe ned gradvis. Dette fordi de regner med at en depresjon vanligvis varer ca et halvt år ubehandlet. Og antidepressiva fjerner symptomene, men dersom depresjonen fortsatt er tilstede så vil symptomene komme tilbake når man slutter med medisinene. Men det er nok mange avvik fra denne regelen. Jeg prøvde å trappe ned etter 6 måneder, men det gikk ikke bra. Nå har jeg fått beskjed om at jeg må regne med å bruke antidepressiva resten av livet.

Det burde vel være sånn at man ikke blir tilbudt antidepressiva uten samtaleterapi i tillegg, men sånn er det ikke. Hos noen så kommer depresjonen uten noen ytre årsak, men mange blir deprimerte pga vanskelige opplevelser og en vanskelig livssituasjon, og da burde man kanskje bli tilbudt samtaler før medisinering blir vurdert.

Skrevet

Jeg gikk ned jeg. Men det var fordi jeg sluttet å trøstespise, og endelig turte å komme meg på treningssenteret.

Skrevet
Noen som har gått opp ivekt av å begynne med lykkepillen?mye?"

40 kg opp på 6 mnd

ned 20 kilo på 6 mnd etter noen års bruk (sluttet med Seroxat i 96/97)

+ mange andre bivirkninger

Selvsagt kan du få bivirkninger av å fokusere på bivirkninger, slik som du kan få bedring av f.eks placebo. Men det forekommer alvorlige og mindre alvorlige bivirkninger som kan medføre uønska endringer på kort og lang sikt.

Mange sliter med problemer tiår etter avsluttet bruk

- tenk på det i det minste :)

Skrevet

Jeg skulle ha startet på antidep, men jeg er egentlig for skremt av bivirkningene eller mulig bivirkninger :tristbla: Har ikke greid å starte med de ennå! Er ikke akkurat vitaminer..

Skrevet
prøv å lev uten.

det er grusomme bivirkninger, jeg driver å seponerer (slutter) nå, og har det for J*vlig!

Jeg synes det blir feil å si "prøv og leve uten". Hør på legen din, hva h*n sier. Det er de som vet best.

Jeg fikk ingen bivirkninger.

Ja, ta en titt innom den linken! Der står det mye bra. Jeg har forresten lagt til en link der, hvor det står mye om antidepressiva; bivirkninger, medias skriverier om det etc.

Fikk det hefte da jeg begynte på antidep. for et år siden, og det heftet har hjulpet meg mye. :)

Joda - noen får masse negative reaksjoner på den - men hvor mange tror du den hjelper da?  Veldig mange tror jeg.

Prøv å kutte ut tanker om alt det negative du har "hørt".......

Jeg tror også antidep. har hjulpet MANGE.

Det er veldig lett å fokusere på bivrikininger, og "kjenne etter" om man kjenner noe.

Men prøv å ikke tenke på det. :)

Du må aldri slutte brått!

Kjempeviktig!!

For det andre blir man ikke lykkelige av disse medisinene. De demper visse symptomer til depresjon og angst, og det er det.

Ja, for meg virket de slik at "de glade periodene" ble lengre enn de "triste dagene", og de "triste dagene" varte ikke så lenge. Enkelt fortalt.

Det er veldig individuelt hvor lenge man tar dem. Jeg har tatt dem i et år, vet om ei som har tatt dem i 6 år.

Jeg går til psykolog ved siden av, og vil etterhvert slutte med både medisiner og psykolog, bare jeg kommer meg over depresjonen. :)

Jeg har gått opp i vekt, men jeg vet ikke om jeg kan skylde på antidepressivaen. For jeg både sitter mer og beveger meg mindre enn da jeg jobbet.

Jeg skulle ha startet på antidep, men jeg er egentlig for skremt av bivirkningene eller mulig bivirkninger :tristbla:  Har ikke greid å starte med de ennå! Er ikke akkurat vitaminer..

Vitaminer blir ikke helt det samme som antidepressiva, kan man si...

Snakk med legen din om dette. Jeg har som sagt ikke hatt noen bivirkninger i det hele tatt. Cipralex er så populær, fordi den (som regel) gir få (eller ingen) bivirkninger.

Lykke til!!

Skrevet
Jeg synes det blir feil å si "prøv og leve uten". Hør på legen din, hva h*n sier. Det er de som vet best.

Klart legen er den med mest ekspertise, men samtidig skal man være bevisst det faktum at bivirkninger ved bla. Seroxat aldri ble gjort kjent for pasientene. Det gjelder også andre medikament. Det er rettsaker på gang.

I mange tilfeller må det medisineres, i langt flere tilfeller finnes det bedre alternativer. Men det koster. I fjor ble det solgt hele 85,7 millioner døgndoser antidepressiva. Tvilsomt om det er andre ressurser som kan settes inn i så stort omfang. Cipramil har f.eks 91 rapporterte bivirkninger, Zoloft 76.

Vi må nok fortsatt spørre og be om alternative behandlingsmetoder, vel? :)

Gjest Spacegirl
Skrevet (endret)

De fleste medisiner har vel bivirkninger, om det er antidepressiva eller andre medisiner. Vurderingen blir vel om man er så syk at virkningen av medisinen betyr mer enn evnt bivirkninger. Dersom man er deprimert og ikke klarer å fungere i hverdagen, er kanskje evnt bivirkninger en liten pris å betale for å få et normalt liv igjen.

Endret av Fairy
Skrevet
Vurderingen blir vel om man er så syk at virkningen av medisinen betyr mer enn evnt bivirkninger.

:Nikke: :Nikke: :Nikke:

Får man et normalt liv ved bruk av antidepressiva?

Hva mener du med det?

Er man f.eks. deprimert (sånn som meg) så har man ikke et normalt liv.

Men medisinene kan hjelpe en på vei mot et normalt liv!

Skrevet

Ja, at antidepressiva demper depresjonen. Veien tilbake er lenger og sammensett av mange ulike tiltak. Til sist uten medisiner. Veien er lang. :) og man blir nødvendigvis ikke "frisk", men vil kunne få et godt funksjonsnivå.

Gjest Spacegirl
Skrevet (endret)
Får man et normalt liv ved bruk av antidepressiva?

Jeg har i allefall fått det. Fra å være kronisk deprimert og levd på uføretrygd, så har jeg nå blitt så frisk at jeg kan ta opp igjen studier og begynne å leve et mer innholdsrikt liv. :)

Endret av Fairy
Skrevet
Jeg har i allefall fått det. Fra å være kronisk deprimert og levd på uføretrygd, så har jeg nå blitt så frisk at jeg kan ta opp igjen studier og begynne å leve et mer innholdsrikt liv. :)

Så kjempebra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...