Gå til innhold

Skolebarn lyve om sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om jeg tror på barnet, sier til lærer at hen har vondt i mage og hode, kommer hjem og hopper i sofaen og spiser og ser tv/tlf

ikke syk i mine øyne

Anonymkode: 3a9f9...5fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det skjer hele tiden. Noen barn omfavner løgnen lettere enn andre også.

• Liker 2
Skrevet

Vurdert å undersøke om det har skolevegring?

Anonymkode: d3451...e4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vurdert å undersøke om det har skolevegring?

Anonymkode: d3451...e4d

Har det bra sosialt, er flink i fag

Skrevet

Jeg gjorde det mye  pga mobbing på skolen som foreldrene mine ikke visste noe om. Snakk med barnet ditt i  stedet for å mistenkeliggjøre. 

Anonymkode: 7cd00...8d3

• Liker 7
Skrevet

Jeg gjorde det mye  pga mobbing på skolen som foreldrene mine ikke visste noe om. Snakk med barnet ditt i  stedet for å mistenkeliggjøre. 

Hvordan kunne ikke skolen vite det?

Skrevet

Får barnet noe smertestillende eller er det bare "magisk" i god form så fort det er hjemme?

Anonymkode: 07774...e72

Skrevet

Hvordan kunne ikke skolen vite det?

De visste det nok, men det var ingen som grep inn eller snakket med meg. Dette var på 80-90 tallet. 

• Liker 1
Skrevet

Her i huset er regelen at Tv, nettbruk og annen moro ikke er tillatt hvis man er for syk til å være på skolen. Er man syk holder man senger eller slapper av ved å lese en bok. 

Anonymkode: 73171...2cf

• Liker 15
Skrevet (endret)

....

Endret av Marcie
  • Liker 2
Skrevet

Min yngste prøvde på det en stund. Var jo mer gøy å være hjemme å se på tv eller spille enn å være på skolen. Vi var klar over at dette kun gikk på lysten ikke at barnet var syk eller mistrivdes på skolen. Så vår løsning var at om man gikk hjem fra skole eller ble hjemme fra skole så måtte man gå i seng ( for man var jo syk) og ikke se på tv eller spille før skoletid var ferdig. Og selvfølgelig ingen fritidaktiviteter eller møte med vennene de dagene man var syk.

Hos os gikk det ikke lang tid før ungen var "frisk igjen". Vi prøvde å ikke mistenkliggjøre barnet, men satt opp logiske konsekvenser av sykdom.

Anonymkode: 6917e...114

• Liker 7
Skrevet
Lucille skrev (5 minutter siden):

det betyr ikke at alt er i orden. Da mitt barn hadde det slik, satt jeg igang en stor undersøkelse for å sjekke om det var noe galt på skolen. Men det viste seg at det var udiagnostisert cøliaki. Det var da jeg bestemte meg for at jeg tror på et barn som sier h*n er syk.

Jeg hadde også cøliaki da jeg var barn og i et års tid måtte jeg bli hentet på skolen ca hver dag. For meg er det kjemperart at noen kan si at man ikke er syk dersom man greier å se på TV, for da må man isåfall være nærmest dødssyk hvis man ikke greier det, og magesmerter og diaré gjør i alle fall ikke meg ute av stand til å se TV selv om jeg ikke greide å være på skolen fulle dager som barn med uoppdaget cøliaki og kronisk diaré. 

Anonymkode: 7f39a...a93

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her i huset er regelen at Tv, nettbruk og annen moro ikke er tillatt hvis man er for syk til å være på skolen. Er man syk holder man senger eller slapper av ved å lese en bok. 

Anonymkode: 73171...2cf

Det er en veldig god ide

• Liker 1
Skrevet
Lucille skrev (11 minutter siden):

det betyr ikke at alt er i orden. Da mitt barn hadde det slik, satt jeg igang en stor undersøkelse for å sjekke om det var noe galt på skolen. Men det viste seg at det var udiagnostisert cøliaki. Det var da jeg bestemte meg for at jeg tror på et barn som sier h*n er syk.

Heiv barnet seg i sofaen og koste seg med alt det fant og gjorde som vanlig? Så mase om å gå på fotballtrening?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde også cøliaki da jeg var barn og i et års tid måtte jeg bli hentet på skolen ca hver dag. For meg er det kjemperart at noen kan si at man ikke er syk dersom man greier å se på TV, for da må man isåfall være nærmest dødssyk hvis man ikke greier det, og magesmerter og diaré gjør i alle fall ikke meg ute av stand til å se TV selv om jeg ikke greide å være på skolen fulle dager som barn med uoppdaget cøliaki og kronisk diaré. 

Ingen unormal avføring, verken hard eller sprutræv

Skrevet

Min ene datter kan fint lyve på seg sykdom. Hun er av typen som sorgløst kun vil gjøre det som er gøy og slippe å gjøre det som er kjedelig. Et barn som helst bare vil leke, se på tv, springe i skogen, hoppe og ha det gøy😅

Anonymkode: 430ac...ca8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Samme her. 

Hver gang skolen prøvde å ta det opp med mobberne, vred de alt til å bli min feil og løy om at det var jeg som mobbet. Jeg endte dermed opp med å "skulke" ved å lyve på meg magesmerter. 

Anonymkode: b416f...f47

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Men om et barn har kronik diare så er barnet fastisk sykt og da må man jo gjøre noe som foreldre relativt kjapt. I tillegg så løper et barn med cølliaki vel ikke hjem og legger seg på sofaen, spiser og ser på tv.

Slik jeg tolker HI så handler dette om et barn som sier seg syk, men blir frisk så fort de kommer hjem. Om HI's barn har noen som helst symtomer på fysisk sykdom så går jeg ut fra hun hadde tatt barnet med til legen.

Her handler det vel mer om at man mistenker misbruk av sykdom for å slippe skole og hvordan man da møter et barn uten å si: jeg tror du lyver. De fleste kjenner vel barna sine godt nok til å vite når det er reelt og når de har smurt litt tykt på.

Anonymkode: 6917e...114

• Liker 4
Skrevet

Her har vi også regler om ingen spilling, ipad eller tv om de er syke. Selv sendte jeg 12-åringen på skolen igår og trodde ikke helt på han når han sa han hadde litt vondt i hodet, fikk en smertestillende og sendte han på skolen etter en covidhurtigtest. Tenkte han ville få energien tilbake siden han egentlig skulle spille fotballkamp på kvelden. Et par timer senere ringte han fra skolen og ville hjem, spiste litt og la seg. Måtte vekke han 6 timer senere, så han var i dårligere form enn jeg trodde. Synes det er vanskelig å se hva som skyldes ønske om å være hjemme eller hva som er sykdom.  I dag var formen bra, men det kunne jeg ikke vite før skoletid, lot han sove til 10 for å være sikker på at han ble uthvilt.

Anonymkode: cfd06...221

• Liker 1
Skrevet (endret)

....

Endret av Marcie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...