Gå til innhold

Arbeidsmiljø. Når det brukes kroppskontakt for å stoppe diskusjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

En litt merkelig opplevelse på jobb som jeg trenger synspunkter på. Møtedeltakerne sitter rundt et bord og det diskuteres en sak. Jeg stiller en rekke spørsmål i forbindelse med en beslutning som er tatt. Jeg ber om begrunnelse, fordi dette har betydning for min jobb videre i bedriften. Den som har tatt beslutningen vil ikke/klarer ikke å svare på en måte som er forståelig. Siden saken er viktig å få klarhet i spør jeg altså flere ganger, og enden på visa er at den jeg spør begynner å trykke pekefingeren sin gjentatte ganger i min mage, skulder og arm, og skifte tema. Hva ville du gjort i en slik situasjon?

Anonymkode: 41542...5b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, jeg ville sagt i fra der og da, eller etter møtet. Dette er ikke greit! Hvis det skjer igjen, anmelde! 

Anonymkode: 33b36...62c

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er helt uholdbart. Hvem er denne personen da? Hvis det er sjefen din er det på sin plass å finne seg ny arbeidsgiver. Hvis det ikke er sjefen din snakker du med den som er sjefen din om denne adferden eventuelt bruker avvikssystemet for å rapportere inn ufin oppførsel.

Skrevet

Takk for svar. Nei, det er ikke sjefen. Dette er er en kollega i 50 årene som jeg tidligere har sett er årsak til dannelse av subgrupper på jobb. Hun har generelt en adferd som ikke vekker særlig tillit og trygghet. Dette gjør at jeg er skeptisk til å melde fra, da jeg er redd det kan eskalere i feil retning

Skrevet

Hadde tatt tak i hånda hans og slengt den unna. Det er fullstendig uakseptabelt, og det hadde han fått beskjed om. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for svar. Nei, det er ikke sjefen. Dette er er en kollega i 50 årene som jeg tidligere har sett er årsak til dannelse av subgrupper på jobb. Hun har generelt en adferd som ikke vekker særlig tillit og trygghet. Dette gjør at jeg er skeptisk til å melde fra, da jeg er redd det kan eskalere i feil retning

Selvfølgelig tar motet til å si fra, hvis ikke får du leve med det!

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Da har jeg følgende råd til deg: neste gang dette skjer flytter du deg bort fra pekefingeren. Uten at jeg skal gå i detalj så hadde jeg også en kollega som tydde til fysisk kontakt for å markere at jeg var den lille underdanige og vedkommende den viktige (det var ordentlig "lille venn" ...). Jeg fikk rådet om å gjøre det samme tilbake - altså ta på vedkommendes arm på samme måte som vedkommende gjorde. Jeg fikk aldri prøvd det, men det hadde noen andre gjort. Vedkommende ble satt ut. Rygge unna gjorde jeg imidlertid. Du kan jo prøve det? Du kan også si høyt "slutt å ta på meg". Eller "Au!". Da må du tørre at det blir litt oppmerksomhet på deg et øyeblikk, men det kan godt være at du får god støtte fra kollegene. Og ... det kan jo ikke være tvil i en senere anledning hvis det blir en oppvask at det var vitner til "plukkingen".

Skrevet

Tar med meg rådet om å gi det samme tilbake. Tusen takk for svar. Ts

Skrevet
kisskissbangbang skrev (5 timer siden):

Hadde tatt tak i hånda hans og slengt den unna. Det er fullstendig uakseptabelt, og det hadde han fått beskjed om. 

Dette. Jeg tror jeg hadde vært så rasende, at jeg nesten lunne brekt fingeren! Men forstår at det er drastisk, og over streken. Men jeg hadde ikke funnet meg i det et sekund, og jeg hadde fysisk fjernet hånda. 

Og selvsagt rapportert det videre. 

Anonymkode: 89298...122

• Liker 2
Skrevet (endret)

😐😐😐😐😐😐

HerreGUD 😬 Trodde du skulle si hersketeknikken «ta på armen», men dette er jo helt sjukt 🙃

Du kan jo ikke gjøre noe så uprofesjonelt tilbake.

Du må si «hva driver du med nå?» og forlate diskusjonen dersom vedkommende ikke slutter. 

Du må også slutte å forgifte møtet med å repetere spørsmål av sinne.

Skjønner du var frustrert, men det profesjonelle her er å si at du trenger en snarlig avklaring. 

Endret av Fløff
  • Liker 2
Skrevet

Høres ut som om du var rimelig provoserende selv. 

Anonymkode: 8ae4d...634

Skrevet

Så det å spørre flere ganger for å få en oppklaring er provoserende… Ja, ja, lærer stadig noe nytt

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så det å spørre flere ganger for å få en oppklaring er provoserende… Ja, ja, lærer stadig noe nytt

Nei, ts, det er ikke provoserende. Det er hans oppførsel som er provoserende og hårreisende. Leste tråden din i går og ble så sint, jeg! Ikke la han slippe unna med det! 

• Liker 2
Skrevet

Det merkelige er at alle automatisk anntar at det er en "Han" selv om ts flere ganger reffererer til personen som "hun".

Men uansett dette er veldig uproffesjonell oppførsel. Ville selv tatt dette opp med leder/sjef, og muligens bedt om et møte med bare oss 3. Slik at det ble oppklart hvorfor dette skjedde, og at dette ikke skal skje flere ganger.

Anonymkode: 28611...63c

• Liker 4
Skrevet

Sjokkerende at det finnes voksne folk som oppfører seg sånn! Det positive her ts er at slike handlinger er så åpenlyst drittoppførsel at det er veldig konkret og  ta tak i. Noen bedriver mer obskur virksomhet der du bare sitter med en dårlig følelse og at situasjonen er vanskelig å forstå og sette ord på. Men her har du altså en veldig konkret hendelse. Så det er ingen grunn til å la seg knekke, her må du bare øve hjemme så du er forberedt til å ta neste kamp. Og da er du tydelig og konkret. Stopp! Reis deg opp brått og gå et skritt tilbake. Hva gjør du nå?! Demonstrer at du ikke tolererer den slags oppførsel. Og gi beskjed til sjefen om den konkrete hendelsen. Fullstendig uakseptabelt!

Anonymkode: 45009...6ff

Skrevet

TS skriver HUN, men alle her skriver HAN. Igrunn ikke merkelig, siden dette er Kvinneguiden.

Hva jeg hadde gjort i den situasjonen: tatt tak i hånda til personen, holdt den litt hardt og spurt: hva er det du gjør??

Total uakseptabel oppførsel.

Anonymkode: 1d8fa...2db

Skrevet

Hun, han...Hvem bryr seg? Det er uakseptabelt uansett! 
TS, var det ingen andre på møtet som så det? 

Skrevet

På møtet var 4 kvinner samlet. Ja , de så det, og de ble trolig like overrasket over adferden som meg. Det ble en veldig spesiell stemning etterpå, og den eneste som fortsatte å prate var hun med fingeren. De andre nikket, eller svarte kort. Jeg kjenner ikke de andre så godt, og har ikke pratet med dem etter hendelsen. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...