Gå til innhold

Kopp og skål harry?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mener du kopp og tefat?

Isåfall ja. Men ikke til hverdags. Det dyre serviset som kun benyttes ved spesielle anledninger består naturligvis av kopp og tefat. Det er helt vanlig.

Til hverdags bruker vi krus. Men hvis vi feks. skal ha en ekstra hyggelig søndagsfrokost så tar jeg frem kopp og tefat. 

Jeg er enig i at det er en litt lukseriøs restaurant greier. Å det liker hvertfall jeg.

Sukkerskål og fløtemugge har jeg også. Men det brukes kun til jul. 

Anonymkode: 3a4f9...173

Fat er noe en bruker å servere mat fra. Du og andre fra enkelte steder i landet må lære dere det😀

Endret av Brunello
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
mereo skrev (21 minutter siden):

Vet ikke om jeg vil si gammeldags, for jeg har egentlig begynt å tenke mer «hvorfor ikke bruke det når man først har det». Spesielt om det er oppvaskmaskin vennlig.

Oppriktig litt usikker på forskjellen mellom kaffekopp og krus, konseptet er vel i grunn det samme :)

En kaffekopp rommer 1,5-2 dl kaffe, og settes oppå en liten skål på ca 12 cm .  Et krus er vanligvis på 2,5-3 dl og har ofte stor hank å holde i. Den settes rett på bordet uten skål under.

Skrevet
Brunello skrev (6 minutter siden):

Fat er noe en bruker å servere mat fra. Du og andre fra enkelte steder i landet må lære dere det😀

Nå har jeg drevet med en del kjøp og salg av porselen, og det lille fatet som kaffekoppen skal stå på heter tefat. 
Et servise består av tre hoveddeler:

Kopp

Tefat 

Asjett (til maten-)

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Profilbildet mitt viser et krus.

En kopp er egentlig mer avrundet. Jeg foretrekker å bruke kopp - som altså er avrundet - til kaffe, med eller uten tefat. Jeg bruker ikke tefat til hverdags og kan vel egentlig slå fast at jeg har gitt det litt opp til fint bruk også fordi jeg for noen år siden fikk noen pene (avrundede) litt mindre kopper som jeg bruker til gjester.

Jeg bruker krus til te. Litt interessant er det jo at det nettopp er til te man har bruk for tefatet til te-posen og skjeen. Men ja ... der bruker jeg krus. Det gjør jeg for øvrig også til kakao. Jeg har ikke ordentlig te-kopp med vid overflate og tilhørende tefat - så mye te drikker jeg ikke.

Endret av Blondie65
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (12 minutter siden):

En kaffekopp rommer 1,5-2 dl kaffe, og settes oppå en liten skål på ca 12 cm .  Et krus er vanligvis på 2,5-3 dl og har ofte stor hank å holde i. Den settes rett på bordet uten skål under.

Aha, så kaffekopp og mocca er same same, but different?

Skrevet
Brunello skrev (25 minutter siden):

En skål er jo synonymt med en bolle, altså den har høye kanter. Merkelig å sette koppen oppi det. 

Anonymkode: 98353...1f9

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å lage så mye styr ut av det hvis det er så viktig for ham, men kjenner dere egentlig mange som bruker fløte og sukkerbiter i kaffen? 

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som gjør det, men husker at eldre naboer brukte det da jeg var liten, og det er noen tiår siden.

Skrevet

Du høres litt nedlatende ut overfor kjæresten din, som om han er litt dust fordi han vil ha kopper med skål. 

Anonymkode: 0b59f...2b8

• Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet
ti10 skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde ikke giddet å lage så mye styr ut av det hvis det er så viktig for ham, men kjenner dere egentlig mange som bruker fløte og sukkerbiter i kaffen? 

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som gjør det, men husker at eldre naboer brukte det da jeg var liten, og det er noen tiår siden.

Jeg gjør det gitt. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Bacteria skrev (19 minutter siden):

Nå har jeg drevet med en del kjøp og salg av porselen, og det lille fatet som kaffekoppen skal stå på heter tefat. 

Kopp

Tefat 

Asjett (til maten-)

Det kalles tefat i flere dialekter, helt vanlig det.  Her er det skål.  I Danmark kalles det underkopp 🤣

På nettsidene til Figgjo og Porsgrunn Porselensfabrikk har jeg aldri sett det omtalt som annet enn skål.

Skrevet

Mister stadig troa på at folk er seriøse på KG, for det er ikke på ordentlig at dere ikke vet hva kopp og skål er? Og det er da ikke på ordentlig at det er unormalt å servere gjester i kopp og skål? 

Greit når det er kaffe på verandaen om sommeren eller noe men har jeg bedt noen på kaffe så er det helt selvsagt med kopp og skål, og med fløtemugge og sukkerskål og for den del. 

Anonymkode: 18379...847

• Liker 6
Skrevet

Jeg bruker stort sett mummikopper (seriøst, ingen sier mummikrus??) men har også kaffeservise fra villeroy og Bosch, som brukes i ny og ne. Det er da ikke HARRY? Synes ikke det er gæmlis heller, men så blir jeg snart 50, da…

Anonymkode: 219d5...6ae

Skrevet

Bruker krus til hverdags. Kopp og skål til selskap, pluss fløtemugge og sukkerskål. Jeg liker gammeldags. Det er noe koselig og forseggjort over det. 

Anonymkode: fb96a...658

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Jeg synes alltid det er koselig å ta frem litt juleservise i desember.  Ikke så lenge til nå. Kopp og skål er praktisk om du har duk på bordet.  Blir mindre flekker og søl, og dessuten er det greit å legge fra seg en t-skje og en tepose på skåla.

A20A826B-40F2-41E1-8B54-66FCD4324B2C.jpeg

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
Bacteria skrev (35 minutter siden):

Kopp

Tefat 

Asjett (til maten-)

Porsgrunn bruker ordet underskål. 

https://www.porsgrund.com/skal-13-cm-ahvittska11114

Tefat er dialekt.

Anonymkode: 40751...2f7

• Liker 4
Gjest Føsleguri
Skrevet

Det er ikke harry, snarere tvert imot. Jeg har akkurat bodd på et litt dyrere hotell og der var det kopp m/skål til kaffe. 

Skrevet
ti10 skrev (26 minutter siden):

To av mine venner bruker sukker i kaffen, og jeg bruker melk. Sier ikke nei til fløte om noen har det. Og vi er under 40 år.

Anonymkode: 919e8...bc0

• Liker 4
Skrevet

Fikk lyst på dette jeg nå. Og fløtemugge. Og sånn etasjefat med småkaker på. Det skal jeg jammen meg kjøpe og invitere på luksuskaffebesøk 😄

Anonymkode: c5c8a...ca0

• Liker 7
Skrevet

Jeg syntes det er kjempekoselig. Har lyst på det selv når jeg finner kopper og skåler jeg faktisk liker.🙂 Jeg er i 30-årene og tydeligvis gammeldags, men det lever jeg godt med 😅

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...