Gå til innhold

Sier du ifra når folk gjør øvelser feil, slik at de kan bli skadet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er lærer og har trent styrke i 35 år, men nei. Folk blir bare grinete hvis en prøver å si i fra. Dette sier jo de ansatte instruktørene på treningssenter også.

Får litt vondt når jeg ser kalvbeint knebøy eller knebøy som mest ligner på "goodmorning", men ikke mitt problem. Blir jo bra for fysioterapeutene på sikt.

Anonymkode: af06b...b0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en medfødt skade i ryggen som gjør at jeg ikke klarer å gjøre alle øvelser helt riktig. Altså det ser nok feil ut for folk flest. Men jeg har fått teknikker og øvelser fra fysio for å holde min skade i sjakk. 
Hadde noen andre enn en ansatt på senteret kommentert teknikken min hadde jeg blitt veldig ukomfortabel. Jeg hater treningssenter fordi jeg synes det er ubehagelig at folk skal se på meg når jeg trener. Og da hadde jeg fått bekreftet at det ikke er sant at folk bare bryr seg om seg selv. 
Hadde vegret meg for å dra tilbake. 

hvis dere ser noen som har feil teknikk, si heller fra til ansatte på senteret så kan de ta det med sin kunde. 

Anonymkode: cf13a...4ce

• Liker 3
Skrevet

Var en gang jeg så ei ung ei tok knebøy med helt forfedelig teknikk. Ble stående å se på og rett opp teknikken hennes. Prøvde også å spotte henne, men det likte hun tydeligvis ikke å bare gikk derifra? Så frekt av hun når jeg bare vi hjelpe

Anonymkode: 8a6d9...ce9

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei.

De fleste på senter løfter faktisk feil, så ville blitt litt av en jobb. 😊

Da tenker jeg mest på baseløftene, der er det så mye villt å se.

- Hilsen eks styrkeløfter som vedlikeholdsløfter 3 dager i uka.

Anonymkode: 10b6c...643

Det tenker jeg også. 

Det gjelder egentlig det meste i livet. Det meste av kroppsspråket f. eks. er veldig dårlig, men hvis alle skulle kommentert hva som egentlig er frekt å gjøre mot andre, så hadde vi aldri blitt ferdig. Det er ikke så mange som klarer et rent og pent kroppsspråk fritt for psykisk ubalanse. Så i mine øyne har de fleste av oss ikke noe vi skulle sagt. 

Anonymkode: 9543f...8a7

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Er det vant til å løfte sånn går det som regel greit uansett, selv om det ikke er optimalt. Dette gjelder mange unge gutter som løfter altfor mye med kort løftebane. Jeg jobber masse med egen teknikk, og tenker man betaler en pt hvis man vil ha hjelp med egen teknikk. 

Anonymkode: 7f21f...fad

• Liker 1
Skrevet

Ser mye rart fra jenten , med dårlig knebøy teknikk osv, tør ikke å sifra redd for at de tror jeg prøver meg på dem. 

kan kjøre bøy ved apparat rett ved så kanskje de lære noe .

Anonymkode: f73ae...8af

Skrevet

Nei, men jeg hadde satt pris på det om noen gjorde det med meg på en diskre måte.

Anonymkode: 64726...838

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke, og jeg mener at man heller ikke burde kommentere andre med mindre de spør om det selv (eller de ser ut til å kunne skade seg noe helt alvorlig). De fleste har vært i den fasen hvor man trener på teknikk, feiler, er usikker og finner ut av teknikken selv etter hvert. Noen er også trente i å krumme rygge i mark f.eks., og gjør dette på en kontrollert måte som ikke skader dem (selv om det kanskje ikke ser helt etter boka ut for andre).

Husker ei dame der hvor jeg trente før pleide å gå bort til folk som tydeligvis nettopp hadde begynt å trene, for å korrigere dem. Hun gikk bestemt bort til dem, som om det var hennes mission å dele av sin dyrebare kunnskap. Det var bare flaut å være vitne til, for hennes del. Fikk så vondt av ei jente som fikk gjennomgå først i knebøy, og så i markløft rett etterpå. Hun hadde ikke spesielt dårlig teknikk, den var bare ikke helt «perfekt». 

Anonymkode: 0173e...8f2

• Liker 4
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke, og jeg mener at man heller ikke burde kommentere andre med mindre de spør om det selv (eller de ser ut til å kunne skade seg noe helt alvorlig). De fleste har vært i den fasen hvor man trener på teknikk, feiler, er usikker og finner ut av teknikken selv etter hvert. Noen er også trente i å krumme rygge i mark f.eks., og gjør dette på en kontrollert måte som ikke skader dem (selv om det kanskje ikke ser helt etter boka ut for andre).

Husker ei dame der hvor jeg trente før pleide å gå bort til folk som tydeligvis nettopp hadde begynt å trene, for å korrigere dem. Hun gikk bestemt bort til dem, som om det var hennes mission å dele av sin dyrebare kunnskap. Det var bare flaut å være vitne til, for hennes del. Fikk så vondt av ei jente som fikk gjennomgå først i knebøy, og så i markløft rett etterpå. Hun hadde ikke spesielt dårlig teknikk, den var bare ikke helt «perfekt». 

Uff 😵

• Liker 1
Skrevet

Enig, det blir i overkant av innblanding. De fleste finner jo ut av øvelsene etter litt prøving og feiling. 

Skrevet
Sandum.PT skrev (På 11.9.2021 den 17.14):

Personlig har jeg så dårlig ankelmobilitet at jeg sliter med å få knær langt nok frem, og det fører til mye bøying i hofta, men der har jeg impingement, så det går jo ikke. Det kjipe er at det stopper foran i ankel, ikke pga. stramme muskler bak, så får liksom ikke tøyd det vekk heller.

Løsning: ikke gjøre knebøy.

Resultat: raskere økning i styrke og muskelvekst i beina.

Fornøyd 👍😀

Jeg har også impingement i hofta! Både høyre og venstre med cam-deformitet og pincher, men har operert høyre nå. Har prøvd meg mye på knebøy, men alltid følt at det er feil for meg. Så det kan altså være grunnen?

Anonymkode: ad4e8...bc4

Skrevet

Jeg ville blitt GLAD om noen hadde guts nok til å snakke direkte til meg om jeg utførte ting feil hva apparater gjelder 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har også impingement i hofta! Både høyre og venstre med cam-deformitet og pincher, men har operert høyre nå. Har prøvd meg mye på knebøy, men alltid følt at det er feil for meg. Så det kan altså være grunnen?

Det kan det være, absolutt 🙂 Har også i begge, høyre er verst ved knebøy, men venstre er verst i hverdagen 🤷‍♂️ Cam og pincher. Hvilken operasjon gjorde du og hvordan ble resultatet?

Skrevet
Sandum.PT skrev (18 timer siden):

Det kan det være, absolutt 🙂 Har også i begge, høyre er verst ved knebøy, men venstre er verst i hverdagen 🤷‍♂️ Cam og pincher. Hvilken operasjon gjorde du og hvordan ble resultatet?

Huff, det er ikke bra med disse dårlige hoftene. 

Det var hofteleddsartroskopi ved hjelp av kikkhullsoperasjon. Da freste kirurgen bort så mye han klarte, samt sydde en rift i labrum, og fjerna noen løse bensplinter. Det er for å utsette behovet for protese. 

Nå er det mindre smerte i den opererte enn den uopererte, men er fremdeles i opptreningsfasen og har litt andre smerter i den opererte. 

Klatrer en del til vanlig, så nå er det to måneder til jeg kan gjøre det igjen (fire måneder siden operasjonen). 

Er det noe du har blitt tilbudt? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Huff, det er ikke bra med disse dårlige hoftene. 

Det var hofteleddsartroskopi ved hjelp av kikkhullsoperasjon. Da freste kirurgen bort så mye han klarte, samt sydde en rift i labrum, og fjerna noen løse bensplinter. Det er for å utsette behovet for protese. 

Nå er det mindre smerte i den opererte enn den uopererte, men er fremdeles i opptreningsfasen og har litt andre smerter i den opererte. 

Klatrer en del til vanlig, så nå er det to måneder til jeg kan gjøre det igjen (fire måneder siden operasjonen). 

Er det noe du har blitt tilbudt? 

Ikke foreløpig, men lurer på om det blir et behov på sikt. Jeg tar ikke lett på akkurat det, men det er spennende mange måter å prøve å fikse det på. Og så er jo ikke proteser verdens undergang. 3 reps på vektplate med over 220 kg og begge hofter byttet ut:

https://www.instagram.com/p/BWgfEQUAttm/

Skrevet
Sandum.PT skrev (1 time siden):

Ikke foreløpig, men lurer på om det blir et behov på sikt. Jeg tar ikke lett på akkurat det, men det er spennende mange måter å prøve å fikse det på. Og så er jo ikke proteser verdens undergang. 3 reps på vektplate med over 220 kg og begge hofter byttet ut:

https://www.instagram.com/p/BWgfEQUAttm/

Vet i hvert fall at det er større sjanse for at operasjonen jeg har tatt blir vellykket hvis det er lite slitasje, så lurt å gjøre det tidlig. 

Protese er ikke verdens undergang, nei, men de vil som regel man skal vente så lenge som mulig før den settes inn. Er man under 30 år, som jeg, så er det ganske mange år med smerte man har i vente. Og når det ekte leddet er tatt ut, er det ingen vei tilbake. 

Tenker det er bedre å gi forebyggende operasjon en sjanse. 

Og en ting er kontrollerte bevegelser med hofteprotese, noe annet er det å slenge seg i fjellveggen så hofta tøyes både hit og dit. Går protesen ut av ledd da er det et stort problem. 

Men imponerende løfting på det du sendte. 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet i hvert fall at det er større sjanse for at operasjonen jeg har tatt blir vellykket hvis det er lite slitasje, så lurt å gjøre det tidlig. 

Protese er ikke verdens undergang, nei, men de vil som regel man skal vente så lenge som mulig før den settes inn. Er man under 30 år, som jeg, så er det ganske mange år med smerte man har i vente. Og når det ekte leddet er tatt ut, er det ingen vei tilbake. 

Tenker det er bedre å gi forebyggende operasjon en sjanse. 

Og en ting er kontrollerte bevegelser med hofteprotese, noe annet er det å slenge seg i fjellveggen så hofta tøyes både hit og dit. Går protesen ut av ledd da er det et stort problem. 

Men imponerende løfting på det du sendte. 🙂

Jeg venter gjerne med operasjon av alle typer da jeg foreløpig stort sett unngår smerter i hverdagen ved at jeg vet hva jeg kan og ikke kan gjøre 🙂👍

Enig i det du skriver!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...