Gå til innhold

Hva er det egentlig som foregår med norske strømpriser?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi selger billig strøm til utlandet, siden det er ett av klimatiltakene. Dette betaler vi for nå.

Ikke stem Venstre eller FRP ved valget. Det var de som foreslo det. Venstre fordi de ønsket at andre land skal slutte å bruke kullkraft for å produsere strøm.

Frp fordi de ønsket å tjene penger på det.

Anonymkode: 1c314...20b

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke så mye å forklare. Norsk grønn kraft selges til utlandet, dyr miljøfiendtlig kraft kjøpes tilbake. Noen få pamper på toppen beriker seg mens folket må ta regningen. Den samme gamle historien om grådighet og ondskap.

• Liker 4
Skrevet

Det er kartellvirksomhet. 

Anonymkode: 1070c...1ed

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg blir heller ikke klok. Men jeg stoler overhodet ikke på industrien her, da de har sagt så mye rart som ikke har stemt til nå. De bruker mye ressurser på å skremme oss til å gjøre som dem sier, fordi dem liksom har fakta. Enormt mye penger på spill her, både fra utland og innland. 

Men det virker ganske rart for meg at dette ikke har noe med strømkablene til utlandet å gjøre. Det spares ikke i vannmagasinene lengre som før fordi strømmen skal selges på det europeiske markedet. Og ergo blir det nesten alltid  "tomme vannmagasin".

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi selger billig strøm til utlandet, siden det er ett av klimatiltakene. Dette betaler vi for nå.

Ikke stem Venstre eller FRP ved valget. Det var de som foreslo det. Venstre fordi de ønsket at andre land skal slutte å bruke kullkraft for å produsere strøm.

Frp fordi de ønsket å tjene penger på det.

Og Høyre, ap og krf er bedre her? Det er disse som har gått god for dette. 

SP, rødt og sv er eneste som har vært kritiske. mdg delvis også, utrolig nok. 

Skrevet
kikkana skrev (1 minutt siden):

Og Høyre, ap og krf er bedre her? Det er disse som har gått god for dette. 

SP, rødt og sv er eneste som har vært kritiske. mdg delvis også, utrolig nok. 

Det er forskjell på hvem som foreslår ett vedtak (de brenner for saken) og de andre partiene som tar stiling til dette.

Stem på Venstre og FRP om du ønsker høyere strømpriser.

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Jeg må innrømme at jeg ikke henger helt med, og oppfatter det som komplisert. Jeg kniper inn på forbruket og følger med på strømprisene for å slippe de verste sjokkene.  Det ville være fælt om man ikke klarte å betale regningene.

Deler denne også, uten at jeg har klart å sette meg helt inn i hva som står der om ACER

https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/eus-tredje-energimarkedspakke/?gclid=EAIaIQobChMItJGYqcP08gIV0QJ7Ch2WHglnEAAYASAAEgJbE_D_BwE

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stem på Venstre og FRP om du ønsker høyere strømpriser.

Og stem på Sp, SV eller Rødt hvis du vil ha lavere strømpriser. Det er disse partiene som ønsker å ta Norge ut av Acer-avtalen. 

Anonymkode: ae78d...736

• Liker 3
Skrevet
Niek79 skrev (2 minutter siden):

Det har vel ikke regnet så mye i år heller.

Ironi? 

Har vært et nokså vått år dette her, stort sett over hele landet. 

Skrevet
3 minutter siden, kikkana said:

Ironi? 

Nei, tørrår dette.

Skrevet
Niek79 skrev (2 minutter siden):

Nei, tørrår dette.

fjått

Skrevet
kikkana skrev (6 minutter siden):

Ironi? 

Ikke her på vestlandet iallefall. Beste og tørreste sommeren på 10-20 år.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
kikkana skrev (7 minutter siden):

Ironi? 

Nei, det har det virkelig ikke. Jeg har levd i 56 år og kan ikke huske en vår og sommer i Bergen som har vært så tørr og varm som dette. Jeg skal ikke påstå at dette gjelder hele landet, for det vet jeg ikke. 

Skrevet
Blondie65 skrev (4 minutter siden):

Nei, det har det virkelig ikke. Jeg har levd i 56 år og kan ikke huske en vår og sommer i Bergen som har vært så tørr og varm som dette. Jeg skal ikke påstå at dette gjelder hele landet, for det vet jeg ikke. 

Nå finner jeg den ikke men har sett statistikken. Bergen er da ikke gjeldende for hele landet. Samtidig er vår og sommer 4-5 mnd i løpet av et år. 

Skrevet
Just now, kikkana said:

Nå finner jeg den ikke men har sett statistikken. Bergen er da ikke gjeldende for hele landet. Samtidig er vår og sommer 4-5 mnd i løpet av et år. 

Du er en sånn en som ikke leser det du kommenterer du ja. Livets Knall Harde Skole?

Hittil i år har imidlertid ikke eksporten til Tyskland og Nederland hatt avgjørende betydning for prisøkningen i Norge. Siden årsskiftet har vi «mistet» 34 TWh vann i form av snø og magasinvann, og vi har kun eksportert netto drøyt 4 TWh til Nederland og Tyskland siden årsskiftet. Tar man med Danmark og Sverige så har vi til sammen eksportert 10 TWh siden årsskiftet.

Det som er underkommunisert er med andre ord at vi kommer fra en vinter med relativt høyt forbruk, lite vind og lite nedbør, samt at dette har fortsatt inn i sommerhalvåret. Dette har medført at vi har vært i stand til å produsere mye vannkraft i Norge på stigende priser gjennom hele sommerhalvåret – på grunn av at det har vært ekstremt lite nedbør i flere måneder.

Skrevet

Hei.

Strømleverandørenes grådighet

Med vennlig hilsen

TBergh

Gjest Blondie65
Skrevet
kikkana skrev (4 minutter siden):

Hvor er det strømprodusentene får vannet sitt fra? Er det Karl Johans gate, eller kan det være fjellheimen i resten av landet - denne fjellheimen som under normale vintre og sommre er selve årsaken til at Bergen har så mye regn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...