Gå til innhold

Planlagt keisersnitt - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal om en halvannen uke ta planlagt keisersnitt, og har til nå vært relativt rolig på det - men det siste døgnet har tankene begynt å svirre og jeg begynner å grue meg 🙈 og veldig spørsmål dukker opp, som jeg håper dere med erfaring med planlagt keisersnitt kan svare på:

Når på morgenen måtte du inn på sykehuset? Klokken syv, klokken ti? 💁‍♀️

Er far med inn på operasjonsstua? Og hvor lang tid brukte du på å komme deg på observasjonen før du ble gjenforent med baby og far? 

Hvor lenge måtte du bli på sykehuset etter snittet? 

Far har jo to uker hjemme etter fødsel, var du god igjen når han skulle på jobb? Har ei halvannet åring og da en nyfødt som skal tas vare på - er det realistisk å være bra nok igjen til det? Kunne håndtere søskenvogn til og fra barnehagen og slikt? 

Jeg har to akutt snitt bak meg, og mistet ekstremt mye blod begge gangene. Så jeg var ekstremt dårlig i etterkant av begge snittene. Men håper jo og tror at under ordnede forhold denne gangen, at jeg skal slippe å miste blod (🤞) og få en litt raskere tilfriskningsperiode. 😊

Anonymkode: fa610...7ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke egen erfaring men nær familie som akkurat tok keisersnitt for 3 uker siden så snakket med henne om mye av dette i går tilfeldigvis. Hennes erfaring:

- Hun kom inn tidlig, tror det var 7. Men har hørt man noen ganger må vente om det kommer inn akutte greier, hun slapp heldigvis det.

- Far fikk bli med på operasjonsstuen men tror han måtte holde avstand (Tror dette regnes som aktiv fødsel for koronaregler men akkurat dette bør det stå info om på sykehusets hjemmesider)

- Hun måtte være 1-2 timer på oppvåkning før hun ble gjenforent med far og barn (men dette varierer nok, de må se at man kommer seg og at bedøvelse går ut)

- Hun hadde ikke veldig vondt i ettertid og fikk inntrykk av at det gikk fint å håndtere baby og 4åring etter de 2 ukene, men tror far der leverer og sånn med 4åringen. 

Hun hadde også akuttsnitt bak seg og sa at dette planlagte var en mye bedre opplevelse for henne og faren til baby.

Anonymkode: ab9e1...2ed

Skrevet

Jeg kom inn kl.07:00 men det planlagte ks ble først tatt i 11-tiden (måtte vente litt fordi det oppstod noe akutt så de trengte operasjonssalen).

Far var med hele veien. Det var en utrolig behagelig og rolig stemning før, under og etter ks. Dette er et rutineinngrep de er gode på ved sykehusene.

De ga meg bedøvelse først og satt inn kateter etterpå. Kjente absolutt ingen smerte. Ikke under selve ks heller. Tror ikke det tok mer enn 15 minutter. Baby var i super form, hadde 10 på apgar score når hun ble født og alt var vel. Mistet ca.500 mL blod som er innenfor normalen. 

Etter ks lå jeg noen timer til overvåkning. Fikk endel morfin og hadde lite smerter. Deretter ble vi trillet til barsel. Dagen etter fikk jeg fjernet kateteret, var oppe og gikk og dusjet. Fikk endel luftsmerter men det var overkommelig.

Alt i alt en flott opplevelse! Arret har grodd veldig fint og er i dag 3 år etter nesten usynlig.

Lykke til, dette går fint :) 

Anonymkode: 8d284...9ac

Skrevet

Glemte å skrive: Far var med på observasjonsposten hele veien. Lå der i 4-5 timer før jeg kom på sengepost. Dro hjem fra sykehuset etter 2 dager.

Anonymkode: 8d284...9ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skal om en halvannen uke ta planlagt keisersnitt, og har til nå vært relativt rolig på det - men det siste døgnet har tankene begynt å svirre og jeg begynner å grue meg 🙈 og veldig spørsmål dukker opp, som jeg håper dere med erfaring med planlagt keisersnitt kan svare på:

Når på morgenen måtte du inn på sykehuset? Klokken syv, klokken ti? 💁‍♀️

Er far med inn på operasjonsstua? Og hvor lang tid brukte du på å komme deg på observasjonen før du ble gjenforent med baby og far? 

Hvor lenge måtte du bli på sykehuset etter snittet? 

Far har jo to uker hjemme etter fødsel, var du god igjen når han skulle på jobb? Har ei halvannet åring og da en nyfødt som skal tas vare på - er det realistisk å være bra nok igjen til det? Kunne håndtere søskenvogn til og fra barnehagen og slikt? 

Jeg har to akutt snitt bak meg, og mistet ekstremt mye blod begge gangene. Så jeg var ekstremt dårlig i etterkant av begge snittene. Men håper jo og tror at under ordnede forhold denne gangen, at jeg skal slippe å miste blod (🤞) og få en litt raskere tilfriskningsperiode. 😊

Hadde planlagt fir 3 uker siden. Hatt hastesnitt før hvor bedøvelsen ikke fungerte som den skulle. Så gruet meg forferdelig. Men det ble en veldig fin opplevelse. 

Fikk beskjed om å ringe inn på kvelden før for å få tidspunktet. Jeg var satt opp først, så møtte 06.30, og trillet inn til operasjon 07.30. Far kommer inn etter at bedøvelsen er satt, og sittet ved hodet ditt. Fikk hilse på baby på operasjonsstua, så gikk de avgårde. Etter 1,5 t på observasjonen så kom far og baby til meg etter ønske fra meg. Var der 30 min til, og fikk så dra på barsel.

Hadde snitt på mandag, og fikk dra hjem på onsdag hvis jeg ønsket. Men måtte bli til torsdag plutselig, da blodtrykket mitt ble for høyt. Så dro hjem på torsdag.

Jeg følte meg i bra form når far begynte å jobbe. Hadde ikke behov for smertestillende etter 5 dager. Merket selvfølgelig at jeg var litt redusert, men var ikke noe store greier.

Jeg gruet meg som sagt forferdelig, men nå hadde jeg ikke vært redd for et nytt keisersnitt. Alt gikk så rolig for seg, og hadde et fantastisk operasjonsteam som fikk meg til å slappe av.

Ønsker deg masse lykke til.

Anonymkode: 269cb...89e

Skrevet

Jeg har to planlagte snitt bak meg, og de var veldig ulike opplevelser. Med første fikk mannen min være med på alt, og vi var to døgn sammen på barsel før vi dro hjem. Veldig fin opplevelse. Andre er født i mars 2020 og det var helt grusomt. Mannen min fikk ikke være med på snittet, men pga. min sykdom fikk han være med oss på barsel. Han fikk da komme etter at babyen og jeg var ferdig på overvåkning. Jeg krevde å ha ungene mine sammen med meg hele tiden, og det har man rett til. Sykehusene har forpliktet seg til å så langt det er mulig, følge prosedyrer for mor-barn-vennlig sykehus, som blant annet innebærer at mor og barn skal ha hudkontakt så kjapt som mulig etter fødsel og så lenge som mulig og barnet skal også få legges til brystet så lenge mor ønsker og er i form til det. Dessverre er det alt for mange sykehus som synder her, men når mor ber om det, får hun det slik. 

Anonymkode: 90eba...dbc

Skrevet

Tusen takk for svar 🙏

De satt epidural feil under fødsel, glemte å skru av drypp når de bestemte seg for at det ble akutt keisersnitt og satt spinalbedøvelsen også feil - så kjenner jeg faktisk gruer meg, til tross for at jeg absolutt ønsket planlagt keisersnitt etter de "fødslene" jeg har hatt 😅 og barnefar ble satt litt på sidelinjen, så tror det nesten var verre for han enn for meg. Var òg på oppvåkning i 4-5 timer forrige gang, noe som virket som en evig lang tid. 

Håper jeg får en mye roligere og bedre erfaring med keisersnitt denne gangen, kan se sånn ut utifra hva dere har svart ihvertfall 🥰

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...