Emma_junge Skrevet 10. september 2021 #1 Skrevet 10. september 2021 Du har kanskje prøvd alt for å bli kvitt akne og kviser. Alt fra den dyre ansiktsbehandlingen, den magiske rensebørsten og den såkalte svært effektive akne-kremen ... men likevel ubrukelig. Dette betyr ikke at disse produktene ikke gjør noe for huden din. Årsaken til dette kan ligge i putetrekk! Da vil jo man tro, putetrekkene mine er rene og jeg vasker dem annenhver uke, hvordan er det grunnen? Hva er årsakene til uren hud og kviser? 1. I puberteten øker produksjonen av mannlige kjønnshormoner og dette stimulerer talgproduksjonen i huden. Dersom talgproppen blir sittende fast, bryter bakterier ned talgen og avfallsstoffene irriterer talgkjertelen som blir betent. 2. Det er ingen tydeligere holdepunkter for at spesielle matvarer påvirker forløpet av kviser, men enkelte mener at for eksempel sjokolade, potetgull eller meieriprodukter påvirker huden i negativ retning. Dersom du mener at visse matvarer gir deg problem med kviser, kan du prøve å redusere på dette. 3. Andre faktorer som kan spille inn er: · arv. · stress. · visse legemidler (blant annet mot epilepsi). · bruk av kremer og make-up som ikke er tilpasset en fet hudtype. Hva kan du gjøre selv med uren hud og kviser? Det finnes flere hudpleieserier beregnet for fet og uren hud/kviser. I tillegg til renseprodukter og fuktighetskremer finnes det også produkter som behandler og dekker. Ved lette plager vil det ofte være nok å behandle med slike produkter. I min blogg har jeg skrevet om hvordan silke putetrekk kan hjelpe mot kviser. God pleie av huden og riktige produkter kan dempe og forebygge symptomene. To ting er viktig ved behandling av uren hud, regelmessig stell av huden og en solid dose tålmodighet! Det tar vanligvis 4-6 uker før man ser resultater av en behandling. Dette skyldes at huden bruker cirka 4 uker på å fornye seg. Når man har oppnådd en bedring er det viktig å fortsette med hudpleien for å forebygge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå