Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har selv planlagt å få barn, og er veldig klar over at det kommer til å bli utrolig travel. Selvfølgelig - det er jo omtrent det eneste som snakkes om i forbindelse med småbarn, og vi er veldig forberedt på at det sies med god grunn.

Uansett - vi har helt frivillig og med stor iver gått inn for å barn (med alt det innebærer) og vi gleder veldig til å starte på vårt nye liv som småbarnsforeldre. Ja, det kommer til å bli søvnløse netter, frustrasjon, mye planlegging og logistikkutfordringer osv., men det er vi veldig beredt på å komme oss gjennom.

Likevel, det er så ofte vi, eller særlig min samboer, blir møtt med "hehe oi, ja dere kommer virkelig til å få det travelt i januar altså xD". Og jeg begynner å bli så lei av å høre det🙃 Vi er to friske og aktive 28-åringer med helt normale liv? Vi har begge fulltidsjobber, en nydelig hund som krever sitt (men som vi helt fint vil klare å kombinere med baby), men det er egentlig det... Vi bor i en vedlikeholdsfri leilighet, har ingen tidkrevende hobbyer som må dyrkes, ingen oppussingsprosjekter, ingen av oss drar på byen eller er veldig avhengig av å ha masse tid til venner osv.  I tillegg skal min samboer slutte i jobben sin for å bli fulltidsstudent, så dette vil medføre en god del mer fleksisbilitet enn jobben han har nå. Dette skaper også reaksjoner, som "oi, ja, fulltidsstudent med baby ja, det blir tøft det!! Og ikke billig hehe". Jeg har selv vært fulltidsstudent i 6 år, og tro meg - jobblivet er langt tøffere og mindre fleksibelt enn livet som student😅 Dette har han for øvrig mulighet til å gjennomføre som om følge av fornuftig sparing og investeringer, så det økonomiske er ikke engang et tema ved dette valget.

Jeg er så lei, og jeg forstår ikke hvor det kommer ifra. Vi har selv vært gjenstand for flere gravid-annonseringer fra andre par, men det kunne aldri falt meg inn å forsøke fjerne noe av gleden deres ved å påpeke det helt åpenbare: "Oi det blir sikkert gøy, men bare tenk så lite søvn dere kommer til å få når babyen kommer, da?!" eller  "tenk så mye av frititiden deres dere mister? Kan ikke jobbe like mye overtid nå lenger nei xD" osv.

Ok, jeg tar full selvkritikk på at jeg garantert er hormonell og overdrevent nærtagende her, men seriøst... Hva får folk ut av å påpeke at det livet blir travelt når man velger å få baby? Det blir som å sparke inn en helt vidåpen dør🙃

Anonymkode: 5db84...912

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er bare en «matter of speech». Folk bare «tørrprater». Drit i det

Anonymkode: 38408...e27

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, nå lager du mange fugler ut av få fjær :) Det er bare vanlig småprat, det betyr ingenting og er ikke ment ille. Folk sier sånne ting bare for å ha noe si :)

Anonymkode: 12a75...a31

Haha, dere har helt sikkert rett😂 Jeg brydde meg ikke noe ved det i starten, men nå har vi hørt det såpass mange ganger at jeg har begynt å lure på om det er noe spesielt med livsstilen vår som folk er overbevist om er uforenelig med en baby eller noe😅

Skrevet

Jeg fikk høre det samme da jeg ventet første barnet. Og jeg har aldri sovet så mye i hele mitt liv. Babyen sov og jeg sov. Vi stod opp og skiftet bleie på natta, ammet litt i senga, så sovnet vi igjen. Så sov hun til langt på morgenen. haha... Foreldrene mine var sjokkert første gang jeg kom hjem på besøk og jeg og baby stod opp klokka 10-. Slekta kom, og jeg sendte ungen rundt, mens hun sov. Jeg ble faktisk litt urolig for at hun sov så mye. 

Så har jeg fire jenter, og nummer 2 hadde kolikk. Da sov jeg ikke så mye. 

Stress ned. Det er så mange som stresser med de ungene. De kan ikke være hjemme med dem, for det er så stress, og de kan ikke være på jobb, for det er stress. Og det er sant. Det er litt stress når du skal kombinere jobb med barn, henting og dårlig samvittighet. DVS- jeg hadde jaffal. 

Men jeg synes ikke småbarnsperioden var stress! Selv ikke med mange barn. Jeg synes det var kos. Sov når babyen sover, og ta deg tid til å styre med den, og ikke stress med alt annet. Nyt det og finn roen. Da tror jeg det smitter over på ungen. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har selv planlagt å få barn, og er veldig klar over at det kommer til å bli utrolig travel. Selvfølgelig - det er jo omtrent det eneste som snakkes om i forbindelse med småbarn, og vi er veldig forberedt på at det sies med god grunn.

Uansett - vi har helt frivillig og med stor iver gått inn for å barn (med alt det innebærer) og vi gleder veldig til å starte på vårt nye liv som småbarnsforeldre. Ja, det kommer til å bli søvnløse netter, frustrasjon, mye planlegging og logistikkutfordringer osv., men det er vi veldig beredt på å komme oss gjennom.

Likevel, det er så ofte vi, eller særlig min samboer, blir møtt med "hehe oi, ja dere kommer virkelig til å få det travelt i januar altså xD". Og jeg begynner å bli så lei av å høre det🙃 Vi er to friske og aktive 28-åringer med helt normale liv? Vi har begge fulltidsjobber, en nydelig hund som krever sitt (men som vi helt fint vil klare å kombinere med baby), men det er egentlig det... Vi bor i en vedlikeholdsfri leilighet, har ingen tidkrevende hobbyer som må dyrkes, ingen oppussingsprosjekter, ingen av oss drar på byen eller er veldig avhengig av å ha masse tid til venner osv.  I tillegg skal min samboer slutte i jobben sin for å bli fulltidsstudent, så dette vil medføre en god del mer fleksisbilitet enn jobben han har nå. Dette skaper også reaksjoner, som "oi, ja, fulltidsstudent med baby ja, det blir tøft det!! Og ikke billig hehe". Jeg har selv vært fulltidsstudent i 6 år, og tro meg - jobblivet er langt tøffere og mindre fleksibelt enn livet som student😅 Dette har han for øvrig mulighet til å gjennomføre som om følge av fornuftig sparing og investeringer, så det økonomiske er ikke engang et tema ved dette valget.

Jeg er så lei, og jeg forstår ikke hvor det kommer ifra. Vi har selv vært gjenstand for flere gravid-annonseringer fra andre par, men det kunne aldri falt meg inn å forsøke fjerne noe av gleden deres ved å påpeke det helt åpenbare: "Oi det blir sikkert gøy, men bare tenk så lite søvn dere kommer til å få når babyen kommer, da?!" eller  "tenk så mye av frititiden deres dere mister? Kan ikke jobbe like mye overtid nå lenger nei xD" osv.

Ok, jeg tar full selvkritikk på at jeg garantert er hormonell og overdrevent nærtagende her, men seriøst... Hva får folk ut av å påpeke at det livet blir travelt når man velger å få baby? Det blir som å sparke inn en helt vidåpen dør🙃

Good for you!

De fleste sier dette i beste mening da mange førstegangsforeldre som regel får virkeligheten som et slag midt i magen. Totalt uforberedt.

Beklager men ingenting kan forberede dere på hva som er i vente. Det er en grunn til at både mødre og fedre kan gå inn i en barselsdepresjon. Å få barn regnes som en livskrise. 

Du er nok litt hormonell. Ikke tolk alt i verste mening. 

Anonymkode: 7e7f4...85f

• Liker 24
Skrevet

Jeg er barnløs og ønsker barn, men får ikke til. Når noen annonenserer at de er gravide er det der min «go to» bare for å ha noe å si etter «gratulerer». Egentlig står jeg der og er grønn av misunnelse, men kan jo ikke akkurat si det. Så ja: oiii, da blir det ny sjef i huset og travle tider fra januar. Blir sikkert mye kos og gøy også da *humre humre*

Anonymkode: c6f86...0a7

• Liker 23
Skrevet
Mooza skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk høre det samme da jeg ventet første barnet. Og jeg har aldri sovet så mye i hele mitt liv. Babyen sov og jeg sov. Vi stod opp og skiftet bleie på natta, ammet litt i senga, så sovnet vi igjen. Så sov hun til langt på morgenen. haha... Foreldrene mine var sjokkert første gang jeg kom hjem på besøk og jeg og baby stod opp klokka 10-. Slekta kom, og jeg sendte ungen rundt, mens hun sov. Jeg ble faktisk litt urolig for at hun sov så mye. 

Så har jeg fire jenter, og nummer 2 hadde kolikk. Da sov jeg ikke så mye. 

Stress ned. Det er så mange som stresser med de ungene. De kan ikke være hjemme med dem, for det er så stress, og de kan ikke være på jobb, for det er stress. Og det er sant. Det er litt stress når du skal kombinere jobb med barn, henting og dårlig samvittighet. DVS- jeg hadde jaffal. 

Men jeg synes ikke småbarnsperioden var stress! Selv ikke med mange barn. Jeg synes det var kos. Sov når babyen sover, og ta deg tid til å styre med den, og ikke stress med alt annet. Nyt det og finn roen. Da tror jeg det smitter over på ungen. 

Takk for gode tips❤️

Skrevet

Det er bare småprat. Akkurat som når man går ute i nabolaget og ser naboen fikser hekken eller måler gjerdet "Jasså, så her står du og jobber?". En samtalestarter rett og slett, småprat.

Anonymkode: c4e07...6a1

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bare småprat. Akkurat som når man går ute i nabolaget og ser naboen fikser hekken eller måler gjerdet "Jasså, så her står du og jobber?". En samtalestarter rett og slett, småprat.

Maler gjerdet!!

Skrevet

Noen mener det er deres oppgave å forberede dere på å få barn.

De fleste sier dette i beste mening da mange førstegangsforeldre som regel får virkeligheten som et slag midt i magen. Totalt uforberedt.

Beklager men ingenting kan forberede dere på hva som er i vente. Det er en grunn til at både mødre og fedre kan gå inn i en barselsdepresjon. Å få barn regnes som en livskrise. 

Hvis du "beklager at ingen kan forberede dere", hvorfor da insistere på å forberede? Det er ikke din eller andres oppgave, og det utgjør heller ingen forskjell.

Å få barn er en omveltning som man ikke helt kan forberede seg på. Man kan ikke vite hvor høyt man elsker barna før man får dem, og heller ikke hvor slitsomt det blir. 

De fleste av oss har hørt på syting fra småbarnsforeldre i flere år før vi får barn selv. Det er jo et under at ikke fertiliteten er enda lavere i landet, så mye som folk okker seg.

Anonymkode: 92acb...747

• Liker 7
Skrevet

Nei, det er ikke som å sparke ned en vidåpen dør. Du aner virkelig ikke hva du går til. Ikke at det hjelper at andre påpeker at det blir travelt, og du er nok klar over det.

Men du aner virkelig ikke hva du går til.

Men det er verdt alt, og de mener det bare godt. Bare jatt med dem.

Anonymkode: 7e89e...3ef

• Liker 13
Skrevet

Good for you!

Det kan godt hende, men jeg har sjeldent hørt/lest positive ting rundt å få barn - kun de negative :) Jeg ønsket derfor lenge å forbli barnløs nettopp på grunn av alt et barn medfører (livskrisen som du nevner, det er noe de aller færreste ønsker å utsette seg for sånn uten videre), så jeg er veldig forberedt på de aller verst tenkelige scenarione😅 Så om noe håper jeg på å bli positivt overrasket, og om ikke så skal vi nok komme oss gjennom det også på et vis!

• Liker 2
Skrevet

Akkurat samme som når folk seier «ta vare på den tida, det går så fort» når du står med melkespreng og gulp over heile kroppen 😂 

irriterande? Ja! 
men bare å vende seg til dessverre

• Liker 9
Skrevet

Det er bare tørrprat for å ha noe å si. Sikkert derfor alle sier det samme, også. Akkurat som å kommentere været.

Anonymkode: 75da1...40d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan godt hende, men jeg har sjeldent hørt/lest positive ting rundt å få barn - kun de negative :) Jeg ønsket derfor lenge å forbli barnløs nettopp på grunn av alt et barn medfører (livskrisen som du nevner, det er noe de aller færreste ønsker å utsette seg for sånn uten videre), så jeg er veldig forberedt på de aller verst tenkelige scenarione😅 Så om noe håper jeg på å bli positivt overrasket, og om ikke så skal vi nok komme oss gjennom det også på et vis!

Dette tror jeg rett og slett ikke på.

Du ville ikke ha barn fordi andre sier at det er tøft? 

Småbarnsfasen er beintøff, men det er jo selvfølgelig verdt det, og alle kommer seg gjennom det. Hvis ikke hadde ikke du sittet der du gjør, hadde du vel?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Good for you!

Haha! Herregud, hvis du har barn og tenker dette, så har du jo en fødselsdepresjon! Jeg er helt uenig med deg. Hverken jeg eller venninnene mine som fikk barn fikk sjokk eller var uforberedte. Vi hadde en god formening om hva vi gikk til, og det gikk svært bra for alle sammen. Ingen livskrise på noen av oss - alle har fått flere barn og er fortsatt sammen med mennene sine...Og jobber 100%... OG har tid til hobbyer.... Det mest normale er jo at det går bra og at man klarer seg helt fint. Unntaksvis går det dårlig fordi baby har kolikk eller mor/far får fødselsdepresjon. 

Til ts: Det er bare sånn folk sier. Jeg hadde en kjemperolig barseltid med førstemann, sov kjempemye. Babyen sov jo 20 timer i døgnet i månedsvis! Fått nummer to nå som er helt lik, bare å glede seg! :) 

Anonymkode: 46280...ee1

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er small talk. Folk er generelt ikke SÅ opptatt av at dere skal få barn. Så de må finne noe å si for å virke interesserte. Av ren høflighet. Det kan også komme i form av at de spør hvordan formen er i svangerskapet. Eller «det er vel tungt nå»

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette tror jeg rett og slett ikke på.

Du ville ikke ha barn fordi andre sier at det er tøft? 

Småbarnsfasen er beintøff, men det er jo selvfølgelig verdt det, og alle kommer seg gjennom det. Hvis ikke hadde ikke du sittet der du gjør, hadde du vel?

Det er ikke gitt at det er beintøft. Kommer helt an på ungen det. Hadde alle barn vært som min førstemann hadde jeg hatt minst 10 stk. Så fikk jeg andremann, da skjønte jeg hvorfor man stopper mens leken er god 🙈 men vil fortsatt ikke si at det var beintøft. Langt derifra.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...