Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har vært sammen med samboeren i 5 år. Vi har det stort sett veldig bra, men har noen dårlige perioder og jeg har tenkt flere ganger at vi har vokst fra hverandre og at vi bør gå fra hverandre, jeg ønsker ofte noe annet selvom han ikke gjør noe galt, tvert i mot er han en veldig snill og god mann.

Problemet er at han har en historie med å takle brudd veldig dårlig, og har sagt at hvis det blir slutt mellom oss så tar han selvmord. Jeg har også større nettverk enn han og hadde klart meg fint på egenhånd, men det ville vært verre for han, det har han også forklart at han følte ved tidligere kjærestebrudd.

Med andre ord er jeg fanget, det spiller ingen rolle hvor dritt lei eller ferdig jeg er med han, jeg kan ikke gå fra han. Det ville være veldig vondt så klart som alle brudd, men jeg tror oppriktig at jeg da tar livet av han. Jeg er ikke der at jeg vil slå opp nå, men jeg aner at vi utvikler oss mer og mer i forskjellige retninger og blir helt panisk av tanken på at jeg uansett aldri kan gå. Hva skal jeg gjøre? Noen som har opplevd dette? Hjelp. 

Anonymkode: b6289...df5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du er ikke fanget om du ikke lar deg fange. Du kan ikke ta ansvar for hans liv, uansett hva - det er ikke noe forbud i norge mot å ta sitt eget liv, det er heller ikke noe lov som sier at man må bli i et forhold dersom noen truer med selvmord. 

Anonymkode: bdb8b...8b4

• Liker 38
Skrevet

Det er ikke ditt ansvar at han ikke fikser livet. Du kan ikke være i et ulykkelig forhold på grunn av dette. Du har din frihet om du vil og har ikke et ansvar for hans videre valg.

Anonymkode: 67185...bf2

• Liker 20
Skrevet

Dette er en form for psykisk mishandling. 

Du er ikke ansvarlig for hva som blir å skje etter brudd og det er en langt større sannsynlighet for at han bløffer.

Vil du forsette med forholdet så oppsøk parterapi. Vil du avslutte forholdet så fortell hans nærmeste om situasjonen. 

• Liker 25
Skrevet

Det er manipulerende av han å holde på sånn. Har han borderline? Han kommer nok neppe til å ta selvmord han bare bruker det imot deg. 

Anonymkode: bb7e0...972

• Liker 14
Skrevet

Ikke bordeline nei, og jeg tror ikke han mener det som manipulerende om man kan si det sånn. Han har nevnt det som ren fakta, at hvis han ikke har meg har han ingenting å leve for. 

Skrevet

Hva med å ta en tur til samlivsterapeut?

At du vil snakke ut om dette temaet fordi du føler det tynger deg såpass mye at det blir litt selvoppfyllende profeti når ting ikke er på topp.

Du kveles av tanken, og det blir en negativ spiral osv.

Samtidig med dette vil jo han få en heads up fra terapeuten om Hvordsn dette er en kynisk hersketeknikk i relasjoner.

Og, han vil få øve på å måtte snakke med en profesjonell - noe som gjør veien kortere til å ta imot hjelp dersom deres relasjon ender. 

Dersom du skal gjøre det slutt og han truer igjen ringer du ambulant team og forklarer at de nok må ta seg en tur hjem til ham. 

Anonymkode: 3019d...b0e

• Liker 9
Skrevet

Han kan ikke tvinge deg til å være sammen med han. Han har da ekser fra før av. Og han lever fortsatt. Kommer han med sånn bullshit når du slår opp, så sier du at du ringer til foreldrene hans, eller legen, eller et eller annet. Sier han at det er på lengre sikt, så får du sende inn bekymringsmelding til fastlegen.

Anonymkode: 07bab...19d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Med andre ord er jeg fanget, det spiller ingen rolle hvor dritt lei eller ferdig jeg er med han, jeg kan ikke gå fra han. Det ville være veldig vondt så klart som alle brudd, men jeg tror oppriktig at jeg da tar livet av han. Jeg er ikke der at jeg vil slå opp nå, men jeg aner at vi utvikler oss mer og mer i forskjellige retninger og blir helt panisk av tanken på at jeg uansett aldri kan gå. Hva skal jeg gjøre? Noen som har opplevd dette? Hjelp. 

Nei. Du er ikke fanget. Du er ikke ansvarlig for hans reaksjonsmønster. 

Han kan ikke bestemme at du må være med han. 
Du er kun ansvarlig for deg selv (antar ingen barn her). Du skal ‘jobbe’ for deg selv og ditt liv. 

Anonymkode: fbd3d...9f0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke bordeline nei, og jeg tror ikke han mener det som manipulerende om man kan si det sånn. Han har nevnt det som ren fakta, at hvis han ikke har meg har han ingenting å leve for. 

Om du ikke har tenkt til å gå nå, men har tid så kan du gjøre han gradvis mindre avhengig av deg. Vær borte ofte,  gi lite, rett og slett vær uattraktiv. 

Og de andre i tråden har rett: du kan ikke bli fordi han kanskje tar livet av seg. Du kan uansett ikke leve livet for han og motgang vil han få før eller siden. Du må leve ditt liv, og van må ta tak i sitt. Enten det er med eller ruten deg. 

Skrevet

Jeg har ikke opplevd direkte det samme, men jeg hadde ei venninne for mange år siden som sa noe av det samme ang. vennskapet, og jeg har eks-venn som akkurat nå gjør dette mot samboeren sin. (Fått vite igjennom felles bekjente)

Jeg har ofte tenkt at dette er muligens det verste man kan gjøre mot et annet menneske. Det er muligens ikke ment slik, men dette er manipulasjon (eller forsøk på det) av verste sort. Nå kjenner jeg ikke detaljer, men jeg vil tro at det oftest i slike tilfeller bare er prat. Man er så desperat eller har så lav selvtillit at det er en slags overlevelsesmekanisme for å ikke få det verre. Men glemmer i samme moment at det egentlig er en ren trussel, du kan drepe et menneske om du gjør X eller Y. 

Det er ihvertfall på det rene at noen som ytrer seg slik trenger hjelp. Er det muligheter for å ta det med psykolog eller gå til en terapeut sammen? 

Egentlig bør du bare fortelle ham at han får gjøre hva han vil. Det er han som evt. velger å handle, ikke du. Har du forsøkt å fortelle han hvor fælt det er å høre noe slik? Du må ihvertfall ikke føle deg fanget, uansett hva han gjør så er det ikke din skyld. Hvis han virkelig mener dette og ikke er av typen som kan juge så bør du faktisk ringe etter psykiatrisk hjelp. 

Anonymkode: 2e1b8...70d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det sa både eksen til søstera mi og eksen til bestekompisen min. Begge har gjort det slutt og ingen selvmord har skjedd. Det er psykisk mishandling fra hans side. Kom deg vekk.

Anonymkode: 5dd29...150

• Liker 8
Skrevet

Min eksmann avsluttet livet sitt et par år etter vårt brudd. Han truet ikke med selvmord, men han var alvorlig psykisk syk og taklet ikke livet noe særlig. Jeg ringte fastlegen hans og ba om hjelp et par måneder før jeg flyttet ut og snakket på ny med fastlegen noen måneder etter jeg flyttet ut om at jeg opplevde han som suicidal eller at han ga uttrykk for ting jeg ble usikker på. Akkurat i forhold til dette var jeg ganske tøff, jeg tok ikke det på meg. Jeg «bar» han i altfor lang tid og i ettertid har jeg tenkt mang en gang at hadde jeg ikke gått er jeg ikke sikker på om jeg hadde stått oppreist selv lenger heller. 
En skal ikke måtte holde et annet menneske i live, det må de ta ansvar for selv. Jeg vil anbefale deg å kontakte hans fastlege og gjerne involvere hans nærmeste pårørende (foreldre, søsken). Fortell dem hva han har sagt og at du er redd for hva han vil finne på. Og, sørg for selv å ga gode støttespillere som backer deg, for godt mulig du vil møte press fra andre på å bli. Men, gjør avslutningen rask, kutt kontakten full og helt. Ved å tviholde på relasjonen drar bruddet ut og det vil skade mer enn det gagner og skape er slags håp om forsoning. Vær kald og tøff. Kontakter han deg ikke svar, får du sms som tilsier at han vil skade seg selv - ring ambulanse, fastlege og hans pårørende. Du må bare holde deg langt unna.

Lykke til, vær sterk!

Anonymkode: 72e9b...9d9

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Min x truet med det. Han skulle henge seg. Da jeg spurte hvor mange meter tau jeg skulle kjøpe var det visst ikke så morro å true med med det allikevel.  Var visst heller ikke noe gøy at jeg ringte legen hans og han mistet lappen midlertidig pga selvmordstrussel. 

Anonymkode: 99ed2...c15

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er selvsagt litt usmakelig å si det rett ut; Men de som tar selvmord annonserer det som oftest ikke på forhånd.

Anonymkode: 2e1b8...70d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså, det er jo en helt forferdelig ting å si. Selvfølgelig er det en trussel, og de som truer med selvmord bør man gå fra med en eneste gang.

Sender han senere en melding hvor han truer med selvmord, så ringer du politiet så de kan dra og gjøre en velferdssjekk. Du kan også gi en bekymringsmelding til fastlegen hans. Men du skal IKKE respondere på meldinger med trusler, og du skal ikke ta på deg det ansvaret. Politiet og fastlege har det ansvaret, ikke du. 

Anonymkode: 2cd42...4bd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Han bruker det som en trussel for at du skal bli værende. 
En dag får du uansett nok av alt og forlater han uansett fordi du endelig innser hva han driver med og setter deg selv først. 
Er du bekymret kan du enten ringe politiet eller ambulanse. Evt akutt psyk der dere bor

• Liker 3
Skrevet (endret)

Trussel om selvmord er en politisak.  Du blir frarøvet en stor del av friheten din, og valg av partner, er selvsagt en stor del av dette! Så mener jeg ikke med det, at du skal ringe asap. 

Men leve under et slikt regime, er rett og slett fryktelig ugreit. 

Du bør nok legge en plan, som gjør at det ikke blir et akutt brudd. Være litt praktisk i tankegangen.

For det er ekstremt viktig, at om du velger å gå, skal du være s.i.k.k.e.r i din sak. Det aller verste for en som er litt ekstra utsatt psykisk rundt brudd, er når det blir usikkert. 

Så du bør være litt proaktiv og ordlegge deg litt "smart". 

Men husk: Et parforhold er ikke noe du skal "holde ut". Aldri. 

:hjerte:

Endret av Tradegy
  • Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Sørg for at temaet kommer opp igjen og så bruker du det til å fortelle han at du nå kommer til å kontakte fastlegen hans slik at han kan få hjelp med de vonde tankene sine uavhengig av hva slags fremtid deres parforhold har. Du må rett og slett ta bort trusselen. Jeg er ellers helt enig med at dette er manipulasjon.

Skrevet

Dropped the keys by the door, won’t need them anymore.

Left a note on the table, made it nice and readable.

They might end up reading it a few times.

Went down to the pub, bought everyone a round.

Made lifelong friends that day, such a shame.

I ended the day with a long walk as the sun set, on a short pier.

Anonymkode: 611bb...3ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...