Gjest Gjest_zadine_* Skrevet 26. september 2005 #1 Skrevet 26. september 2005 Heisann! er i en litt spesiell situasjon for tiden. Jeg og sambo har barn, vi fikk ei jente i april. Og vi har lenge snakket om å gifte oss, men vi har liksom ikke blitt enige, jeg vil ha lite og han vil ha stort bryllup. Men nå har vi grubla litt... Pga av årsaker jeg ikke vil komme inn på her har ikke sambo inntekt, og har ikke hatt hele året. Så jeg forsørger oss alle tre. Har grei nok inntekt, men pga av oppfiksing av gammelt hus så går kronene fortere enn de kommer inn. Pga av god feriepenge utbetaling i år, ser det ut til at jeg kommer skjevt ut med skatten. Så da lurte jeg på om det gikk an å ta en kriseløsning, altså å gifte seg før året er omme, eller må man være gift hele året for at det skal telle? Siden jeg er i permisjon så er det ikke lett å spare til restskatten heller. En annen ting jeg lurer er om jeg blir ansvarlig for hans gjeld osv hvis vi gifter oss? Han har gammel studiegjeld.
*Enigma* Skrevet 26. september 2005 #2 Skrevet 26. september 2005 Nå kan jeg egentlig bare svare for studiegjelden, er gjelden til Lånekassen er den personlig. Dvs at du ikke blir ansvarlig for den på noe som helst vis, og den vil bli slettet dersom han dør.
Gjest Madeline Skrevet 26. september 2005 #3 Skrevet 26. september 2005 Det er det samme når på året dere gifter dere. Selv om dere gifter dere i des. så får du skatteklasse 2 for hele året.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #4 Skrevet 26. september 2005 Jeg svarer på overskriften. Det er status pr. 31.12 som gjelder.
Gjest Violetta Skrevet 26. september 2005 #5 Skrevet 26. september 2005 (endret) Beklager, det jeg skrev er var visst helt feil. Så lærte jeg noe nytt i dag og. Endret 26. september 2005 av Violetta
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #6 Skrevet 26. september 2005 Du betaler ikke skatt i år for feriepenger som er utbetalt i år. De har du allerede skattet for i fjor. ← Feriepenger utbetalt i år regnes som inntekt i år, og blir således skattlagt i år.
gaja Skrevet 26. september 2005 #7 Skrevet 26. september 2005 Du betaler ikke skatt i år for feriepenger som er utbetalt i år. De har du allerede skattet for i fjor. ← tull. dette har jeg fått baksmell på før. Det er pengene du får totalt utbetalt som er grunnlag for skatten dette året; uansett om det er lønn eller feriepenger. du blir ikke trekt skatt av feriepengene, men du blir trekt mer skatt av lønna ellers i året for å kompensere.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #8 Skrevet 26. september 2005 Riktig Gaja, det Violetta skriver er bare tull.
Gjest Gjesta Skrevet 26. september 2005 #9 Skrevet 26. september 2005 Kommer man i skatteklasse 2 om man gifter seg?
Gjest allium Skrevet 26. september 2005 #10 Skrevet 26. september 2005 Kommer man i skatteklasse 2 om man gifter seg? ← Ja, hvis den ene tjener lite nok til at det lønner seg.
FrøkenJuliet Skrevet 26. september 2005 #11 Skrevet 26. september 2005 Litt drøyt å gifte seg for å spare skatt... men det ligger vel mer i kortene enn kun penger.
Gjest gjesta Skrevet 26. september 2005 #12 Skrevet 26. september 2005 Når man går over fra skatteklasse 1 til 2 så er det kun 800 man sparer i skatt hver måned.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #13 Skrevet 26. september 2005 Når man går over fra skatteklasse 1 til 2 så er det kun 800 man sparer i skatt hver måned. ← Det kan være mye det, for dem som har lite.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #14 Skrevet 27. september 2005 Det er IKKE status pr årsskifte som gjelder. Du må gifte deg innen 1/9 eller noe slikt. Jeg har prøvd å lete det frem nå, men finner det ikke. Dette får du vite ved å henvende deg til ligningskontoret. Vi giftet oss i år, og hadde først planer om å gjøre det i midten av september, men jeg mener det var for sent for å få med seg skatteklasse endringen på årets skatt. (det var ikke derfor vi endret dato, men det passet jo greit siden det var slik...)
Gjest allium Skrevet 27. september 2005 #15 Skrevet 27. september 2005 Det er IKKE status pr årsskifte som gjelder. Du må gifte deg innen 1/9 eller noe slikt. Jeg har prøvd å lete det frem nå, men finner det ikke. Dette får du vite ved å henvende deg til ligningskontoret. Vi giftet oss i år, og hadde først planer om å gjøre det i midten av september, men jeg mener det var for sent for å få med seg skatteklasse endringen på årets skatt. (det var ikke derfor vi endret dato, men det passet jo greit siden det var slik...) ← Jo, det er det. Men hvis man gifter seg etter 1.november, har ikke ligningskontoret plikt til å finne hvilken skatteklasse som lønner seg. Da må man kreve selv.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #16 Skrevet 27. september 2005 Det er IKKE status pr årsskifte som gjelder. Du må gifte deg innen 1/9 eller noe slikt. Jeg har prøvd å lete det frem nå, men finner det ikke. Dette får du vite ved å henvende deg til ligningskontoret. Vi giftet oss i år, og hadde først planer om å gjøre det i midten av september, men jeg mener det var for sent for å få med seg skatteklasse endringen på årets skatt. (det var ikke derfor vi endret dato, men det passet jo greit siden det var slik...) ← Det er før første november.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #17 Skrevet 27. september 2005 Vi giftet oss 10 november og det var for sent på året.. Så vi blir ikke skattemessig gift før... 2006?
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #18 Skrevet 27. september 2005 Det er før første november. ← Nå må dere slutte å tulle. Det er status pr. 31. 12. som gjelder.
gaja Skrevet 27. september 2005 #19 Skrevet 27. september 2005 så bra at vi har slike oversiktlige skatteregler, så alle vet hva de har å forholde seg til
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #20 Skrevet 27. september 2005 Svaret finnes i skatteloven, der står det følgende: § 2-12. Ligning av ektefeller hver for seg Ektefeller lignes hver for seg a. når ekteskapet er inngått etter 31. oktober i året før inntektsåret. Den ektefellen som har lavest alminnelig inntekt, kan likevel kreve å bli lignet under ett med den andre ektefellen hvis de har stiftet felles hjem før utløpet av inntektsåret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå