Gå til innhold

Du må ikke åpne selv om noen ringer på, husk det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var dum å åpnet for noen dager siden. Det var en gammel venn av min mann. De er ikke venner lenger fordi denne vennen har fått 3 barn med 3 forskjellige kvinner, rundt samme tid. Fordi han liker ikke kondom og lyver om at han er sterilisert. Han har også ikke lov å se noen av barna, fordi han er en veldig voldelig mann. 

Han bare tenkte han skulle stikke innom fordi han var i nabohuset på noe jobb oppdrag. Men min mann var ikke hjemme, så han la ut i det vide og breie om at eksen var en hore og ikke lot han se barnet sitt. Jeg vet ikke hvilken av de han snakket om engang. 

Nå sitter jeg bare å er paranoid på at han kan dukke opp når som helst, noe som før ikke var en tanke som streifet meg engang. 

Anonymkode: 2c671...b1e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Fortsetter under...

Synes denne tråden er viktig....i dag er vi "PÅ" heletiden. Da trenger man en privat sone...

Jeg slapper av hjemme, kobler helt av. Slår av lyden på tlf, har ikke tv heller. Bruker ikke skjerm hjemme mer enn MÅ.

Nyter stillheten....

Anonymkode: dad1e...9b4

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nyter stillheten....

Ingen naboer?

Hvis jeg skrur av tv, vifter osv så hører jeg kun støy. Barn som skriker utenfor, naboer som gamer og skriker inne i huset sitt, en annen nabo som alltid har noe å pusse opp med alle verktøyene sine, hunder, biler, bussen, musikk. 

Det er aldri stille. 

Anonymkode: e59b8...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 13.36):

Det er akkurat dette. De som sier dette må enten være barnløse, eller ha veldig unge barn.

Selv om jeg ikke vil ha besøk (avtalt eller ikke) der og da kan det hende at mannen eller barna vil ha det.

Anonymkode: 920dc...682

Jepp, vi er mange som har valgt å ikke få barn..velger man å få dem, velger man bort sin egentid. I hvertfall for en god stund

Anonymkode: a8cda...cc7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ingen naboer?

Hvis jeg skrur av tv, vifter osv så hører jeg kun støy. Barn som skriker utenfor, naboer som gamer og skriker inne i huset sitt, en annen nabo som alltid har noe å pusse opp med alle verktøyene sine, hunder, biler, bussen, musikk. 

Det er aldri stille. 

Anonymkode: e59b8...be6

Joda, men de er stille...har fri på dagtid. Da er det helt stille :) Bor i topp etg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så dum og åpnet for en selger en gang. Har kikkhull i døra, men jeg så ikke helt hvem det var, syns først det så ut som noen jeg kjenner så åpnet da. Jeg sa jeg ikke hadde tid men det overhørte han glatt. Prøvde hardt å få meg til å bytte strømselskap. Jeg prøvde å lukke døra, men da tok han foten i døra ( hvorfor? Er det vanlig at selgere gjør dette?) Da så jeg litt stygt på han og da lukket han døra selv, men begynte å ringe på igjen rett etterpå. Han gikk tilslutt da. Kan åpne for venner og familie, men ikke for selgere og ukjente. 

Anonymkode: c4c38...272

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åpner aldri om jeg ikke vet hvem det er. 

Anonymkode: d139f...b41

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest det er frekt det du beskriver i hovedinnlegget ditt. 
Selsvasagt må man ikke åpne døra, selvsagt må man ikke svare telefonen.

Man trenger heller ikke hilse på folk, eller si unnskyld når man dulter hen i noen. Ikke trenger man å svare når man blir snakket til. 

Det er ikke påbudt å ha folkeskikk, men det gjør jo samfunnet litt koseligere når man omgås koselige folk. 
Jeg har i alle fall ikke noe behov for å være frekk mot andre mennesker.

Anonymkode: 7bbc5...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man trenger heller ikke hilse på folk, eller si unnskyld når man dulter hen i noen. Ikke trenger man å svare når man blir snakket til. 

Det er ikke påbudt å ha folkeskikk, men det gjør jo samfunnet litt koseligere når man omgås koselige folk. 

Hvorfor starter du å dra inn andre ting enn det TS beskriver?

Er ikke dårlig folkeskikk å ikke svare noen. Vi ser jo din holdning, du FORVENTER at andre skal danse etter din pipe...

Begrepet frekk forstår du ikke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men kjære deg. Noen har kanskje større behov for egentid enn hva du har. Noen har sykdommer som gjør at de trenger fred og ro. Noen går nakne, noen har hyppig sex etc etc..

På hvilken måte er det uhøflig å ikke ville ha åpen dør i sitt eget hjem, og forvente at folk har folkeskikk til å ta kontakt i forkant? 

Så lenge man betaler husleie en plass, kan man jommen ikke forvente at det passer at en er der når som helst.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 12.45):

Tenk litt på dette, du er ikke forpliktet til å åpne døren om noen ringer på. Ingen kan kreve det.

Startet med dette pga en nabo som ikke helt forstod hvor ofte man trenger å ta kontakt, forstod ikke grenser. Så da fortalte jeg dette mennesket at jeg åpner når det passer meg, det er jo min tid. Tiden min bestemmer jo jeg over.

Om noen ringer deg, må du heller ikke svare.

Så har du jo disse menneskene som lurer på hvorfor man ikke svarer, sosialt tilbakestående mennesker som krever svar.

Nei, ingen kan kreve at du skal svare på hverken tlf, sms eller døren.

Punktum :) 

Anonymkode: 46b31...351

Jeg er en nysgjerrig sjel så må åpne 🫠, aviser høflig samt raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ledd om noen fortalte meg at de ikke hadde åpnet døra fordi de hadde egentid. Det er way to navlebeskuende i min verden! 

Anonymkode: ae62d...ce0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er slitne av jobb og skal hente seg inn, er det HELT naturlig å beskytte privatlivet. Om man ikke jobber, og kjeder seg, blir det helt noe anne! 

Anonymkode: d139f...b41

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er veldig veldig stor forskjell på å hilse når man møter på kjente, og si unnskyld når man dulter borti noen, og det å velge å åpne døren eller ei når noen ringer på uanmeldt. De to første scenarioene er selvskrevne i min bok, men å åpne døren for uanmeldt besøk/selgere/naboer, det har man fullt lov til å velge selv om man ønsker eller ei, det ene eller det andre valget har ingenting med respekt eller mangel på sådan å gjøre. Det er 100% innafor å la være å åpne døren fordi man har behov for egentid eller ikke føler seg i form eller i humør til å åpne, man er ikke frekk eller respektløs av den grunn. Det må være lov å ta vare på seg selv og egne behov.

Anonymkode: 15daa...c32

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 1.26):

Jeg blir helt svett av å lese denne tråden, alle dere som mener at man er uhøflig, sær, eremitt, osv om man ikke åpner døren om det ringer på?? Dere er jo rett og slett ufine endel av dere! Hvorfor i alle dager blir dere så provosert av at noen ikke åpner døren hver gang det ringer på? Dere tar det jo skikkelig personlig?

For min del så er jeg syk, jeg trenger å være forberedt om det skal komme noen - jeg kan til nøds takle foreldrene mine, på en god dag. Om jeg ikke er forberedt, og føler at huset er "klart", så er jeg full i angst og har uro resten av den dagen. Og det forplanter seg videre i kroppen, slik at sykdommene blusser opp, hodepine som lammer, jeg får mer betennelser, jeg kan få feber og jeg blir fullstendig stiv i nakke, rygg og ben osv. Da er det svært lite kjekt å få besøk, når alt som skulle til, er en melding i forkant. Når jeg er alene hjemme, går jeg enkelte dager med angst hele dagen, pga en frykt for at noen skal ringe på, og jeg åpner ikke om det skjer. Noe det sjelden gjør på formiddagen, på ettermiddag er mannen stort sett hjemme og kan åpne.

Heldigvis har jeg familie og venner som skjønner dette og ikke syns jeg er uhøflig og fortjener å være alene! 

Anonymkode: c37e4...964

Desverre så skal det ikke mye til før folk blir krenket i dag. Sikter til de som tar dette personlig.

Anonymkode: c4c38...272

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde nok ledd om noen fortalte meg at de ikke hadde åpnet døra fordi de hadde egentid. Det er way to navlebeskuende i min verden! 

Da er du ganske snever og trangsynt, du skjønner kanskje ikke at noen er ulik deg? Du skjønner ikke at noen kanskje har kroniske sykdommer og hviler, eller føler seg i så dårlig form i øyeblikket at man ikke orker å åpne, eller ikke har kledd seg skikkelig eller dusjet den dagen pga dårlig form eller smerter, eller hva enn årsaken er til at noen ikke orker å åpne døren. Når skal folk lære seg at folk er ulike og har ulike utfordringer og behov?? Og lære seg å vise respekt for nettopp dette??

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er så glad for at jeg er så gammel at jeg husker en tid hvor mennesker brydde seg om hverandre, ble glade for å se hverandre, og hadde alltid tid til de rundt seg. Jeg husker faktisk gamle dager sånn, og må si jeg er skuffet over voksenlivet. Over hvordan samfunnet har forandret seg. At man ikke lenger kan ringe noen uanmeldt, uten å ha først sendt inn en skriftlig søknad, eller noe.

Jeg ønsker meg tilbake i tid, til før alle disse dingsebomsene og appene kom. Gi meg en DeLorean med flukskapasitor.

Anonymkode: d65db...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er du ganske snever og trangsynt, du skjønner kanskje ikke at noen er ulik deg? Du skjønner ikke at noen kanskje har kroniske sykdommer og hviler, eller føler seg i så dårlig form i øyeblikket at man ikke orker å åpne, eller ikke har kledd seg skikkelig eller dusjet den dagen pga dårlig form eller smerter, eller hva enn årsaken er til at noen ikke orker å åpne døren. Når skal folk lære seg at folk er ulike og har ulike utfordringer og behov?? Og lære seg å vise respekt for nettopp dette??

Det er lov å HA egentid, men å si det slik er bak mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er så glad for at jeg er så gammel at jeg husker en tid hvor mennesker brydde seg om hverandre, ble glade for å se hverandre, og hadde alltid tid til de rundt seg. Jeg husker faktisk gamle dager sånn, og må si jeg er skuffet over voksenlivet. Over hvordan samfunnet har forandret seg. At man ikke lenger kan ringe noen uanmeldt, uten å ha først sendt inn en skriftlig søknad, eller noe.

Jeg ønsker meg tilbake i tid, til før alle disse dingsebomsene og appene kom. Gi meg en DeLorean med flukskapasitor.

Anonymkode: d65db...8bc

Les dette, som en bruker skrev i 2021, så kanskje du kan prøve å forstå hva som er en av flere potensielle årsaker. Og jobb litt med respekten din ovenfor andre. Ingen skal føle seg tvunget til å åpne døren til sitt eget hjem når noen kommer uanmeldt. Det betyr ikke at den som åpner ikke vil se deg, eller ikke bryr seg om deg. Det betyr at de også bryr seg om seg selv, og setter egne behov høyt. De tar gjerne imot deg med åpne armer om du bare avtaler først. Verre er det ikke. Forskjellen nå og «den gang», er at folk har begynt å lære å ta bedre vare på seg selv, det er et tema mange har jobbet mye med, lære seg å si nei når det er nødvendig, og sette egne behov høyt. Jeg syns dette er en fantastisk utvikling! 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg blir helt svett av å lese denne tråden, alle dere som mener at man er uhøflig, sær, eremitt, osv om man ikke åpner døren om det ringer på?? Dere er jo rett og slett ufine endel av dere! Hvorfor i alle dager blir dere så provosert av at noen ikke åpner døren hver gang det ringer på? Dere tar det jo skikkelig personlig?

For min del så er jeg syk, jeg trenger å være forberedt om det skal komme noen - jeg kan til nøds takle foreldrene mine, på en god dag. Om jeg ikke er forberedt, og føler at huset er "klart", så er jeg full i angst og har uro resten av den dagen. Og det forplanter seg videre i kroppen, slik at sykdommene blusser opp, hodepine som lammer, jeg får mer betennelser, jeg kan få feber og jeg blir fullstendig stiv i nakke, rygg og ben osv. Da er det svært lite kjekt å få besøk, når alt som skulle til, er en melding i forkant. Når jeg er alene hjemme, går jeg enkelte dager med angst hele dagen, pga en frykt for at noen skal ringe på, og jeg åpner ikke om det skjer. Noe det sjelden gjør på formiddagen, på ettermiddag er mannen stort sett hjemme og kan åpne.

Heldigvis har jeg familie og venner som skjønner dette og ikke syns jeg er uhøflig og fortjener å være alene! 

Anonymkode: c37e4...964

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det vanlig at selgere setter foten i døra? Har hørt om flere som har opplevd dette også. Sikkert et triks for at personen som ikke vil kjøpe skal ombestemmer seg for at selgeren skal gå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...