Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby får grøt til kveldsmat, men ikke like interessert i det på morgenen. Hva annet kan jeg gi som frokost?

Anonymkode: ce6c6...757

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brød, grønnsaker, fisk, bananlapper, eggerøre, osv osv osv 

Anonymkode: 31583...8bb

• Liker 2
Skrevet

Eggerøre var utrolig populært her. Samme med både stekt og kokt egg. En brødskive å tygge på. Tykk smoothie.

(Vi kjørte BLW, så hun fikk det samme som oss)

Skrevet

Brødskive før tenner??

Skrevet

De tygger med gommene, det er null problem. Jenta mi spiste både ristet brød, kavringer og knekkebrød før hun hadde fått tenner. Og mens de brøt frem var det god lindring for kløende gommer.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Brødskive før tenner??

Man kan om nødvendig skjære bort skorpene. Brødet i seg selv klarer de fint å "skvise" med gommene. Mange småbarn spiser brød med skorper uten tenner også. De bløter opp brødet i munnen og skviser det med tanngommene og ganen og tunga. Null problem.

Anonymkode: 70e91...0fd

• Liker 2
Skrevet

deler dere det opp i biter? terninger? staver? hvilke type brød og hvordan gå fram? 

Her spiser babyen på 6 mnd kun grøt og most frukt..

Anonymkode: fc132...99c

Skrevet

Jeg delte brødskivene i fire. Men vi har aldri gitt mos, det er to ulike måter å spise på. Om du gir mos, bør du fjerne skorpen og dele skiven opp i småbiter. Brukte brød uten hele korn i starten, men sluttet tidlig med det. Nå er hun 1,5 og spiser sjelden brød, hun er ikke noe glad i det, men hun spiser veldig mye kornblanding med yoghurt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

deler dere det opp i biter? terninger? staver? hvilke type brød og hvordan gå fram? 

Her spiser babyen på 6 mnd kun grøt og most frukt..

Anonymkode: fc132...99c

Hvorfor det? Dampede grønnsaker er jo kjempebra for babyer? De moser det i munnen med gommen. Bare frukt og grøt hørtes trist ut.

Deler brødet opp i små terninger

• Liker 1
Skrevet

Morsmelk? Barnet er så lite fremdeles at det trenger jo ikke å spise en vanlig frokost.

Anonymkode: d8f13...008

• Liker 2
Skrevet

Min er 6 mnd, får grøt og 90ml melk til frokost. Klarer ikke å sitte selv i TrippTrapp engang, så er altfor tidlig til å kunne spise biter selv. Hun brekker seg av alt som ikke er most også, så ja, det går i grøt til frokost og kveldsmat. 

Anonymkode: 1f61b...211

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min er 6 mnd, får grøt og 90ml melk til frokost. Klarer ikke å sitte selv i TrippTrapp engang, så er altfor tidlig til å kunne spise biter selv. Hun brekker seg av alt som ikke er most også, så ja, det går i grøt til frokost og kveldsmat. 

Brekningene er opptrening. Det er ikke farlig at babyer brekker seg, det er slik de trener på å bli bedre på å spise.

• Liker 4
Skrevet
Sariou skrev (5 timer siden):

Jeg delte brødskivene i fire. Men vi har aldri gitt mos, det er to ulike måter å spise på. Om du gir mos, bør du fjerne skorpen og dele skiven opp i småbiter. Brukte brød uten hele korn i starten, men sluttet tidlig med det. Nå er hun 1,5 og spiser sjelden brød, hun er ikke noe glad i det, men hun spiser veldig mye kornblanding med yoghurt.

Man kan helt fint kombinere mos og brød med skorpe, biter av grønnsaker, passe mykt kjøtt/fisk osv altså. Baby klarer spise ulike typer mat, akkurat som vi gjør. Tar jo litt lenger til å trene opp teknikken hvis et eller flere måltider er mos eller grøt, men det gjør jo heller ingnting. 

Anonymkode: 4512a...fbc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Babyer skal ikke mates liggende uansett om maten er most. Selv nesten flytende grøt kan utgjøre brekningsfare.

Anonymkode: e5c27...235

• Liker 1
Skrevet

Man kan helt fint kombinere mos og brød med skorpe, biter av grønnsaker, passe mykt kjøtt/fisk osv altså. Baby klarer spise ulike typer mat, akkurat som vi gjør. Tar jo litt lenger til å trene opp teknikken hvis et eller flere måltider er mos eller grøt, men det gjør jo heller ingnting. 

Anonymkode: 4512a...fbc

Nei, altså. Jeg er egentlig enig med deg, men siden BLW-tilhengere er så opptatt av at babyer som kombinerer kan svelge biter av mat uten å tenke seg om fordi de er vant til det med mos, så føler ikke jeg for å være den som går mot anbefalingene. Jeg har kombinert selv.

Skrevet

Brekningene er opptrening. Det er ikke farlig at babyer brekker seg, det er slik de trener på å bli bedre på å spise.

Hun brakk seg så hun spydde opp alt hun hadde i magen i går 😭

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Noen babyer har kraftigere brekningsrefleks enn andre. Min kastet også opp alt hun hadde i magen om hun fikk mat med noe som helst biter i fram til hun var nesten 8 måneder. Har flere venner som var BLW-frelst og hadde i utgangspunktet tenkt til å prøve det selv, men det fungerte overhodet ikke for mitt barn så tidlig. (Vi hadde i tillegg utfordringer med vektoppgang, så det var viktig at hun faktisk fikk i seg mat.) 

Anonymkode: f5e0f...0a5

• Liker 2
Skrevet

Her er baby veldig gira på fast føde og får både lunsj og middag/kvelds. Men akkurat til frokost er hun ikke så gira... Ikke på melk heller egentlig. Så vi lar henne smake litt frukt eller brød eller drt vi spiser (hvis det er babyvennlig), og ellers tilbys puppen på den tiden av døgnet... Hun har spist grøt, grønnsaker og frukt siden 4mnd, men takler dårlig biter. 

Hvordan unngår man forresten at brødet bare blir en blaut kladd i ganen eller bakerst på tungen? Da bare brekker hun seg... 

Anonymkode: c6640...f5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...