Gå til innhold

Redd for at barna blir kjemper...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har 2 gutter, en på 8 år og en på 6 (snart 7). De er verdens herligste, men jeg er redd for at de blir alt for store (høyde, ikke bredde). Eldstemann er 148cm høy og bruker allerede 38 i sko, minstemann er 138cm høy og bruker 37 i sko. Jeg har sjekket opp mot vekstkurver, både den fra Bergen og den til WHO, og de ligger jo over øverste kurve. Burde jeg være bekymret? De har ikke engang nådd puberteten. 

Anonymkode: 773d3...ee2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor høy er mor og far, og annen slekt? Jeg er høyere enn både mine foreldre og min bror(og jeg er ikke spesielt høy). Eneste andre høye personen i min familie er en oldefar, mens kona hans var lita så jeg tar vel etter ham mens resten tar etter henne:P Litt morsomt siden jeg er oppkalt etter henne.

Men det var en digresjon. Du kan trøste deg med at barn ikke vokser jevnt, de kan utvikle seg raskt på et område og sent på et annet. Jeg utviklet former tidlig, men var kort, før jeg plutselig skjøt i været og innen jeg stanset så hadde jeg nesten ikke former lengre.

Anonymkode: 4b9e2...696

Skrevet

så bra, da har de hvertfall en sjanse på datingmarkedet i fremtiden 😂

Anonymkode: ad528...aaa

• Liker 14
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor høy er mor og far, og annen slekt? Jeg er høyere enn både mine foreldre og min bror(og jeg er ikke spesielt høy). 

Anonymkode: 4b9e2...696

Far er 199 og mor er 178, så vi er i det høyere sjiktet begge to, men resten av familien på begge sider er mer "normale" med høydespenn fra 165-185. Har selvfølgelig merket at de vokser litt i rykk og napp, men det virker liksom aldri som det stopper helt. Ifølge estimatene ligger de an til å bli hhv 200 og 205 😕 stakkars dørkarmer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også en veldig lang gutt. Han er ikke engang fylt 11 og bruker 42 i sko. Vet ikke hvor lang han er, men han er lenger enn meg og bruker 170 i klær. Lengdemessig kunne han brukt S fra herreavdelingen, men det blir for stort i bredden. Jeg får ikke gjort noe med dette, det er derfor ikke noe jeg bekymrer meg over i det hele tatt.

Selv var jeg forresten lengst i klassen av alle, helt til jeg kom i puberteten og sluttet å vokse tidlig. Nå er jeg under 160 cm.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du skulle ha bekymret deg for at de blir høye😂rareste jeg har hørt, for det er utelukkende positivt.  

Høres mer ut som litt snikskyt 🙈 

Anonymkode: 89273...dd4

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Far er 199 og mor er 178, så vi er i det høyere sjiktet begge to, men resten av familien på begge sider er mer "normale" med høydespenn fra 165-185. Har selvfølgelig merket at de vokser litt i rykk og napp, men det virker liksom aldri som det stopper helt. Ifølge estimatene ligger de an til å bli hhv 200 og 205 😕 stakkars dørkarmer.

Er far 199 er sannsynlig at de blir høye, noen gutter blir lavere enn faren men mange blir høyer. 

Anonymkode: c5840...ae7

• Liker 4
Skrevet

Legger forresten til at min far er 200cm og min mor er 178cm og jeg er 165 og min bror er 185. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

men jeg er redd for at de blir alt for store

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Far er 199

Er faren dems en vandrende katastrofe siden du uroer deg for at de blir like høye som han?

• Liker 23
Skrevet

Ja det er han faktisk uten at vi skal gå mere inn på det 😂

Det jeg er mest bekymret for er rett og slett at det blir vanskelig å finne ting som passer. Sko, klær som er lange nok, biler med god nok takhøyde, benplass på fly osv. 

Karrieremuligheter, luftforsvaret er utelukket, det samme er vel også noe arbeid offshore osv med størrelseskrav. 

Jeg er også bekymret for evt problemer med ryggen. 

Jeg syns det er flott med høye gutter, misforstå meg rett, jeg er bare redd for konsekvensene og at det kan bli vanskeligere for dem å gjøre helt vanlige ting. Men jeg er kanskje hysterisk? 

• Liker 3
Skrevet

Hvis far er 199 blir de sannsynligvis høye. Mor er jo også høy til å være kvinne.

Ville stresset ned. Og føttene er forøvrig det som blir utvokst først, husker eldstemann her stjal skoene mine som 9-10-åring, og jeg bruker 38/39..... Han vokste jo seks nummer til i løpet av null komma svisj, så en periode har de store føtter i forhold til høyden!

Har en nabogutt som også har en veldig høy far, godt over 190. Han er nå 16 og like høy som sin far. Han har alltid vært høy, men har aldri hørt noen bekymring rundt dette fra familien der, de har tatt det for gitt at han slektet på sin far. Mor er ikke mer enn drøyt 160.

Slapp av! Å være mann og høy går fint! Tviler på at de bikker 2 meter med allverden, og forskjellen på 199 og 201 er neppe veldig merkbart i det daglige!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er han faktisk uten at vi skal gå mere inn på det 😂

Det jeg er mest bekymret for er rett og slett at det blir vanskelig å finne ting som passer. Sko, klær som er lange nok, biler med god nok takhøyde, benplass på fly osv. 

Karrieremuligheter, luftforsvaret er utelukket, det samme er vel også noe arbeid offshore osv med størrelseskrav. 

Jeg er også bekymret for evt problemer med ryggen. 

Jeg syns det er flott med høye gutter, misforstå meg rett, jeg er bare redd for konsekvensene og at det kan bli vanskeligere for dem å gjøre helt vanlige ting. Men jeg er kanskje hysterisk? 

Det er jo uansett ikke noe du kan stoppe, eller forhindre, så det er en veldig unødvendig bekymring. Du får nok to sønner som drar damer, da man gjerne ikke trenger å være så kjekk en gang så lenge man er høy. Og ingen kommer til å tørre å rane dem eller lignende.

Jeg ville vært mer bekymret om jeg fikk en sønn som så ut til å bli lav. Der kommer det ofte psykiske problemer og mobbing med på kjøpet. Det er litt værre enn at man ikke kan ha den bilen man vil, eller ikke kan jobbe offshore, som uansett er minimal sjanse at dem vil uansett av alle utdanninger man kan ta her i verden. Ryggproblemer kan forebygges, og de vokser opp i en tid der trening er i fokus. 

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for alle svar og beroligende ord, tror jeg må gå litt i meg selv og kanskje stresse ned et hakk eller fem😅 

Akkurat nå føler jeg var wlitt på de forventningene folk ser ut til å ha til guttene, siden de er veldig store for alderen, så forventer folk også at de oppfører seg deretter, men det gjør de jo ikke, minstemann er i høyeste grad en normal og aktiv 2. Klassing, ikke en "chill" 10åring, som folk tror. 

Nei, jeg skal prøve å justere ned bekymringene. Jeg er flink til å krisemaksimere. 

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei

Jeg har 2 gutter, en på 8 år og en på 6 (snart 7). De er verdens herligste, men jeg er redd for at de blir alt for store (høyde, ikke bredde). Eldstemann er 148cm høy og bruker allerede 38 i sko, minstemann er 138cm høy og bruker 37 i sko. Jeg har sjekket opp mot vekstkurver, både den fra Bergen og den til WHO, og de ligger jo over øverste kurve. Burde jeg være bekymret? De har ikke engang nådd puberteten. 

Jeg har ei jente på 7 år (blir 8 til vinteren), og av de 6 jentene som går i klassen er allerede 3 av dem passert 145 cm, alle bruker 37-38 i sko også. Og det er JENTER, naturlig at guttene er enda en smule større. Så ungene høres helt normale ut for meg. 

Anonymkode: ee8d8...065

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvorfor du skulle ha bekymret deg for at de blir høye😂rareste jeg har hørt, for det er utelukkende positivt.  

Høres mer ut som litt snikskyt 🙈 

Absolutt ikke bare positivt å være høy. Mange minuser. Hilsen mann på 206 som absolutt skulle ønsket jeg kunne ha stoppet å vokse. Tar med glede 170 fram for 200+. Kunne kanskje kjøpt meg en vanlig bil, kjøpt fine klær som passet, sko som ikke var spesial sko, fått plass på buss og fly. For ikke snakke om slippe masse problemer med rygg. 

Anonymkode: 73b61...a72

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt ikke bare positivt å være høy. Mange minuser. Hilsen mann på 206 som absolutt skulle ønsket jeg kunne ha stoppet å vokse. Tar med glede 170 fram for 200+. Kunne kanskje kjøpt meg en vanlig bil, kjøpt fine klær som passet, sko som ikke var spesial sko, fått plass på buss og fly. For ikke snakke om slippe masse problemer med rygg. 

Er akkurat det jeg er bekymret for, fordi jeg så hvor mye min eksmann slet med dette. Når stoppet du å vokse, hvis det er lov å spørre om? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er akkurat det jeg er bekymret for, fordi jeg så hvor mye min eksmann slet med dette. Når stoppet du å vokse, hvis det er lov å spørre om? 

Sirka rundt 18 år. Skal nevnes at jeg var ganske lav frem til jeg ble 13. Så gikk det fort. Vet jo at man kan stoppe høyde på en vis, men der er sikkert mange baksider til å bremse puberteten også? Fikk jeg en gutt, hadde jeg prøvd å hjelpe han til å slippe slite med høyde, såfremt bivirkninger av slik behandling ikke er mye verre enn alternativet. Er ett fåtall lave menn som tror alle deres problemer er pga høyden deres, men deres problemer er alt annet enn den manglende høyde. Var ikke kjekt å gå gjennom mine 20’ere og føle meg som kjempe. 

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar, jeg vet det er hormonbehandling tilgjengelig siden legen har nevnt det tidligere, men føler at det er siste utvei siden det er en del bivirkninger assosiert med det, vil ikke utsette dem for unødig risiko hvis ikke det er sterkt behov for det. 

Skrevet

Synes ikke dette høres unormalt ut, med tanke på at de har høye foreldre åså :) 

Anonymkode: 92a69...e83

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar, jeg vet det er hormonbehandling tilgjengelig siden legen har nevnt det tidligere, men føler at det er siste utvei siden det er en del bivirkninger assosiert med det, vil ikke utsette dem for unødig risiko hvis ikke det er sterkt behov for det. 

Hormonbehandling? De er da ikke SÅ høye?

Har selv en som blir syv i desember, målte han i går. 137,2cm og bruker 37 i sko. Er ett par andre på trinnet som er høyere også, han er ikke høyest (muligens høyeste i forhold til at han er yngst) Mor er 180cm og far 189cm..

Jeg håper han blir rundt 190-195. Da får han være en høy gutt uten det verste dritet..

Anonymkode: ac821...904

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...