AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #1 Skrevet 10. september 2021 Dere som er arbeidsledige eller som søker jobber, søker dere jobber dere ikke er helt kvalifisert for? Hvilke erfaringer har dere til dette og til hvilke stillinger var det? Anonymkode: a2b4e...ed3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #2 Skrevet 10. september 2021 Vet at mange som er permiterte eller går på dagpenger søker på stillinger de overhodet ikke har kvalifikasjoner til, som lege, psykolog etc, bare fordi nav sier de må søke på X antall stillinger i uken/mnd.. Anonymkode: 3b065...440 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #3 Skrevet 10. september 2021 Har gjort det. Kjemiingeniørstillinger. Noen stillingsannonser lister opp helt urealistiske krav og ønsker. Når jeg ser dette skjønner jeg også at det blir få, kanskje ingen kvalifiserte søkere og da har jeg en sjanse selv om jeg ikke dekker alt. Anonymkode: 6e018...c2d 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #4 Skrevet 10. september 2021 Ja, så lenge det er innen mitt felt. Jeg kaster aldri vekk tiden på stillinger man åpenbart ikke kan gjøre (som f. eks. yrker som krever en viss godkjennelse eller som er totalt urelevant for mitt felt), men om man ikke dekker alt gjør det ikke alltid så mye. Det er ofte en måte for arbeidsgiver å luke ut alt for mange søkere på. Anonymkode: 83782...da3 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #5 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har gjort det. Kjemiingeniørstillinger. Noen stillingsannonser lister opp helt urealistiske krav og ønsker. Når jeg ser dette skjønner jeg også at det blir få, kanskje ingen kvalifiserte søkere og da har jeg en sjanse selv om jeg ikke dekker alt. Anonymkode: 6e018...c2d Håper hvertfall du har kjemi da,ellers sitter nok noen på andre siden og ler høyt av deg. Anonymkode: 40370...563
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #7 Skrevet 10. september 2021 Jeg gjør det, dersom stillingen "akkurat" er over min formelle kompetanse. Så langt har jeg fått følgende utfall: 1) Jeg har fått avslag over email. 2) Jeg har blitt kalt inn på intervju, og enten: A) Fått jobben B) Ikke fått jobben, da de ikke kunne innstille meg pga. f.eks manglende formelle krav (f.eks utdanning), selv om jeg har vært åpen om dette helt fra starten. Men dette har egentlig bare vært problem for stillinger i staten. Anonymkode: c7cbf...af9
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #8 Skrevet 10. september 2021 Ja, men bare når jeg allerede er ansatt et annet sted. Greit å sikte høyt og holde muligheter åpne. Anonymkode: b0442...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #9 Skrevet 10. september 2021 Det har jeg faktisk aldri gjort. Eller, har fått et vikariat som lærer en gang, når jeg ikke har kompetanse som lærer. Søkte ikke, men ble spurt om jeg var interessert, og det var jeg jo. Hadde allerede jobb et annet sted, men fikk permisjon et halvår da. Anonymkode: 9fd86...308
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #10 Skrevet 10. september 2021 Svært mange søker på stillinger de overhode ikke har kvalifikasjoner til, noe som er svært irriterende. Lyste ut en stilling forrige måned for et spesifikt fagbrev, fikk nærmere 60 søkere der over halvparten ikke hadde verken fagbrev eller relevant erfaring. En ting er viss man arbeider innen samme bransje og nesten er kvalifisert. Man vet hva det går i liksom. Men så kommer de som har null erfaring eller null kvalifikasjoner. Men gjerne en master i økonomi og administrasjon (eller lignende) og oppfører seg som det er en selvfølge at de får jobben. Ikke et snev av ydmykhet. For en total mangel på selvinnsikt... Anonymkode: 13e42...f44
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #11 Skrevet 10. september 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Vet at mange som er permiterte eller går på dagpenger søker på stillinger de overhodet ikke har kvalifikasjoner til, som lege, psykolog etc, bare fordi nav sier de må søke på X antall stillinger i uken/mnd.. Anonymkode: 3b065...440 Men det er jo egentlig totalt unødvendig å søke stillinger man ikke er kvalifisert for hvis man søker jobber over hele landet, som de aller fleste skal når de mottar dagpenger. Kravet om fem stillinger i uken er heller ikke nødvendigvis bare utlyste stillinger, men all arbeidsgiverkontakt, så det bør ikke være så vanskelig å få til for de fleste.. I mitt nærområde er det knapt søkere til stillinger som ikke krever stort av formelle kvalifikasjoner, så synes det er trist det skal være sånn. Anonymkode: ad997...832 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #12 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det er jo egentlig totalt unødvendig å søke stillinger man ikke er kvalifisert for hvis man søker jobber over hele landet, som de aller fleste skal når de mottar dagpenger. Kravet om fem stillinger i uken er heller ikke nødvendigvis bare utlyste stillinger, men all arbeidsgiverkontakt, så det bør ikke være så vanskelig å få til for de fleste.. I mitt nærområde er det knapt søkere til stillinger som ikke krever stort av formelle kvalifikasjoner, så synes det er trist det skal være sånn. Anonymkode: ad997...832 Tror det er slik i mange tilfeller fordi de enten venter på "drømmejobben" eller vil drøye så lenge de kan med å komme tilbake i jobb Anonymkode: 3b065...440
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #13 Skrevet 10. september 2021 Ja, det er slik man får bedre karriere. Anonymkode: 07c95...fc8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #14 Skrevet 10. september 2021 Stort sett ikke, men det har hendt. De vil f.eks. helst ha lærere til å ta vikarjobber, men jeg har en bachelor og undervisningskompetanse (men ikke PPU), så har hendt jeg har blitt vurdert. Det kan selvsagt ikke bli fast ansettelse av det da, men alle monner drar, og lønn er bedre enn dagpenger. Anonymkode: 05235...de6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #15 Skrevet 11. september 2021 On 9/10/2021 at 5:00 PM, AnonymBruker said: Tror det er slik i mange tilfeller fordi de enten venter på "drømmejobben" eller vil drøye så lenge de kan med å komme tilbake i jobb Anonymkode: 3b065...440 Tror dessverre du har rett, og jeg synes det er helt forferdelig at det skal være en slik "skjevhet" i arbeidsmarkedet.. Anonymkode: ad997...832
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #16 Skrevet 11. september 2021 Her har både renholdere og frisører søkt på sykepleierstilling som ble lagt ut på sykehjemmet. Hva tror de egentlig vi driver med på jobb? Anonymkode: 67f35...4da
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #17 Skrevet 12. september 2021 Ja jeg søker på stillinger der jeg ikke har alle kvalifikasjoner. F.eks: de vil ha noen med master, mens jeg kun har bachelor. Eller at jeg har noen av kvalifikasjonene, men ikke alle. Selvsagt innenfor noe jeg har kunnskap om. Anonymkode: 3d679...234 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #18 Skrevet 12. september 2021 Har søkt jobber hvor jeg ikke har utdannelsen det er krav om, men hvor min arbeidserfaring kan kvalifisere allikevel. Jeg er utdannet pedagog på bachelornivå, men søker stillinger med krav om for eksempel sosialfaglig utdanning. Ikke helt urealistisk at man kan få en sånn stilling med min bakgrunn, men heller ikke det enkleste. Anonymkode: 8fcd4...fb2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #19 Skrevet 12. september 2021 Ja. Nav må ha bevis på at jeg søker 5 jobber i uka. Ikke akkurat så mye jobber her jeg bor som passer meg. Til og med søkt i hele verden bare for å nå opp til kravet om dagpenger. Jeg føler meg ikke høy i hatten når jeg leverer inn søknad som ingeniør når jeg ikke er kvalifisert 🙄 Nav bryr seg ikke om hva man søker på, men hvor mange jobber man søker. Anonymkode: 2ca28...6af 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå