AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #1 Skrevet 10. september 2021 Fredagsmorgen er jeg alltid spent på hva vekten viser. Jeg deltar i vekt-tråden og blir motivert av hva andre har klart siste uken osv. Så prøver jeg å være god uten for mye utskeielser av mye fet mat, alkohol og snacks i helgene, før mandagen brått kommer og det føles som motivasjonen er borte. Klarer ikke opprettholde den gjennom uken. Også får vekten vise hva den viser på fredag, i håp om noen hundre gram ned. Det står ikke på ønsket om å gå ned i vekt. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal holde motivasjonen oppe. Jeg var all kunnskap jeg trenger og sunn mat i hus. Hva har dere av verktøy som gjør at dere klarer å huske på hver dag at det er et mål om nedgang som skal logges en gang i uken? Anonymkode: a084e...3e3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #2 Skrevet 10. september 2021 Jeg pleier å se meg selv i speilet😂 Anonymkode: f0798...12c 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #3 Skrevet 10. september 2021 Lager vaner og rutiner, slik at jeg ikke er avhengig av motivasjon absolutt hele tiden. Funker ikke på alt, men hvis en kan ta bort noen av disse avgjørelsene så slipper man å sløse viljestyrke på det. F.eks ta med lunsj så jeg ikke trenger å kjøpe, planlegge mathandlingen, etc. Lage deg noen "bright lines" som du ikke bryter, det kan være ikke spise etter kl.20 eller ikke spise ting med mel i, etc. Det blir som en slags "lov" etterhvert (for meg i alle fall). Anonymkode: 4a09b...ba9 1
Bokdamen Skrevet 10. september 2021 #4 Skrevet 10. september 2021 Jeg logger alt jeg spiser i en app. Da har jeg kontroll på hva kalorier inn og ser det opp mot et estimat på hva jeg forbrenner. Begynner å få ganske oversikt over hvor mye jeg "kan" spise til de ulike måltidene og har en del go-to måltider til frokost/lunsj/kvelds der jeg ikke trenger tenke. Tar meg en proteinpudding med sjokolade om jeg er fysen på noe søtt på kvelden, og koser meg med litt snop på lørdagen (har en fast ramme for hva jeg spiser). Er heldigvis i en livsfase (småbarn) der det er ganske enkelt å droppe alkohol utenom spesielle anledninger. Bruker trening som virkemiddel for å ville holde meg sunn og har en avtale med meg selv om hvilke dager jeg skal trene.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #5 Skrevet 10. september 2021 Du trenger ikke motivasjon, du trenger å ha rutiner du kan gjennomføre ha enkle frokost og lunsj-valg du veksler mellom, middag tilpasser du (mer grønt mindre karbohydrater f.eks), du må lære deg å ikke tenke så mye over det. Det er gode vaner du trenger. Anonymkode: 23eb9...41c 1
Roci Skrevet 10. september 2021 #6 Skrevet 10. september 2021 (endret) Jeg har sluttet med "utskeielser". Det betyr ikke at jeg aldri spiser noe "usunt"eller drikker alkohol eller hva det nå måtte være, men jeg kaller det ikke lenger "utskeielser", fordi jeg forbinder uttrykket med å unnlate å ha et bevisst forhold til hva man spiser/drikker. Alt du putter i munnen er en følge av et valg du tar, og som du stort sett vet konsekvensene av. Jeg spiser lavkarbo, men er ikke "fanatisk" hvis svigermor inviterer på vafler en søndag, f.eks. Jeg kan ta et bevisst valg om å spise en plate og holde meg til det. Jeg kan også velge å spise 3 plater, vel vitende om at jeg da vil få cravings påfølgende dag og kanskje mageknip i tillegg. Om jeg velger å spise vafler ofte, vet jeg at konsekvensen blir at vektnedgangen stopper, eller at jeg går opp i vekt. Det er jo opp til meg om jeg synes at konsekvensene er verd det. Ellers tror jeg det er viktig at man velger et kosthold og matvarer som gjør at blodsukkeret holder seg stabilt dagen gjennom, det tror jeg minsker behovet for "utskeielser". Samtidig er det ikke farlig å være sulten heller, jeg tror mange har vent seg til å spise for mye og for ofte, slik at de naturlige sult- og metthetssignalene er blitt forstyrret. Ofte handler "utskeielser" også mer om vaner, som f.eks. å spise snacks når man ser film. Om du ikke ønsker å prøve å endre vanen, kan du enten "bytte" et av dagens måltider mot snacks, spise snacks som passer inn i kostholdet ditt (for meg vil dette f.eks. være ost og spekeskinke eller litt baconsvor/bacongull, for det er det kanskje gulrøtter med dipp av lettrømme) eller spise en mindre mengde av favorittsnacksen din. Når det gjelder motivasjon, så er det urealistisk å forvente at den skal være på topp hele tiden. Å lykkes med vektnedgang handler i større grad om (måltids)planlegging, gode rutiner og bevissthet rund valg og vaner, som både AB#1, @Bokdamen og AB#3 er inne på. Lykke til Endret 10. september 2021 av Roci 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #7 Skrevet 10. september 2021 "Hvordan opprettholde motivasjon til å gjøre husarbeid gjennom uken?"....Ikke sant, du bare gjør det av rutine, og konsekvensene av å ikke vaske klær, støvsuge, rydde og ordne blir etter hvert for store. Tenk likt om kosthold. Du lager en plan, du følger planen, og etter hvert blir planen til vaner og rutiner som du ikke må bruke motivasjon til å gjennomføre. Noen ganger orker du ikke klesvasken - noen ganger skeier du ut kostholdsmessig. Helt normalt. Men så tar du raskt grep igjen før det hoper seg opp. Anonymkode: e7d8d...c4b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå