Gå til innhold

Blitt sykemeldt i svangerskapet - utbetaler nav eller arbeidsgiver lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt svangerskap er høyrisikosvangerskap, og på grunn av prematur modning er det ikke aktuelt å være i arbeid.

Jobber fulltid i kommunen til vanlig, og er vandt med lønnsutbetaling den 12. hver mnd., men denne mnd. har jeg ikke mottatt noe lønnsslipp eller utbetaling (i hvert fall ikke foreløpig). 

Det jeg lurer på:

Er det NAV eller arbeidsgiver som betaler ut lønn når man er langtidssykemeldt? Blir sykemeldt én mnd av gangen. Har aldri vært sykemeldt før, så er litt ukjent farvann. Prøvde å lese meg litt opp på NAV sine sider, men ble ikke helt klok. 

Anonymkode: fa492...a89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver skal betale de første 16 dagene, så tar nav over 😊

Skrevet

Ved svangerskapsrelatert fravær tar NAV over fra dag 1 så langt jeg vet, med mindre dette er endret siste tiden. 

Om det er arbeidsgiver eller NAV du får pengene fra er litt ulikt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Der jeg jobber nå får vi alt av sykepenger via arbeidsgiver som igjen får refusjon fra NAV. Der jeg jobbet før fikk vi direkte fra NAV ved fravær.

Anonymkode: 005ad...f64

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ved svangerskapsrelatert fravær tar NAV over fra dag 1 så langt jeg vet, med mindre dette er endret siste tiden. 

Om det er arbeidsgiver eller NAV du får pengene fra er litt ulikt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Der jeg jobber nå får vi alt av sykepenger via arbeidsgiver som igjen får refusjon fra NAV. Der jeg jobbet før fikk vi direkte fra NAV ved fravær.

Anonymkode: 005ad...f64

Okei, takk for svar! 
Så det kommer egentlig litt an på hvem som utbetaler da. 

Da er det muligens andre datoer for utbetaling også da? Med tanke på sykemelding? At den må behandles hos NAV eller noe? Det går gjerne ikke automatikk i utbetalingen på samme måte som hos arbeidsgiveren? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okei, takk for svar! 
Så det kommer egentlig litt an på hvem som utbetaler da. 

Da er det muligens andre datoer for utbetaling også da? Med tanke på sykemelding? At den må behandles hos NAV eller noe? Det går gjerne ikke automatikk i utbetalingen på samme måte som hos arbeidsgiveren? 

Nei, får du utbetalingen fra NAV er den helt uavhengigsdato fra arbeidsgiver. Men kommunalt ansatte får vel som hovedregel utbetalt lønn fra arbeidsgiver? Hør med lønningsavdelingen. 

Anonymkode: bd5b1...c03

Skrevet

Skal ringe inn og høre med de. 

Noen som foresten vet noe om dette, skal jeg ikke ha lønnsslipp av arbeidsgiver selvom det eventuelt er NAV som utbetaler? Eller skal jeg være uten lønnslipp frem til fødsel? 

Skrevet

I min kommune får man lønn fra arbeidsgiver, som får dette igjen fra NAV. Tror det er vanlig praksis. 

Anonymkode: e409a...db3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...