Gå til innhold

Kjøpe ny bil - velge farge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri kjøpt ny bil fra forhandler før, men vurderer en EL-bil nå. På nettsidene til butikkene annonseres de alltid hvite, men jeg ser jo biler kjører rundt i alle slags farger, så jeg forstår at det er mulig å få. Men opplyser man hvilken farge man ønsker første gang man går inn til en forhandler?

Hvis jeg går inn til en forhandler, peker og sier "en sånn vil jeg ha", hvor lang tid tar det ofte å få den da? Er det snakk om få dager eller månedsvis? Og hvis jeg sier "jeg vil ha den knall blå", tar det lenger tid da? Og hva vil evnt. valg av farge koste meg?

Anonymkode: df38c...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har aldri kjøpt ny bil fra forhandler før, men vurderer en EL-bil nå. På nettsidene til butikkene annonseres de alltid hvite, men jeg ser jo biler kjører rundt i alle slags farger, så jeg forstår at det er mulig å få. Men opplyser man hvilken farge man ønsker første gang man går inn til en forhandler?

Hvis jeg går inn til en forhandler, peker og sier "en sånn vil jeg ha", hvor lang tid tar det ofte å få den da? Er det snakk om få dager eller månedsvis? Og hvis jeg sier "jeg vil ha den knall blå", tar det lenger tid da? Og hva vil evnt. valg av farge koste meg?

Alle spørsmålene dine er det forhandleren fin som må svare på. Det er umulig å si noe om uten å vite produsent, leverandør, modell, modellvariant +++

Det man gjør er å dra til forhandleren, sier hva slags bil med hvilket utstyr og farge man ønsker. Så sier forhandleren om hvor lang tid det tar. Av og til kan forhandler si at det tar feks 3 mnd, men at de har klar en nesten identisk bil, bare med/uten utstyr du ønsker deg. Så kan du velge mellom denne nesten like bilen med en gang eller den du bestilte om 3 mnd. 

Anonymkode: 5927f...2e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du kan stort sett sjekke pris på nettsiden til bilen du ønsker. 

Feks vil du kjøpe en tesla kan du gå inn på siden deres, velge farge og utstyr så vil du få opp prisen. Da har du iallefall ca pris før du drar til forhandler. Tid kommer an på om den må bestilles eller om de har en modell inne som du kunne tenke det. Min erfaring er at en ofte må vente litt om en vil ha en spesiell farge. Som oftest hos bilforhandlerne her går det i svart, hvit og grå. 

Anonymkode: 13faf...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Og ja, forstår at et besøk hos forhandler må gjøres. Men er det noen som har anelse hva fargevalg koster? Om de har en hvit bil tilgjengelig for en viss sum, hvor mye mer må jeg ut med hvis jeg ønsker en helt annen farge på den da mon tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar. Og ja, forstår at et besøk hos forhandler må gjøres. Men er det noen som har anelse hva fargevalg koster? Om de har en hvit bil tilgjengelig for en viss sum, hvor mye mer må jeg ut med hvis jeg ønsker en helt annen farge på den da mon tro? 

Kommer helt an på. Du må nesten bare spørre forhandler der du skal handle bil. :)

Anonymkode: 549ad...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke farger og leveringstid er helt forskjellig fra merker til merker. Bare finn ut hvilken bil du vil ha og deretter dra til forhandler for å høre om detaljer 🙌

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også på utkikk etter ny elbil, og har blant annet sett på den nye MG ZS EV, den koster litt ekstra om du vil ha den i andre farger enn hvit https://mgmotor.eu/nn-NO/configurator/zs-ev 

Varierer sikkert fra leverandør til leverandør, jeg ville gått inn på nettsidene til den du vil ha og se på slike konfigurasjonsmuligheter som i linken over 

Anonymkode: 2c269...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvor mye fargevalg påvirker leveringstid. Du må nesten høre med leverandøren av bilmodellen du velger😊 

Basert på min erfaring i vår; forsøk å få se fargene leverandøren har, i dagslys. Jeg valgte først en farge, men endret etter jeg så fargen i dagslys. Da var fargen helt annerledes enn innvendig og i mørkere lokaler. Om de ikke har utstillingsmodell i fargen du ønsker; meld deg inn i Facebook grupper og søk på bilder der. I diverse grupper legger folk ut bilder av sine biler i ulikt lys. 

Jeg må betale 9000,- ekstra for fargen jeg ville ha. Bilen jeg har bestilt har kun svart som inkludert farge. For andre farger må man betale ekstra. Har forstått at dette er nokså "vanlig" nå. Jeg har også bestilt El bil. 

Anonymkode: f783b...4c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å være et par farger uten tillegg i pris, men metallic koster ekstra. 

Anonymkode: f2997...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten

Kan ikke huske å merke at det var spesielt mange hvite elbiler da jeg så etter hva jeg skulle ha? Enkelte nettsider har sånn "bygg bil" funksjon, der du kan velge farge, interiør osv og se ca pris på den byggingen du gjør. Du kan bygge en bil der uten å kjøpe eller registrere deg. 

Om nettsidene ikke oppgir denne informasjonen, så må du nok spørre din lokale forhandler hvilke farger bilen kommer i. Jeg regner med de fleste har "fargeprøver" der de har flere biter lakket i de ulike fargene så du får et inntrykk av hvordan fargen er. Dersom fargen eksisterer i Norge, så regner jeg med du kan i det aller minste bestille den fra fabrikk, men da må du vente til den er ferdig bygget osv og det kan ta mange måneder. 

Forhandlere kan ha "biler inne" som er klare til å kjøpes av den som vil ha. Men du får da ikke velge interiør, eventuelt tilleggsutstyr som installeres fra fabrikk. Enkelte biler kommer også i ulike utgaver med ulike rekkevidde, fremhjulstrekk/ bakhjulstrekk eller firhjul osv. Ha en ide på hva som er viktig for deg. Er det absolutt nødvendig med 4x4 for eks? Baggasjeplass? Osv

Skal sies at min erfaring er at det er vanskelig å dømme hvor godt du vil like en farge før du ser bilen i virkeligheten. Enkelte biler og farger ser bare ikke så bra ut på bilder, men er kjempefine når du ser dem på gata. 

Jeg ville tatt en tur innom de forhandlerene i området som er aktuelle. Det er ganske lav terskel for å få komme innom, se bil og prøvekjøre. Det er også ganske normalt å prøvekjøre mange biler for å se og føle forskjellen. Dersom noen forhandlere er frekke, så dropper du å kjøpe fra de. 

On 9/10/2021 at 10:56 AM, AnonymBruker said:

Kommer nok an på. Men det er ikke der jeg ville spart inn penger. Med mindre du ikke bryr deg i det hele tatt. Personlig har farge mye å si for meg, det var det jeg brukte mest tid på å finne ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte elbil for 5 år siden. Jeg kunne bestilt bil i farge jeg ønsker og interiør. Men da var det noen måneder å vente. Så jeg valgte en farge på bil som allerede var på vei til butikken. Den var mørk grå metallic. Helt grei farge, men veldig vanlig. 

Anonymkode: cd58f...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...