Gå til innhold

Vin til lunsj, hente i barnehage.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal spise lunsj klokken 12:30, og vurderer et glass vin til. Skal hente småen i barnehage to timer senere. Min mor mente at jeg absolutt ikke kunne ta et glass vin. Ville risikere at de i barnehagen luktet alkohol av meg, påstod hun. 

Hva tenker dere? Hadde dere tatt et glass vin til rekene eller stått over? 

Anonymkode: 77e17...1e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan du ta et glass vin til lunch. Men du kan under ingen omstendigheter komme påvirket. 

Anonymkode: 923e2...426

• Liker 31
Skrevet

Hadde tatt det glasset. Er snakk om ett enkelt glass, du skal jo ikke drikke deg full. 

• Liker 15
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal spise lunsj klokken 12:30, og vurderer et glass vin til. Skal hente småen i barnehage to timer senere. Min mor mente at jeg absolutt ikke kunne ta et glass vin. Ville risikere at de i barnehagen luktet alkohol av meg, påstod hun. 

Hva tenker dere? Hadde dere tatt et glass vin til rekene eller stått over? 

Hadde ikke vært bekymret for et glass vin til lunsj nei. Så kos deg du :)

Regner med du ikke skal kjøre bil når du henter. 

Skrevet

Jeg kunne nok gjort det som en engangshendelse for en festlig anledning, valgt en vin med lite alkohol og holdt meg til et glass til maten. Men hvis du merker at du blir påvirket må du få noen andre til å hente :)

Anonymkode: 24622...beb

• Liker 2
Skrevet

De kan lukta alkohol av deg selv om du ikke blir (synlig) beruset. Det kan gjøre at barnehagen i verste fall sender inn  bekymringsmelding (enkelte har meget lav terskel) eller at de begynne å følge ekstra mye med på deg. Ikke godt å si hvordan barnehagen reagerer. 

Spørsmålet blir: hvor viktig er det vinglasset?

Anonymkode: ecd18...de0

• Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg synes 2 timer er vel kort tid å kjøre etter ett glass vin, det tar jo litt tid å drikke det også. Dog er du nok akkurat innenfor regelverket, men kanskje med minimal margin. De sier vel at ett glass vin på en gjennomsnittlig kropp gir ca 0,4 i promille, og så forbrenner man ca 0,1 pr time.

Så jeg hadde nok valgt å drikke noe alkoholfritt med mindre jeg hadde hatt 3-4 timer på meg så jeg var helt sikker på at jeg ville blåst grønt ved en eventuell kontroll. 

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De kan lukta alkohol av deg selv om du ikke blir (synlig) beruset. Det kan gjøre at barnehagen i verste fall sender inn  bekymringsmelding (enkelte har meget lav terskel) eller at de begynne å følge ekstra mye med på deg. Ikke godt å si hvordan barnehagen reagerer. 

Noe av det dummeste jeg har lest på lenge. 

Anonymkode: 3628d...f2a

• Liker 28
Skrevet
DrueSmoothie skrev (9 minutter siden):

Jeg synes 2 timer er vel kort tid å kjøre etter ett glass vin, det tar jo litt tid å drikke det også. Dog er du nok akkurat innenfor regelverket, men kanskje med minimal margin. De sier vel at ett glass vin på en gjennomsnittlig kropp gir ca 0,4 i promille, og så forbrenner man ca 0,1 pr time.

Så jeg hadde nok valgt å drikke noe alkoholfritt med mindre jeg hadde hatt 3-4 timer på meg så jeg var helt sikker på at jeg ville blåst grønt ved en eventuell kontroll. 

Hvem er "de" som sier det? Ifølge promillekalkulator vil jeg ha en promille på 0,17 om jeg inntar ett glass vin. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

:klo: At noen er bekymret for ens barn er ikke i "verste fall". Barnevernet er barnets vern. Alle foreldre som behandler sine barn bra er glade i barnevernet. 

Hvorfor er ikke du det?

Anonymkode: fe835...8bc

• Liker 4
Skrevet

Jeg kunne fint tatt et glass vin, men hadde ikke kjørt til og fra barnehagen. Da får du gå eller ta buss. 

Anonymkode: 5a95f...b3e

• Liker 10
Skrevet

Ikke noe problemer å ta ett glassvin og hente barn 2-3 timer senere. Å kjøre og hente barna 2-3 timer senere er derimot et stort NEI!

Så regner med at du går eller tar kollektivt.

• Liker 14
Skrevet

Så lenge du lurer og spør ukjente på et nettforum er svaret enkelt: nei ikke greit med et glass vin før henting i bhg.

Anonymkode: 63971...9d1

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvem er "de" som sier det? Ifølge promillekalkulator vil jeg ha en promille på 0,17 om jeg inntar ett glass vin. 

Ja og da er vi jo ganske enige, for i følge min beregning som er veldig overfladisk ville du hatt 0,2... Og derfor skrev jeg også at du mest sannsynlig akkurat er innenfor lovverket, men med liten margin.

Du vil med 0,17 ligge 0,03 promille under lovlig grense. Dog er disse kalkulatorene beregnet på gjennomsnitt, og det faktiske kan avvike noe i begge retninger :) 

Og i mitt svar er det gitt at du kjører bil når du henter. Dersom du ikke gjør det (i min verden gjør man jo alltid det)  men brått slo det meg at ikke alle bruker bil for henting.

Om du ikke trenger  å kjøre bil så hadde jeg overhodet ikke sett problemet med det ene vinglasset! 

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kunne fint tatt et glass vin, men hadde ikke kjørt til og fra barnehagen. Da får du gå eller ta buss. 

Anonymkode: 5a95f...b3e

Går alltid til barnehagen, den ligger like ved huset vårt 😊 Skal på lunsj hos naboen. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge du lurer og spør ukjente på et nettforum er svaret enkelt: nei ikke greit med et glass vin før henting i bhg.

Anonymkode: 63971...9d1

Synes det er interessant å se andre sine meninger. 

• Liker 5
Skrevet
DrueSmoothie skrev (1 minutt siden):

Ja og da er vi jo ganske enige, for i følge min beregning som er veldig overfladisk ville du hatt 0,2... Og derfor skrev jeg også at du mest sannsynlig akkurat er innenfor lovverket, men med liten margin.

Du vil med 0,17 ligge 0,03 promille under lovlig grense. Dog er disse kalkulatorene beregnet på gjennomsnitt, og det faktiske kan avvike noe i begge retninger :) 

Du skrev 0,4 i promille etter et glass vin, det er noe helt annet enn 0,17 🙂

• Liker 2
Skrevet

Personlig ville jeg ikke gjort det men for all del, du sier jo at du  kun spør av interesse så kjør på.. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skrev 0,4 i promille etter et glass vin, det er noe helt annet enn 0,17 🙂

0,4 er hvor mye promille ett glass vin angivelig skal gi deg, men når det drikkes over tid vil man jo aldri oppnå det nivået, og hvertfall ikke 2 timer etterpå. Ergo, som jeg skrev, vil det i så fall være redusert til 0,2, ihht den overfladiske beregningen jeg har lært som tommelfingerregel, etter 2 timer. Og, jeg skrev også at jeg ikke vet om det stemmer.

Her er svaret jeg får fra avogtil.no om jeg regner ut for min vekt, og det stemmer ganske godt med det jeg skriver over :)  Jeg la inn at jeg drakk vinen la en halv time, med starttid kl 20.

Din utregning

Du hadde sannsynligvis under 0.2 i promille klokka 23:29, ca. 3 time(r) etter at du sluttet å drikke.

Rundt klokka 21:00 nådde du maksnivået i promille, som var mellom 0.3 ‰ og 0.4 ‰.

Du drakk i 0.5 timer og drakk totalt 14 gram alkohol.

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 2
Skrevet
DrueSmoothie skrev (1 minutt siden):

0,4 er hvor mye promille ett glass vin angivelig skal gi deg, men når det drikkes over tid vil man jo aldri oppnå det nivået, og hvertfall ikke 2 timer etterpå. Ergo, som jeg skrev, vil det i så fall være redusert til 0,2, ihht den overfladiske beregningen jeg har lært som tommelfingerregel, etter 2 timer. Og, jeg skrev også at jeg ikke vet om det stemmer.

Screenshot_20210910_102943_com.android.chrome.jpg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...